• Mylingen

Nån som helammat prematurbebis länge?

Vet att man inte ska korrigera åldern när det gäller mat, men tycker att min snart 7-månaders tjej (4 mån korr) som jag helammar, inte är ett dugg intresserad av mat ännu. Själv känner jag heller ingen brådska. Funderar nu över om Neo/bvc snart kommer att påpeka att det börjar bli dags med smakisar. Någon annan som helammat länge, kanske mer än 6 mån korrigerad ålder, som kan peppa mig lite?

• Svar på tråden Nån som helammat prematurbebis länge?
  • flickmamman

jag helammade i 7 månader och ammade deltid i 9. Med mitt första barn så började vi med smakisar först när hon var närmare 7 månader (okorrigerat) för hon var inte intresserad innan.
    jag tror inte att BVC säger så mycket om det eftersom du har ett prematurt barn, så var det för mig iallafall, de ´vågar inte säga så mycket för allt är så individuellt.

• Mylingen

Både bvc och neo-syrrorna har redan frågat, men inte påpekat något om att det börjar bli dags eller så. Helst skulle jag helamma ett par månader till men stressas lite av att ta en eventuell diskussion med bvc - neo om det. Sen bestämmer ju jag i alla fall, men några goda argument vore såklart bra.

• Gemelas

När mina flickor var små sa neo-läkarna att man skulle korrigera för matintro. Bvc kunde (som vanligt) inte ge några råd ang prematurer. Jag började iaf introducera mat i mkt små mängder (typ halv tsk) när de var ca 7,5 mån (5 mån), de var helt ointresserade av mat och åt inga större mängder förrän de var närmare året. Det enda som slank ned var gröt med smör och frukt i. Helammade dem först och delammade tills de var 1,5 år då jag var gravid igen.
    Den nya bebisen är fullgången och är nu 4,5 mån och jag har inga planer på att börja med mat förrän han är iaf 5,5-6 mån. Som prematurmamma är man ju van vid att lyssna med ett halvt öra på vad bvc säger iom att de inte har så bra koll på premisar och man är van att själv söka svaren på eventuella frågor.

Jag skulle lungt amma på om jag vore du. Om bebisen är nöjd med bröstmjölk är det ju ingen fara på taket, den innehåller all näring den behöver och det är ju jättebra att du kan ge den det.

Lycka till!

• Proletariatet

Min dotter ammades inte, men det här med smakisar, börja när du känner att ditt barn är redo. Vi började alldeles för tidigt känner jag, såhär i efterhand. Hon var inte det minsta intresserad och jag la ner så mycket energi på att koka, mixa och servera när hon inte alls ville ha och bara hulkade när jag förde skeden mot hennes läppar.
    Gröt gick an-efter ett tag. Men vanlig mat började hon inte äta ordentligt förrens hon var ett år. (född i v.24+1)
    Hoppas allt går bra för er (och vad härligt att du kan amma!)

• Gemelas

Jag frågade förresten på bvc sist jag var där med lillen ang rekommendationen att börja med mat redan vid 4 mån och då hade hon inget vettigt svar utan sa bara "ja, vi brukar ju rekommendera det". Jaha, men varför när livsmedelsverket rekommenderar helammning till halvåret.... Som sagt, inget svar och då är det ju inte konstigt att man inte alltid rättar sig efter det bvc säger..
    Själv tycker jag det känns lite konstigt att försöka peta i en liten bebis mat med en sked (om det inte är medicin eller ad-droppar) när den inte ens kan sitta upp i en matstol..

• lilja26

hel ammade min kille som är född v 23 tills han var ca 7,5 månad. Sen så ville våran läkare att han skulle få börja smaka annan mat. Så nu får han morgon gröt och kvälls gröt. Ammar fortfarande resten av målen och han är snart 10 månader.

• Mylingen

Tack för era svar och peppning! Mitt första (fullgångna) barn fick smakisar när han var runt 5 månder, på tydlig rekomendation av bvc. Där hade jag gärna ammat längre, men lyssnade för mycket på dem. Med mitt andra (också fullgångna) barn bestämde jag därför att jag inte skulle ge något annat än bröstmjölk i 6 månader - men hon ville annorlunda - superintresserad av våran mat vid 4 månader, bröstvägrade osv. Som tur är har jag den här gången faktisk en vettig bvc-tant, men har också bett särskilt att få en som har erfarenhet av prematurbebisar, och det har hon. Men hela bvc-världen är ju rätt mat- och kurvfixerad.

• knäppisen

Du märker ju om barnet är glatt o nöjt o växer som det ska. I så fall behöver du ju inte börja ge mat förrens intresse visas. Jag helammade tills lillkillen var ca 7 mån okorr/4,5 korr.

Han var verkligen inte intresserad då o hade jag inte varit tvungen att börja med gröt/mat så hade jag helammat ett tag till.

• Bliglin

TS: Intressant fråga. Jag vet att alla säger att man inte behöver korrigera åldern för mat, eftersom tarmarna är vana vid mjölk från att bebisarna kom ut ur magen. Men att man KAN börja med smakisar id 6 mån okorrigerad ålder säger ju inte att man MÅSTE börja då, vilket man lätt kan få intryck av om man lyssnar för mycket på förståsigpåare.

Jag helammade min son och började med smakisar när han var 7 mån prick, dvs 4 mån korr. Det ångrar jag nu. För efter 4 månaders jobbiga bajsningar då han blev tokförstoppad (trots att jag inte gett vare sig banan eller kokt morot) och han sedan fått kräksjuka i två omgångar så är jag nu i princip tillbaka på enbart amning (aktar mig för att kalla det helamning för att inte reta upp besserwissar här på FL;) Och jag tror att han helt enkelt inte var mogen för mat, trots sin ålder. Så jag tänker ta det lugnt några veckor till och sakteliga öka på smakisar igen då han är 6 mån korrigerad, eller ännu äldre...

Han ökar i vikt mycket bra och mjölken är uppenbarligen näring nog. Så varför inte?

• Bliglin

f-låt, skulle så 4 veckors jobbig förstoppning, inte 4 månader

Han är ju ff bara 8,5 månad...

Svar på tråden Nån som helammat prematurbebis länge?