• Tingelsvanzen

Hjälp! Vad gäller för öppnandet av mammas testamente?

Min mor blev allvarligt sjuk i cancer i somras och skrev då ett testamente som hon förseglade och skickade till mig. Hon talade sedan muntligen om för mig att hennes avsikt var att jag skulle få ärva allt efter henne, det vill säga att hon skulle gå förbi min far. (Jag är enda barnet)

Nu avled hon för en vecka sedan. Pappas revisor säger att vi kan öppna det tillsammans, pappa och jag, eftersom det bara berör oss. Saken är den att jag är rädd att min far ändå kommer anse sig ha rätt till allt det han skulle fått om mamma inte hade skrivit testamente och därför vill jag vara helt säker på att allt går helt rätt till.

Jag vet att det kan låta lite sniket, men min far är väldigt speciell. Mamma sa till exempel till mig att hon hade berättat om testamentets innehåll för pappa, men nu säger han sig vara helt ovetande. Han har även börjat göra upp planer för vad han ska göra med hennes saker, till exempel bilen.

Han har heller inte något vanligt "föräldraförhållningssätt" gentemot mig, så jag kan alltså inte, som jag borde kunna, förutsätta att han kommer att handla med mitt bästa för sina ögon.

Nu är jag mycket tacksam om någon av er kan ge mig besked om hur jag ska hantera testamentet. (Alla andra relevanta juridiska råd tas också tacksammast emot)

Att ha din egen stil är att veta vem du är, vad du vill säga och att inte bry dig ett skvatt.
  • Svar på tråden Hjälp! Vad gäller för öppnandet av mammas testamente?
  • maximum

Bästa är att öppna testamentet tillsammans med revisorn. Då går allt rätt till.
    För säg tex att du och pappa öppnar det ensamma och sedan visar innehållet att du ärver. Börjar han då säga att testamntet redan var öppnat så kan det ogiltlig förklaras och ord står mot ord. Nä öppna det med något vittne. Helst kan väl revisorn öppna det och läsa upp det.

• Hannah76

Tycker absolut ni ska ha någon mer med när det öppnas, en advokat, revisor eller liknande.

• Tingelsvanzen

Jag tycker att det är så himla skumt att revisorn säger att vi ska öppna det redan nu.

Att ha din egen stil är att veta vem du är, vad du vill säga och att inte bry dig ett skvatt.
  • Cia o krabaten

Ska det inte göras en bouppteckning?
    Det gjordes när min mormor gick bort och då var det jag och mamma (enda barnet-morfar på älderdomshem) som var där med ngn från Fonus.
    Låter ju rimligt att öppna detta vid en bouppteckning tex.
    Men jag håller med, se till att ha vittnen-gärna "proffessionella"

• Tingelsvanzen

Jo, bouppteckning måste alltid göras. Jag frågade revisorn om inte testamentet skulle öppnas då och han påstod att vi skulle öppna det redan nu.

• Kaprifolen

Rådfråga en jurist, det är ju skönt att ha ett vittne oansett. Så vet du också att det går rätt till rent formellt.

• T0morrow

Hmm måste säga att jag tror INTE att ett testamente tar bort din pappas "rätt" till din mammas boupptäckning .... eftersom han är din pappa så har han fortfarande vissa lagliga rättigheter precis som du som arvinge har. så även om hon lämnar det hon kan till dig i testamentet så kommer det inte bli "allt" för den efterlevande makan/maken... ska kunna fortsätta sitt "liv" deras hem inkl. bil kommer "förmodligen" att tillfalla honom (så som jag förstått arvslagen, du har rätt till vissa saker iom testamentet men inte deras "vardagsliv"......  sin pappa kan ALDRIG bli arvslös, hur mycket din mamma än vill, det är arvslagen.... (så som JAg förstått den...) men fråga fråga fråga ombudet, han BORDE kunna besvara frågorna, men ni ska ABSOLUT INTE öppna testamentet UTAN ngn annan närvarande....

• Tingelsvanzen

Det sorgeliga är nog att om jag inte får det som mamma ville ge mig nu så kommer det inte finnas kvar den dag han dör

Pappa är både konstig, virrig och dricker.

• snuttP

Men han ärver ju inte bara för att han är din pappa. DOm måste väl va gifta?? Nä kontakta någon som kan detta, så det går rätt till. Pengar kan göra folk galna. Har själv varit där.. Dom bråkar än idag (puckon), mer än 3 år har gått..

