• kids is my life
    Äldre 16 Dec 21:44
    14581 visningar
    26 svar
    26
    14581

    vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?

    vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?

  • Svar på tråden vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?
  • Hervor 1
    Äldre 16 Dec 21:46
    #1

    rent juridiskt så är man ju myndig som 18-åring men oftast så är det ju föräldrarna som försörjer barnet och står för mat och husrum etc. Med detta i åtanke så har man ju rätt stora möjligheter att styra barnets liv.

  • kids is my life
    Äldre 16 Dec 21:48
    #2

    Man får ju bestämma mer när man är 18 år. Föräldrarna kan inte göra så mycket åt det om barnet som är 18 år vill flytta, skaffa barn eller vad som helst.

  • Hervor 1
    Äldre 16 Dec 21:53
    #3

    kids is my life skrev 2008-12-16 21:48:50 följande:


    Man får ju bestämma mer när man är 18 år. Föräldrarna kan inte göra så mycket åt det om barnet som är 18 år vill flytta, skaffa barn eller vad som helst.
    Har 18-åringen en inkomst som gör det möjligt för honom/henne att flytta så är det han/hon som bestämmer självklart. Men oftast så ör det ju fortfarande föräldrarna som försörjer barnet även som 18-åring och då är det ju de som bestämmer ganska mycket ändå.
  • signor­ina
    Äldre 16 Dec 21:56
    #4

    Egentligen ingenting.

    Men däremot kan man ställa lite krav, såna krav som hör vuxenlivet till.
    Att man har en grundläggande respekt för männr på människorna man bor med, att man så gammal ska ta ansvar över tvätt och viss matlagning etc.
    Sådana krav man har till övriga medmänniskor.

    När jag var 18 fick jag i princip göra som jag ville, men när det kom till att bli hämtad efter krogen så fick jag bli hämtad klockan 00.00 eller se till att jag fick annan skjuts,
    annars fick jag lova att stanna hemma.

    Och det är helt i sin ordning tycker jag, eftersom mina föräldrar jobbade på helgerna så kan man tex inte kräva att de ska nattvaka för att jag ville röja loss.

    Alltså sunt förnuft.

  • Rut Blad
    Äldre 17 Dec 04:02
    #5

    Vad exakt behöver du hjälp med?
    /Tonårsjobbigmamma

  • Äldre 17 Dec 15:34
    #6

    Är man 18 så kan man ju bestämma det mesta själv. Men bor man fortfarande hemma med förälder som huvudförsörjare får man finna sig i att det finns regler och önskemål.

    Min son blir snart 17 år och vi har pratat en del om det här med att bli myndig samt att bo kvar hemma osv. Är jag fortfarande försörjningskyldig för honom har jag rätt att ställa vissa krav.

    Nu har vi en öppen o rak kommunikation där jag exakt förklarar varför jag tänker som jag tänker och det accepterar mina barn. Särskilt mycket regler o sånt har vi egentligen inte heller så länge de uppför sig som folk.

  • kids is my life
    Äldre 17 Dec 15:49
    #7

    Okej. Klart att man ska visa hänsyn och sånt. Man får ju komma hem när man vill, men man kan ju var snäll emot föräldrarna och visa hänsyn genom att inte komma hem mitt på natten och väcka dom. Men jag menar, man har ju mer rätt att få bestämma när det gäller sig själv.

  • Äldre 17 Dec 15:53
    #8

    kids is my life skrev 2008-12-17 15:49:53 följande:


    Okej. Klart att man ska visa hänsyn och sånt. Man får ju komma hem när man vill, men man kan ju var snäll emot föräldrarna och visa hänsyn genom att inte komma hem mitt på natten och väcka dom. Men jag menar, man har ju mer rätt att få bestämma när det gäller sig själv.
    Fats fortfarande skulle jag aldrig tillåta att komma hem mitt i natten. Bor man hemma så får man ta de få regler som finns hos oss. En sak om det är bestämt sedan innan, en annan om man bara får för sig. Kommunikation där är av största vikt.

    När de flyttar hemifrån sen har jag ingen åsikt alls vad de gör. Eller jo det kommer jg säkert att ha, men den behåller jag för mig själv i såna fall.
  • kids is my life
    Äldre 17 Dec 15:56
    #9

    Ja, men en sak som är väldigt konstigt. Jag är 18 år och bestämmer jag över mina saker då säger min mamma "jag har ingenting att säga till om längre" och så blir hon arg.

  • Äldre 17 Dec 16:03
    #10

    kids is my life skrev 2008-12-17 15:56:25 följande:


    Ja, men en sak som är väldigt konstigt. Jag är 18 år och bestämmer jag över mina saker då säger min mamma "jag har ingenting att säga till om längre" och så blir hon arg.
    Inget konstigt alls!

    Det är ju en separationsfas som ala föräldrar går igenom förr eller senare och man reagerar ju olika mycket som olika individer.
    Det är ju en delad glädje att se sitt barn växa upp o bli vuxen.
Svar på tråden vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?