• Gaytjej

Bara ljud och ingen bild på VLC

Har laddat ner VLC på både min och sambons dator och inte på någon av dem får jag upp en bild när jag ska spela upp filmer, bara ljud. Jag vet att det inte är något fel på filmerna, på jobbets dator kan jag spela dem.

Vad kan vara fel?!

Tänkte prova avinstallera VLCn på min dator och ladda hem det på nytt, men jag vet inte hur man gör för att avinstallera ... *skäms*

• Svar på tråden Bara ljud och ingen bild på VLC
  • Driftwood

Det är nog inte din VLC installation det är fel på. VLC behöver dock tillgång till avkodare för att kunna visa visa bild format. Du hör ljudet eftersom ljudet har ett eget format. Sök lite på codec för det bildformat du försöker spela upp.

• kixan

du avinstallerar genom att gå in i kontrollpanelen och leta rätt på lägg till/ta bort program.
    Vitsen med VLC är ju just att man ska slippa installera en massa codecs för att det ska funka, så du borde ju inte behöva installera separata såna.

• Driftwood

Xvid är bildformatet. Försök hitta en codec för det formatet. Det finns att ladda ner gratis.

• diamanten

Ska inte behövas codecs för VLC. Är det en .avi fil?

• kixan

alla mina vlc (har på 3 datorer) kan spela xvid utan extra codecs. så det borde snarare vara nåt vajsing på din installation eller nåt med datorn?

• Gaytjej

Laddade hem en codec och det fungerade! Tjoho! :D
    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Bara ljud och ingen bild på VLC