• Mamma Marina

Fast bränd plast på spisplattan - Hur får man bort det?

Smart som jag är så ställde jag bunken med all pannkaksmet i på den lilla plattan som jag hade smällt smöret på. Men det märkte jag dock inte förrän det va dax att hälla i ny smet i pannan då jag inte fick upp bunken först. Oooops..

Så nu till frågan, hur får man enklast och fortast bort all den smällta plasten?
    Ja, det är iofs inte så mkt som det låter.. haha

• Svar på tråden Fast bränd plast på spisplattan - Hur får man bort det?
  • Mandarin

Skrubba med stål ull (:

• Brevdruvan

Man kan ta ett rakblad och försikigt skrapa bort.

• Aihnoa

Ojoj, just pannkasbunkesmetsgrejjen har jag oxå gjort för länge sedan -ska försöööka minnas hur mamma fick bort det. Luktar ju inte gott alltså

• aprilbarn

Är tyvärr ingen expert på området Gör ett tafatt försök...!

Beror nog på vilken typ av spishäll du har. Om du har keramikhäll hade jag tagit rakblad. Är det järnhäll så hade jag nog försökt att smälta det lite genom att sätta på plattan på låg värme. Försöka att suga upp och torka bort med fuktig trasa? Men kanske är det lättare om du försöker med rakblad först.

Om man har stearin på t ex en duk så ska man ju lägga bakplåtspapper på strykbrädan, trasa/tygbit på, stearinfläcken ner mot trasan och så stryka uppe på alltihop. Då smälter stearinet in i trasan. Vet inte om detta går att applicera även på ditt problem??

Lycka till!!

• Mamma Marina

Tack för tipsen ska testa..

Har fått bort det mesta genom att skrapa med dickborstens baksida men det är lite kvar..
    Har dock inga rakblad bara rakhyvlar!

*beger mig ut i köket för att försöka igen*

• Mamma Marina

haha! DISKborste

Inte bara aprilbarn som skriver i nattmössan idag!!

Svar på tråden Fast bränd plast på spisplattan - Hur får man bort det?