• Kaprifolen
    T0morrow skrev 2008-12-17 01:21:31 följande:
    Hmm måste säga att jag tror INTE att ett testamente tar bort din pappas "rätt" till din mammas boupptäckning .... eftersom han är din pappa så har han fortfarande vissa lagliga rättigheter precis som du som arvinge har. så även om hon lämnar det hon kan till dig i testamentet så kommer det inte bli "allt" för den efterlevande makan/maken... ska kunna fortsätta sitt "liv" deras hem inkl. bil kommer "förmodligen" att tillfalla honom (så som jag förstått arvslagen, du har rätt till vissa saker iom testamentet men inte deras "vardagsliv"......  sin pappa kan ALDRIG bli arvslös, hur mycket din mamma än vill, det är arvslagen.... (så som JAg förstått den...) men fråga fråga fråga ombudet, han BORDE kunna besvara frågorna, men ni ska ABSOLUT INTE öppna testamentet UTAN ngn annan närvarande....
    Nu var ju inte själva arvet hur det fördelas som var frågan om inte jag har missuppfattat ts. Men det är svårt att uttala sig om vem som får vad då vi inte vet ägarförhållanderna om det ev. finns ett hus, bil, sommarstuga o.s.v. finns äktenskapsförord?, m.m. Men vad det gäller efterlevande makes arvrätt vid testamente regleras det i 7:3 2 st ÄB, "Vad en bröstarvinge erhåller genom att påkalla jämkning i testamente skall inte omfattas av den efterlevande makens rätt till kvarlåtenskapen enligt 3 kap. i andra fall än då jämkningen avser testamentsvillkor som gäller till förmån för den efterlevande maken".
    Tankan med lagregel är att testatorn vid sådant här tillfälle tydligt markerat att hon vill sätta efterlevade makes arvsrätt helt ur spel.
  • Kaprifolen

Tingelsvanzen skrev 2008-12-17 10:25:54 följande:

Det sorgeliga är nog att om jag inte får det som mamma ville ge mig nu så kommer det inte finnas kvar den dag han dör
    Pappa är både konstig, virrig och dricker.
    Dom var gifta? Utgick i från det med tanke på att du skrev att hon ville att arvet skulle "gå förbi min far".

Vore det en möjlighet för att rädda det som inte du kan få genom att påkalla jämkning att få satt en god man eller förvaltare för din far, är han så "virrig"?
  • Tingelsvanzen

De var gifta utan äktenskapsförord.

Jag tror att det är svårt att få till en god man, eftersom han än så länge förmår att sätta upp en mask inför utomstående. Till och med jag var tveksam när mamma tog upp det med mig, men nu när jag varit hemma så mycket i och med dödsfallet förstår jag precis vad hon menade.

• Kaprifolen

Se till att du får en jurist som jag skrev innan så allt går rätt till, så du då får ut det som är möjligt, någon som bevakar DINA intressen. Tyvärr är det många som inte förstår "vitsen" med en jurist/advokat vid testamente, arv och bodelning. Gör inte samma misstag. Min mor dök upp med advokat och hade det inte varit för advokaten hade hon förlorat en miljon eller två, så tveka inte!

• MrsDeepblue

Det är helt ok att öppna testamentet redan nu, och sen ska du ta med det till bouppteckningen.

Om dina föräldrar är gifta så görs först en bodelning mellan dem, dvs all egendom delas på hälften. Han får sin halva. Om din mamma har testamenterat all sin egendom till dig så får du den. Undantaget kan vara om det inte finns så mycket egendom, för din pappa har rätt att få en viss summa i bodelningen, fyra basbelopp, vilket är 164 000 kr. Om din pappa äger mer saker än din mamma kan han också begära att det inte ska ske nån bodelning, då behåller han sina saker och du får din mammas egendom.

Nu utgår jag ifrån att du inte har några syskon, vare sig hel- eller halvsyskon.

• Tingelsvanzen
    MrsDeepblue skrev 2008-12-20 11:19:39 följande:
    Det är helt ok att öppna testamentet redan nu, och sen ska du ta med det till bouppteckningen. Om dina föräldrar är gifta så görs först en bodelning mellan dem, dvs all egendom delas på hälften. Han får sin halva. Om din mamma har testamenterat all sin egendom till dig så får du den. Undantaget kan vara om det inte finns så mycket egendom, för din pappa har rätt att få en viss summa i bodelningen, fyra basbelopp, vilket är 164 000 kr. Om din pappa äger mer saker än din mamma kan han också begära att det inte ska ske nån bodelning, då behåller han sina saker och du får din mammas egendom. Nu utgår jag ifrån att du inte har några syskon, vare sig hel- eller halvsyskon.
    Det låter som att du har full koll!

Noop, jag har inga syskon.
Svar på tråden Hjälp! Vad gäller för öppnandet av mammas testamente?