• 3 hjärtan

Är jordnötssmör SÅ nyttigt som amerikanarna påstår???

Under flera tillfällen på amerikanska tv-program har jag sett dem förespråka jordnötssmör, för att det är så nyttigt. Ja visst finns det ämnen i jordnötssmör som är bra, men det finns ju också mycket som inte är bra??

Jag kan dra två exempel: Ena var igår på "The doctors" där de sa att om barnen inte vill äta middagen kan man ta fram olika dipper som barnen kan äta, tex jordnötssmör, guacamole och hummus... Så sa läkaren att får barnet bara i sig lite jordnötssmör så är det bra, för då vet man att det fått i sig något nyttigt.

Exempel två är Rachel Ray som skulle göra ett nyttigt, hälsosamt mellanmål/frukost till barn. Hon smörade vitt bröd, hade på skivad banan och mycket jordnötssmör, gjorde en dubbelmacka av det, stekte det sedan i stekpanna med massa honung eller om det var sirap på... Det var ett kanonbra nyttigt mellanmål till barnen, för att jordnötssmöret var så nyttigt.

Är det bara jag som sitter som ett frågetecken inför det?

• Svar på tråden Är jordnötssmör SÅ nyttigt som amerikanarna påstår???
  • delifi2

men amerikanarna å engelsmännen har juinte samma syn på vad som är nyttigt som vi har, vda jag har förstått det som.

detvar ju som med Jamie Oliver, han föröskte ju ändra maten i skonma drf den var så onyttig, han är väl den ända som är nyttig i engladn...

• meic

Det är nyttigt, jordnötter är ju nyttigt. Men om den är för processad så har den ju ofta massa transfetter i sig. Men den innehåller ju fiber, vitamin E, en massa mineraler och kalium tex.
    Sen ska ju allt ätas med måtta så klart...

Min moster som är träningsfreak äter alltid jordnötssmörmacka på deras träningar.

ÖNSKAR jag tålde det igen, det är ju så smaskens...

• Ejin

hahah... är jordnöts smör nyttigt?? hade ingen aning om de men de kanske de e ... konstigt att amerikander är såååå tjocka då.. dom som äter så mkt nyyytttigt jornötssmör

• 3 hjärtan

Jo, som sagt, jordnötter är ju nyttigt till en viss gräns... Men man måste ju komma ihåg att det är väldigt fett??? Det kan ju knappast ersätta en middag liksom.

• Ejin

måste tillägga... om barnen vägrar äta middag... då hade jag bara tagit bort middagen så hade dom fått vara utan tills dom ville äta den... inte sjutton hade jag dukat fram dipper och jordnöts smör.... verkar ju heltokigt... snacka om att uppmuntra matvägran genom att ge dom gott... istället för middag... dom e ju tokiga...

• Mizzz

Ejin skrev 2008-12-16 17:03:54 följande:

hahah... är jordnöts smör nyttigt?? hade ingen aning om de men de kanske de e ... konstigt att amerikander är såååå tjocka då.. dom som äter så mkt nyyytttigt jornötssmör
    äta en nyttigt sak = man går inte upp i vikt av något man äter?

Det var något nytt för mig...
  • Lady Namárië

Alltså, skall man få ut något nyttigt överhuvudtaget från jordnötssmör är det väl nästan ett måste att det är hemgjort? Jordnötssmör på burk innehller ju massor av skräp.

Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • Mummyfied

haha det där är väl nyttigt för dom i jämförelse mad all annan fettdrypande mat de klämmer i sig. Men kan inte tänka mig att det skulle var nyttigt på riktigt.

Svar på tråden Är jordnötssmör SÅ nyttigt som amerikanarna påstår???