• Anonym

HJÄLP! Lergigan och amma?

Jag undrar om det finns någon som ätit Lergigan 25 mg och ammat. Har du isåfall märkt någon påverkan på ditt barn?
    Jag lider av panikångest och fick under graviditeten Lergigan utskrivet, är ett a-klasspreparat, dvs att det har inga ogynsamma effekter på barnet när du är gravid. Men vid amning så står det att det saknas dokumentation om hurvida det övergår i modersmjölken. Man skall rådgöra med läkare.
    Jag har frågat två doktorer som sagt att det är ok att amma, men jag känner mej ändå osäker och vänder mej därför hit för att höra om det finns någon som ammat och tagit denna medicinen.

Kan också tillägga att jag medicinerar med levaxin, för ämnesomsättningen och har inte vågat ta dom tabletterna heller. Min doktor kommer på måndag så jag ska prata med henne då. Mina pojkar är inte så gamla än, ca 2 1/2 vecka.

Tacksam för svar från folk som har erfarenhet, gärna av att amma och äta levaxin också.

Självklart vet jag att det bästa är om man inte äter någon medicin, men vad gör man när ångesten gnager i kroppen och man vill ge dom modersmjölk. (Har tvillingar.) Så jag betackar mej för sådana kommentarer!
    Just nu försöker jag klara mej utan att ta någon tablett.

• Svar på tråden HJÄLP! Lergigan och amma?
  • Anonym (En till!)

Gå in på www.janusinfo.org/gravreg/

Jättebra sida där man kan få info om vilka mediciner man kan ta när man är gravid eller ammar.

Min läkare har sagt att det finns andra preparat som är lite lugnande som man kan äta när man ammar.Det är alltså preparat som man inte får äta när man är gravid,men som är ok att äta när man ammar!Har själv kollat på ovanstående sida och hittat bl a Sobril som verkar vara ok.Gå in på www.fass.se och kolla!

Hur har Lergigan fungerat för dig?Jag är själv gravid och har fått de utskrivna,men ej provat är.Har oxå panikångest..

KRAM!

• Anonym

hej på dig det är helt ok att äta din medecin fast du ammar tänk istället på att sämmre på att orka med dina barn utan medecin mina barn har aldrig vissat någon förändring fast jag tagit medecinen

• Anonym

Tack för era svar!

Anonym(En till!): Jodå, jag slapp en del av ångesten. Det som är en nackdel är att man blir så trött, speciellt de första dagarna när man börjar ta dem. Jag tog en till natten, 25 mg, de första dagarna var jag rätt dåsig men jag tyckte att det gav med sig efter några dagar. Hellre lite trött men med mindre ångest. Jag har också problem med overklighetskänslor när ångesten sätter in, har nog både generell ångest och panikångest, och jag tycker att overklighetskänslorna istort sett försvann när jag tog Lergigan. Testa om du mår dåligt och se om du får lindring. Kram

Svar på tråden HJÄLP! Lergigan och amma?