varför ska man inte äta varmrökt lax??är det farligt??
glömde fråga bm idag, tänkte bjuda på det på nyårsafton varmröktlax fiskad i norge...kan jag äta 1 gång under graviditeten eller ska jag undvika och koka lite lax till mig istället???
glömde fråga bm idag, tänkte bjuda på det på nyårsafton varmröktlax fiskad i norge...kan jag äta 1 gång under graviditeten eller ska jag undvika och koka lite lax till mig istället???
Men varmrökt lax kan du äta det är väl den kallrökta man ska undvika . Vid varmrökning kommer laxen upp i sådan temperatur så att bakterier och parasiter dör .
vakumförpackad med????hoppas hoppas hoppas
Det är bara att äta laxen det är bara den kall rökta laxen du bör undvika
gott nytt år på dig :D
Från de enkla kostråden:
"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
hörde att man ska akta sej för vakumförpackad bara....bättre att ta det lite försiktigt ist för att chansa.
Som kostråden som La Lola hänvisar till säger är det inga problem att äta rökt lax, varken varm- eller kallrökt eller gravad. Är den vakumförpackad behöver du bara kolla att den inte är alltför nära utgångsdatum, annars är den ok.
snälla ni e tack för hjälpen det blir varmrökt lax potatis och romsås till huvudrätt på nyårsafton...
fryser man ner laxen så dör alla bakterier å då spelar de nog ingen roll om den är kall eller varmrökt :)
Listeria kan man inte frysa ihjäl.....
[/citat]
Inte? Min BM sa att det var helt ok att äta varmrökt lax eller makrill om den varit fryst i minst 3dygn...så nu har jag köpt hem en del och fryst in.
Sökte på Listeria nu och du har rätt La Lola...listeria överlever frysning och dör först vid tillagning +70grader.
Alltså kan man köpa vakumförpackad lax, värma den och sen snabbt kyla ner den och SEN äta den med gott samvete.
Du ska frysa lax innan eller efter du gravar den eller serverar den färsk, men det ska du göra oberoende av om du är gravid eller ej. Den frysningen har ihjäl andra parasiter, men har inget med listeria eller toxoplasmos att göra. De parasiterna dör naturligtvis även vid rökning och annan upphettning.
Du måste inte värma den bara för att den är vakumförpackad. Listeria är inte något som finns i all lax, utan bara i lax och även andra vakumförpackade livsmedel som i vissa fall legat ö länge i sin förpackning.
Alltså behöver du varken frysa eller värma vakumörpackad lax för att bli av med listeria så länge den inte är för nära sitt bäste-före datum.
hej!!
Varmrökt fisk är inte någon fara eftersom den är upphettad till 70grader
Kallrökt och gravad fisk kan du äta om den har varit fryst!
Vi har ett rökeri själva samt att jag dessutom är gravid nu och jag äter friskt av alla våra produkter