• Pyff

Vilka värktabletter innehåller acetylsalisylsyra?

Eller hur det nu stavas.................. Såg precis på Oprah på danska TV3 att man skulle ta två barn-aspirin om dagen för att hålla hyn ung. Eftersom inte aspirin finns i sverige undrar jag vilka värktabletter som har samma innehåll som aspirin.

• Svar på tråden Vilka värktabletter innehåller acetylsalisylsyra?
  • theo05

acetylsalisylsyra(?) finns i treo, ipren, ibumetin men inte i alvedon å panodil t.ex.
    du ska inte äta acetylsa..om du är gravid!!! det kan göra att barnet får fel på hjärtat.

är det så sunt å äta värktabletter varje dag? hyn kanske håller sig ung, men tänk på din stackars lever!!

• Pyff

Ja visst låter det knepigt, men det var en läkare som sa det på Oprah, och Oprah brukar inte ha knäppisar med i sin show

• bambigirl

acetylsalicylsyra finns i treo och magnecyl. Ipren innehåller ibumetin och panodil och alvedon innehåller paracetamol.

Om du har problem med magen ska du inte äta acetylsalicylsyra och om du har leverproblem ska du inte äta paracetamol.

• vargzaga

Har man astma ska man också vara försiktig med allt som innehåller acetylsalicylsyra. För dom kan orsaka astma anfall.....

• Sofia86

Jag har köpt aspirin i Sverige, det brukar finnas på apoteket. Annars är det som de andra sagt treo och magnesyl som innehåller acetylsalicylsyra. Ipren och ibumetin innehåller ibuprofen. Men det låter inte alls bra att äta varje dag, jättefarligt för levern. Just acitylsalicylsyra är riktigt farligt.

• Pyff

Skit också! Då ska nog inte jag äta det eftersom jag har lite problem med magen...........

• Bumpan

Man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna: Vill jag ha slät och ungdomlig hy? Vill jag ha magsår?

Det är INTE bra att äta Treo och liknande tabletter som innehåller acetylsalicylsyra, har sett måååånga patienter på avdelningen där jag arbetar som kommit in och störtblödit ur "båda ändar" för att de konsumerat Treo och det behöver inte alltid vara i några otroliga mängder för att det ska gå illa.

Svar på tråden Vilka värktabletter innehåller acetylsalisylsyra?