• Anonym

Någon som jobbar eller har andra erfarenheter av kronofogden/ Inkasso

Jag har inget jobb just nu och ingen inkomst.
    Jag fick hem ett brev i Augusti på ca 13000 ,i skuld till Gothia Inkasso. Jag fick hem ett brev, och gick med på avbetalningsplan på 800 kr per månad. Men jag ringde dit igen, i Sept, skulle på arbetsintervju. Sa att jag kunde dela upp betalningen på några månader för att bli av med hela skulden fortare.
    Men jag fick inte jobbet, och började i Oktober betala av 800 kronor, jag betalade in på bankgiro numret, avyn jag fick hem från dom. Idag fick jag hem ett brev, om att ärendet hade skickats till Kronofogden. Jag ringde till Gothia. Jag måste ha missat att jag skulle meddela dem, att överenskommelsen på 800 försvann när jag sa att jag skulle börja jobba och betala sådär istället. De hade fått in mina 800 kronor som jag betalat, men de kunde inte ta tillbaka ärendet från Kronofogden. Det skulle isåfall vara om jag betalade 3000 kr direkt till dem, så skulle de ta bort ärendet från Kronofogden. Men då skulle jag betala avgiften till Inkassa, på 500, det kostade dem att skicka det vidare till Kronofogden. Problemet är också att jag har inte 3000 kronor just nu. Jag har ett barn hemma och ingen inkomst. det räcker till mat bara.. vad kan man göra?

• Svar på tråden Någon som jobbar eller har andra erfarenheter av kronofogden/ Inkasso
  • Anonym

Du kan tyvärr inte göra nått, betala av till KF när dom fått det är nog ända sättet nu.

• Waldo

Kan tyvärr bara bekräfta att det är så inkasso jobbar.
    Detta är inte personligt menat till dig utan till alla som inte varit i kontakt med inkassoföretag och inte förstår hur dom jobbar.
    Man MÅSTE vara steget före, man måste förstå att dom finns för att tjäna pengar på dig inte för att hjälpa dig.

Felet du gjorde var att du gick händelserna i förväg och hoppades på jobbet. Vad som hände var att du gjorde en ny avbetalningsplan som inte kunde hållas eftersom du inte fick ökad inkomst.
    Du skulle då ringt dem omgående och sagt att du inte fått jobbet.

Vad som kommer att hända nu, eftersom du inte har möjlighet att betala, är att man i första hand kommer att göra en sökning på löneutmätning.
    Antingen har du utrymme enligt KFM's normer och då kommer man att dra pengar varje månad.
    Eller så har du inget utrymme att betala och då kommer såsmåningom ärendet att komma tillbaka till Gothia.
    Nu med ökade kostnader och ränta

• Anonym

Waldo skrev 2008-12-17 21:52:51 följande:

Kan tyvärr bara bekräfta att det är så inkasso jobbar.Detta är inte personligt menat till dig utan till alla som inte varit i kontakt med inkassoföretag och inte förstår hur dom jobbar.Man MÅSTE vara steget före, man måste förstå att dom finns för att tjäna pengar på dig inte för att hjälpa dig.Felet du gjorde var att du gick händelserna i förväg och hoppades på jobbet. Vad som hände var att du gjorde en ny avbetalningsplan som inte kunde hållas eftersom du inte fick ökad inkomst.Du skulle då ringt dem omgående och sagt att du inte fått jobbet.Vad som kommer att hända nu, eftersom du inte har möjlighet att betala, är att man i första hand kommer att göra en sökning på löneutmätning.Antingen har du utrymme enligt KFM's normer och då kommer man att dra pengar varje månad.Eller så har du inget utrymme att betala och då kommer såsmåningom ärendet att komma tillbaka till Gothia.Nu med ökade kostnader och ränta
    Hejsan! Jag har en familj som förstår min situation, jag fick låna 2000 och sen ta 1000 kr själv. Jag har ingenting att köpa julmat för, men vi ska inte vara hemma iallafall på jul.
    Och som tur äe har jag lyckats handla julklappar, började i Augusti.
    Men tack så mycket för alla svar, de kommer att dra tillbaka skulden från kronofogden, det är det viktiga. sen får jag betala 800 kr i månaden. De tar inte hänsyn till att man har barn och ingen inkomst. Men jag ska fica det hät, så många andra gör det.
    Jag kommer att göra allt för att få jobb nu!
  • Anonym (Bravo!)

Anonym skrev 2008-12-17 22:04:58 följande:

Waldo skrev 2008-12-17 21:52:51 följande:
    Hejsan! Jag har en familj som förstår min situation, jag fick låna 2000 och sen ta 1000 kr själv. Jag har ingenting att köpa julmat för, men vi ska inte vara hemma iallafall på jul. Och som tur äe har jag lyckats handla julklappar, började i Augusti. Men tack så mycket för alla svar, de kommer att dra tillbaka skulden från kronofogden, det är det viktiga. sen får jag betala 800 kr i månaden. De tar inte hänsyn till att man har barn och ingen inkomst. Men jag ska fica det hät, så många andra gör det. Jag kommer att göra allt för att få jobb nu!
    grattis!
    Se det som en julklapp till dig själv (och ditt barn) du slapp hamna i kronofgde-fällan!

Nu kan du bara se framåt! *kram*
  • Anonym

Anonym (Bravo!) skrev 2008-12-17 22:35:41 följande:

Anonym skrev 2008-12-17 22:04:58 följande:
    grattis!Se det som en julklapp till dig själv (och ditt barn) du slapp hamna i kronofgde-fällan!Nu kan du bara se framåt! *kram*
    Tror nog att jag har förstått hela tiden iallafall. men trodde att eftersom jag hade betalat in 800 kronor, så skulle de kunna dra tillbaka skulden. Och inte kräva 3000 kronor
  • Waldo

Vad bra att du kan betala.

En liten tanke bara.
    Jag ser att den totala skulden hos Gothia är på 13 000
    För att ligga steget före behöver du nu göra en ny avbetalningsplan på resterande summa.
    Annars kommer Gothia att se sin möjlighet här. Eftersom du nu betalar räknar dom med att dom kan skicka in resterande ärenden till KFM och att du betalar när det kommer till ett föreläggande

• Anonym

Hej hej igen! Nu har jag betalat in 3000 kronor idag till Inkasso, nu kommer de att ta bort ärendet från KRONOFOGDEN, det känns så himla skönt! Vill inte ha någon prick! Det har varit en delgivningsman här, men jag var inte hemma, som tur är, så jag har inte skrivit på något, för så fort man har skrivit på något, så ser de ärendet som sitt och man får en prick på sig!!! ( sa de på inkasso) Jag har betalat in 1600 kr en gång, så skulden ligger på ca 11000 , sen har jag ju betalat 3000 idag... jag kommer att få en avy från dem, och kommer att få betala 800 kr. Jag kommer att sätta in pengar där så fort jag får extra pengar över!

Svar på tråden Någon som jobbar eller har andra erfarenheter av kronofogden/ Inkasso