Skillanden på sarkasm och ironi?
Många använder endast ordet ironi, och då ofta när det rätta orden borde vara sarkasm. VÄLDIGT vanligt bland yngre..
Tänkte bara kolla om jag är ensam om att veta skillnaden?
Många använder endast ordet ironi, och då ofta när det rätta orden borde vara sarkasm. VÄLDIGT vanligt bland yngre..
Tänkte bara kolla om jag är ensam om att veta skillnaden?
Vet inte riktigt, men jag tänker att sarkasm är mer elakt. Ironi är mer på ett lättsamt, skämtsam sätt. Eller?.... Ja vet inte. vad säger du?
Sarkasm är väl när man gör sig lustig på någons bekostnad, lite mer hånfullt än ironi, eller ?
Jag skulle nog säga att all sarkasm är ironisk, medan all ironi inte är sarkastisk. Vad menar du att skillnaden är?
Uttrycket går ju helt klart hand i hand.
Från NationalEncyklopedin:
ironi
ironi (lat. ironi´a 'ironi', av grek. eirōnei´a 'förställning', 'ironi', bildning till ei´rōn 'hycklare'), i allmänt språkbruk term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare skall inse detta. Man kan t.ex. tala om någon som "en skön juvel" e.d. - fastän med motsatt innebörd.
sarkasm
sarka´sm, yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik (vanligen av föga konstruktivt slag); om sådan kritik i allmänhet.
Hittade även denna förklaring i ordboken:
ironisk
iro´nisk adj. ~t
ordled: ir-on-isk
? skenbart uppskattande men i verkligheten kritisk eller hånfull om person, yttrande, handling e.d. {espydig}: ett ~t leende; läraren lyfte ~t på hatten för henne (adv.)