Hjälp! Vad gäller för öppnandet av mammas testamente?
Min mor blev allvarligt sjuk i cancer i somras och skrev då ett testamente som hon förseglade och skickade till mig. Hon talade sedan muntligen om för mig att hennes avsikt var att jag skulle få ärva allt efter henne, det vill säga att hon skulle gå förbi min far. (Jag är enda barnet)
Nu avled hon för en vecka sedan. Pappas revisor säger att vi kan öppna det tillsammans, pappa och jag, eftersom det bara berör oss. Saken är den att jag är rädd att min far ändå kommer anse sig ha rätt till allt det han skulle fått om mamma inte hade skrivit testamente och därför vill jag vara helt säker på att allt går helt rätt till.
Jag vet att det kan låta lite sniket, men min far är väldigt speciell. Mamma sa till exempel till mig att hon hade berättat om testamentets innehåll för pappa, men nu säger han sig vara helt ovetande. Han har även börjat göra upp planer för vad han ska göra med hennes saker, till exempel bilen.
Han har heller inte något vanligt "föräldraförhållningssätt" gentemot mig, så jag kan alltså inte, som jag borde kunna, förutsätta att han kommer att handla med mitt bästa för sina ögon.
Nu är jag mycket tacksam om någon av er kan ge mig besked om hur jag ska hantera testamentet. (Alla andra relevanta juridiska råd tas också tacksammast emot)