• Anonym (jennifer)

finns det någon bättre förskollärarutbildning än fd lärarhögskolans nära sthlm?

Jag vill vara anonym då jag har klasskompisar här.

jag går andra terminen på su, fd lh och läser till förskollärare. Detta är den absolut värsta utbildning jag gått och då har jag pluggat en hel del.

Utbildningen här är så dålig. Den är ovetenskaplig, vi har mängder med seminarier där man får betyg efter om man svarar som läraren tycker eller om man inte gör det. Läraren berättar sanningar för oss. ifrågasätta får man inte göra. Allt är godtyckligt från lärarens håll. Sedan är det flummigt och enformigt.
    jag kan verkligen inte se var vetenskapen kommer in i denna utbildning. Känns mer som en fostran.

jag vill verkligen bli förskollärare men inte gå denna vidriga utbildning så undrar om det finns någon förskollärarutbildning som inte är såhär?

• Svar på tråden finns det någon bättre förskollärarutbildning än fd lärarhögskolans nära sthlm?
  • mirakelasta

Pedagogen, Göteborg. Där håller ju de flesta forskare i pedagogik och inlärning till. Jag tycker deras utbildning är kanon

• Anonym

mälardalenshögskola har lärarutbildning som är bra

• Anonym

Har läst både till förskollärare, grundskollärare och speciallärare vid Uppsala universitet. Det har varit bra utbildningar, med höga krav på oss studenter.

• Anonym (kau)

Jag gillade Lärarutbildningen på Karlstads universitet i o f 3år sen jag läste till förskollärare där.

• Jambosana

Ingen lärarutbildningen är väl bra, men det finns grader i helvetet. Jag har också läst på LHS, totalt waste of time, det var så värdelöst att jag saknar ord. Uppsala ligger ganska nära Sthlm (en del kursare pendlar) och har en helt okej lärarutbildning.

• Anonym (Malin)

Södertörns Högskola har också lärarutbildning, inriktning yngre åldrar.

• Miss Lau

Jag har också läst förskollärarutbildningen i Stockholm, på LHS, och jag håller verkligen med dig. Det är slöseri med tid! Vad jag hört är det lite bättre i Uppsala så det kanske är ett alternativ.

• Lookatt

välkommen till verkligheten... eller snarare verkligheten som den ser ut inifrån LHS.... ibland verkar det som om föreläsarna inte har sett en skola på åratal....
    har läst sex terminer av sju och kände för att hoppa av redan efter tre... men jag höll mig kvar, bet ihop och tänkte att jag ändå skulle köra mitt eget race när jag blev klar... nu har jag bara en termin kvar och känner mig hyfsat förberedd ändå... så om du känner att du fixar att blunda med öronen ett tag till så kan jag lova att det blir bra till slut. :)

• Mossagti

Vill du bli förskollärare råder jag dig att gå kvar. Det är inte troligt att du kommer att få tillgodoräkna dig det du har läst på SU/LHS utan du kommer att få börja om från början och det är det kanske inte värt?

• Jambosana

Kommandomamman skrev 2008-12-17 10:33:22 följande:

Vill du bli förskollärare råder jag dig att gå kvar. Det är inte troligt att du kommer att få tillgodoräkna dig det du har läst på SU/LHS utan du kommer att få börja om från början och det är det kanske inte värt?
    Jag vill läsa min sista ped.-termin i Uppsala, och de tillgodoräknar bara halva min andra pedagogik-termin från LHS...
  • Anonym

Om du vill bo kvar i sthlm kolla södertörn!! Vet ej om de har, men kanske!

• Mossagti
    Jambosana skrev 2008-12-17 21:21:03 följande:
    Kommandomamman skrev 2008-12-17 10:33:22 följande: Jag vill läsa min sista ped.-termin i Uppsala, och de tillgodoräknar bara halva min andra pedagogik-termin från LHS...
    LHS tillgodoräknade ingenting av det jag hade läst i Uppsala.

Fast nu spelar det mindre roll eftersom jag har hoppat av. Men tidigare var jag rätt sur för det...
  • drömmare

kände precis likadant när jag hoppade på LHS efter att läst annat på SU -vad är detta? och ja, det varierar, vissa lärare/kurser är verkligen SKIT, argumentera för din sak! det uppskattas faktiskt ofta i slutänden så länge man motiverar sina åsikter.
    och hör dig för med andra studenter som läst andra kurser, vilka rekommenderas..? kan du kanske byta inriktning mot grundskolans tidigare år (då kan man ändå garanterat få jobb i förskola också).
    själv tyckte jag exempelvis AUO1 var så dålig att jag skrattade när jag gick hem.
    men när jag sen läste min inriktning språk och språkutveckling la de plötsligt i en högre växel och det blev en jävla fart på teorier och vetenskap och tentor...
    jag föreslår att du bara 'står ut' första terminen, tänker igenom ditt val -du har möjlighet att ändra och påverka och sen ligger i som fan, tror det blir bra tillslut och man lär sig ofta mycket av idioter också, verkligheten är ju full av dem

Svar på tråden finns det någon bättre förskollärarutbildning än fd lärarhögskolans nära sthlm?