Fastande mage. Får jag dricka vatten?
Är det något som vet? Jag ska till läkaren imorgon och ska då vara på fastande mage från midnatt inatt.
Får jag dricka vatten?
Är det något som vet? Jag ska till läkaren imorgon och ska då vara på fastande mage från midnatt inatt.
Får jag dricka vatten?
Står det inte på pappret du fått? Kallelsen liksom ?
Vad ska du göra för undersökning?
NEJ!!!! du får skölja munnen, och sen spotta...
Nej, inte mat eller dryck!
Nej, det står bara fastande mage. :/
Jag ska utsättas för en sockerbelastning.
Man ska kolla om min kropp hämmar glukoshalten till under 0.1 mikrogram/L.
Tänker att det kanske inte är så bra om vattnet jag dricker späder ut sockret och ger missvisande resultat?
oj, okej. Då ska jag inte dricka! TACK för svaren!
Såvitt jag förstår så betyder "fastande mage" att du inte får ÄTA något. Dricka vatten borde du få göra annars skulle det stå.
Om du skulle svälja lite vatten när du borstar tänderna är dock ingen fara
(eller dylikt)
Fastande mage betyder utan mat och dryck! (Jobbar på lab).
Tack igen!
Om du ska göra glukosbelastning så får du dricka vatten... Vatten påverkar inte resultatet.
Jasså? Säkert?
När jag gjorde en sockerbelastning sa dom till mig att jag inte fick äta eller dricka innan.
Ska man göra en u-sökning som enl. instruktionerna kräver en fastande mage så betyder det att man inte får äta el. dricka någonting, ej heller vatten.
Å andra sidan så påverkar inte vatten ett blodsockerresultat. Alltså borde det inte ha någon betydelse för din glukosbelastning om du dricker enbart kranvatten.
NEJ! Det får man INTE göra! som många säger, skölja munnen får man. men inte svälja!
Anonym (GLukos) skrev 2008-12-16 21:56:33 följande:
Du får inte heller dricka vatten om du gör en glukosbelastning! Har gjort det själv och jag fick absolut inte det eftersom allt integ startar upp ämnesomsättningen på morgonen och det är inte bra vid en gl. bel
Tack för alla svar!
Jag varken åt eller drack innan belastningen.
Jag frågade sköterskan om jag hade fått dricka, men hon lät inte säker.
Det mest rimliga vore ju att blodet och det som finns i det späds om man dricker vatten.
Det var inte bara glukos som skulle mätas, utan mängden tillväxthormon (IGF1) i relation till glukoset också.
Hoppas på positiva provsvar nu.
Tack igen!
... vatten i normala mängder har ingen utspädningseffekt.