• OopsyDaisy

Vilken babysitter är bäst?

Funderar över babysitter... Vilken är egentligen bäst och varför är just den så bra?

Även ni som har/har haft någon som ni är missnöjd med får gärna tala om det och varför just den var så dålig.

Det kanske t.o.m. är så att en babysitter inte är så nödvändig, eller? Känner mig lite vilsen i baby-prylar-djungeln....

• Svar på tråden Vilken babysitter är bäst?
  • 1985

jag ville ha så enkel som möjligt. tyckte det verkade väldigt onödigt med kuddar och säkerhetsbälte i en babysitter =)

• Wagram

Jag gick igenom test av en massa olika som jag hittade pa internet, och fastnade till slut for en Baby Bjorn 1-2-3. Jag haller med 1985, det skall vara sa enkelt som mojligt, inget som drivs med batteri och som har saker som blinkar, spelar och vibrerar. Har inte haft mojlighet att testa den annu eftersom bebisen fortfarande ar i magen.

• Atena

En babysitter är bra! Vi har en BB 1-2-3 men använder den inte längre (sonen är snart ett år). De flesta barn tycker det är roligt att komma upp och se lite mer än de gör på en filt på golvet. Dock använder man inte en babysitter så länge, när barnen kan sitta själva kring 7-8 månader vill de hellre det än sitta "fast" i babysittern (i alla fall vår son).

Nackdelen är att man använder babysittern så kort tid, så köp ingen dyr! BB är bra men ganska dyr (nästan 1000 kr ny) och de tre lägena har olika viktgräns! Jag blev besviken när jag märkte det, för liggläget hade en maxvikt på 7 kg, och när jag köpte vår BB vägde vår son redan ca 7 kg (3 månader).

Vår son ville aldrig ligga själv på en filt eller vara i en babysitter när han var riktigt liten! (Han ville bli buren.) När han var kring 3-4-månader var det OK korta stunder i babysittern, t.ex. brevid mig medan jag pysslade i köket. Vid 7 månader ville han hellre sitta på golvet! Trots att vi använde den så lite och trots priset tycker jag att BB 1-2-3 var bra och den gav värdefull tid att fixa saker utan att bära sonen samtidigt!

Det ska absolut vara ett bälte på babysittern så inte barnet kan ramla ut (vet inte vad ni menar med säkerhetsbälte -- men ni lägger väl inte barnet helt löst i!). Bebisar brukar gilla att gunga i babysittern, och det skulle jag aldrig våga göra utan bälte!

• OopsyDaisy

Atena! Tack för det utförliga svaret!! Det har jag oxå känt lite, att BB är alldeles för dyr. Därför ville jag höra lite hur mycket man egentligen använder den....

Någon annan som har tips?

• Mamma till LovaLo

Jag köpte min BB begagnad för halva priset, knappt använd och förra årets modell!

• Nallemajatjejen

Vi köpte en på Gekås för 169 kr. tycker den verkar bra, vi har dock inte använt den än. Men den känns satabil och bra och har ställbart ryggstöd och fotstöd, bärhandtag och går att spärra så att den inte gungar (naturligtvis går den även att gunga).

• Nallemajatjejen

Vi köpte en på Gekås för 169 kr. tycker den verkar bra, vi har dock inte använt den än. Men den känns satabil och bra och har ställbart ryggstöd och fotstöd, bärhandtag och går att spärra så att den inte gungar (naturligtvis går den även att gunga).

• OopsyDaisy

Tack för det! Det kanske går bra med en variant som liknar BB?

• OopsyDaisy

Ingen som har provat de som vibrerar och gungar och allt vad de gör? Är dessa finesser helt onödiga eller nån som tycker de är bra?

• Vännen

Jag lånade en, vet ej märket, men de var en rätt så dyr. Den gick inte att gunga på så mkt, men min son fullkomligen HATADE den, har försökt ett par ggr, men han blev så förbannad efter bara några minuter.. vet inte riktigt om de var för att den var för bred. Han liksom "rullade" på sida i den...
    Tur jag inte köpt en egen dyr då... =)

Nu är han 6 månader och gillar att sitta i sin bumbo, den har han inte heller börjat tycka om förrän senaste månaden + att han gillar att sitta i tripp trappen.

• joohee83

Vi köpte en BB 1-2-3 igår. Den verkar stabil, men gungar ändå av barnets rörelser. Hittade en ny för 649:-. Tyckte det var överkomligt, då man kan använda den i sittläge upp till 13 kg...

• Lilla loppan

hej hej vi fick en baby sitter grand lux av mina föräldrar köpte den på babyland, den kostade 495:-går att ställa in i olika läge samt gunga. en lekbåge igick också, tyckte själv att den såg riktigt bekväm ut

• sephrenia84

ja har en från jysk som man kan fälla i olika läge men ändå e lättt å ganska nbillig. kommer ej ihåg exakt vad den kostade!
    men den e bra. dom kan typ ligga i den när dom e väldigt små å sen sitta helt i den nästan

• mamman M

Vi köpte en Fisher Price på barnens hus,,det finns en som är blå/grön med zebra båge med några leksaker på bågen,men man kan plocka bort den,,Vi köpte den här för att det är tydligen den enda som tål upp till 12-15 kg ?!!,,KANON då man har syskon som alltid vill provsitta,(och en vanlig håller inte för större syskon,å då får man ju passa dom HELA tiden,,Å då är det ju extra spännande),, Man kan även ha den som fåtölj/stol åt barnet då det blivit äldre,,Det är vibrator på den som Minna gillar MEN man behöver ju inte alls använda den,,,Vår son Manne snart 4 år sitter även i den utan problem då han tittar på tv el bara vill gunga/mysa lite,,,DEN här stolen är HELT kanon tycker vi,och vi har haft några andra då vi har vårt fjärde barn nu,,HELT ÖVERLÄGSEN bb,,,Lycka till i djungeln bland babysitters,,MEN jag rekommenderar VARMT den här stolen....

• OopsyDaisy

Tack för alla svar! Som sagt, det är en djungel!

MammanM: vet du vad din variant heter? Hittade ingen med zebrabåge i min BarnensHus-katalog. Kan det vara en Fisher Price Kickn'Play?

• joohee83

Har de inte slutat med babysittrar på Jysk? Var där och frågade för inte så längesen, men då sa de att den hade utgått...

Svar på tråden Vilken babysitter är bäst?