• the M Bitch

Permanent tand växer BAKOM mjölktanden!

Min 6-åringa tjej har precis börjat tappa tänder. En är redan borta och en ny har kommit. MEN lös tand nr 2 har inte lossnat än, så den nya tanden har vuxit upp bakom (innanför) mjölktanden!

Det ser skitläskigt ut!

Någon annan som råkat ut för detta? Hur gör man? Drar de ut mjölktanden? Det ser ju ut som att den nya tanden sitter för långt in...

• Svar på tråden Permanent tand växer BAKOM mjölktanden!
  • mammatalman

vänta ut tanden eller gå till tandläkaren.

• Ullis 10

Vi väntade ett bra tag men har fått dra ut..

• Gizmo 75

Min dotter hade precis samma problem. Det blev så på flera tänder. Ett tag hade hon nästan dubbla tandrader!
    Men tandläkaren gjorde inte något åt det då. Utan de sa bara att hon med största sannolikhet kommer att få tandställning sen när mjölktänderna är borta.
    Idag är hon 16 år och fick sin tandställning för ca 1 år sedan och kommer att ha den minst ett år till. Men det tycker hon att det är värt.
    Tänk så bra det kommer att bli i slutändan!
    Inget att oroa sig för mao!

Sara 920929 *-*-* Julia 070902 *-*-* Bebis 090228
  • the M Bitch

Är det bra om hon pillar på den? Då är det kanske större chans att den ramlar ut av sig själv?

Problemet är att hon blev livrädd när den första tanden ramlade ut. Blodet skrämde henne rejält...

Tanden har varit lös i ca 2 veckor nu utan att ramla ut.

• the M Bitch

Tandställning! Å jag som varit så stolt över hennes fina tandrad hittills.
    Förlåt, det tar väl lite tid att vänja sig vid tanken.
  • Ullis 10

När vi drog ut så rättade tanden till sig

• Gizmo 75
    the M Bitch skrev 2008-12-15 22:42:01 följande:
    Tandställning! Å jag som varit så stolt över hennes fina tandrad hittills.Förlåt, det tar väl lite tid att vänja sig vid tanken.
    Självklart låter väl inte första tanken på tandställning lockande, men som sagt - man vänjer sig vid tanken. Min dotter nästan tjatade om att få sin de sista åren innan hon äntligen fick tandställning. Nu är hon supernöjd! Och bättre blir det!
    Sara 920929 *-*-* Julia 070902 *-*-* Bebis 090228
  • Trissy

Jag hade själv en del mjölktänder som inte ville lössna och de permanenta tryckte sig därför ner inanför. jag fick dra ut mjölkisarna till slut. Sedan la sig de permanenta tänderna snabbt tillrätta där de hörde hemma. Sedan fick jag tandställning i tonåren, men tror inte det hade med detta problemet att göra. Men kontakta tandläkare så fort som möjligt. Ju fortare mjölktanden kommer bort desto  bättre tror jag.

• Limja

Jag hade en tand som satt så när jag var ca 13 år. Det beroode mest på att jag var så rädd för att tappa tänderna och inte vågade dra loss den själv. Den satt LÄNGE, nya tanden var helt uppe när jag var hos tandläkaren som petade lite och den lossnade ... Inget konstigt med nya tanden efteråt iaf.

• Jessica75

Jag tycker du ska gå till tandläkaren. Mina mjölktänder ville inte lossna och de nya tänderna växte under vilket resulterade att flera av mina riktiga tänder hade hål i sig när mjölktänderna väl lossnade. Dra ut mjölktänderna tror jag är det bästa om de inte lossnar när de ska.

• AnnelieW

Dottern fick upp båda sina permanenta framtänder innan mjölkisarna trillade tandläkarna ville inte dra ut dem om hon inte hade ont av det, och när hon tappade dem så rättade dem permanenta till sig.

• hally

Vi är flera kompisar som har barn i "tappatänderna-åren" och flera av barnen, bla min dotter har råkat ut för detta.
    Det behöver inte alls betyda att man måste ha tandställning och du behöver inte springa med barnet till tandläkaren ännu. De små tänderna lossnar med stor sannolikhet snart ändå och då rättar de nya tänderna till sej.

Visst, i vissa fall kan tandläkaren dra ut de gamla tänderna om de sitter kvar väldigt länge. Min dotters nya tänder kom långt in och snett och krokigt, men rätade till sej när de gamla föll ut och nu är det raka och fina.

En av föräldrarna jobbar som tandläkare och hon bekräftar detta

Lycka till!

• the M Bitch

Jag ringde tandläkaren idag och, precis om flera av er skrivit, sa hon att det kommer rätta till sig av sig själv. Helst ska tösen pilla mycket på tanden så den losnar av sig själv, annars drar de ut den.

Jag ska avvakta till i januari, har mjöltanden inte ramlat ut då så ska jag ringa igen.

Sack för alla svar! Skönt att min dotter inte är något udda dubbeltandat "monster"...

• Pappatilltwins

Vicka vicka hela tiden på tanden framför.

På vår dotter började det växa ut tänder på insidan innan de andra var lösa (den två mitten på undre käken)
    Vi blev så oroliga över tandställning osv.. Men hon vickade och jag vickade och drog loss de lösa tänderna.
    Då hade de två innanför vuxit upp rejält. Nu 3 månader senare har de två nya tänderna flyttat sig och sitter på rätt plats.

Så var inte orolig men vicka vicka på de lösa

Svar på tråden Permanent tand växer BAKOM mjölktanden!