• Girly

Skidåkning, med eller utan sele för-nackdelar?

Dottern som blir tre i januari stod på skidor första gången när hon var två. Då åkte hon mellan mina ben.
    Inför denna säsongen har vi funderat på att köpa en sele men vill höra mig för först med andra föräldrar.

Använder ni sele till era barn?
    Jag vill gärna ha lite för- resp. nackdelar!

• Svar på tråden Skidåkning, med eller utan sele för-nackdelar?
  • Söderböna

Vi har inte använt sele på vår plutta. Hon gick skidskola i Åre när hon var 3 år och 1 månad. Det gick alldeles utmärkt!

Det är klart att det beror på hur barnet är, men vi har inte känt oss oroliga för pluttan. Hon kan bromsa och svänga. Hon visar hänsyn till andra i backen.

• busmamman

Vi har använt sele på älsta barent men det ångrade vi. Han lärde sig aldrig bromsa ordentligt utan litade på att vi fanns där. När han sedan skulle åka utan så bar det av i full fart. Efter ett par dagar så slog han sig ordentligt. Med våra andra barn har vi inte använt sele och aldrig haft något problem. Vi åkte i barnbacken tills de kunde svänga och bromsa ordentligt. Så mitt råd är att inte använda sele.

• Girly

Tack för era svar,
    Jo det kanske blir så att barnen förlitar sig allt för mycket på föräldern.

Vi har en fjällstuga som vi åker till 6-7 gånger per säsong. Förra året åkte dottern vid nyår, då va hon två år.
    Jag hade mina stavar tvärsöver som hon fick hålla i, då hängde hon i princip över dom.
    Gångerna senare har hon mer och mer stått upp själv men enbart hållt i stavarna. Vid barnbacken finns även ett rullband där hon åker upp själv så hon får känna på själva grejen o stå själv.

Ni har inga andra konkreta tips?
    Vi hade tänkt o sätta henne i skidskola i februari, efter att hon fyllt tre år.
    Är själv en duktig skidåkare men det är ändå rätt svårt att veta hur man Bör lära dom

• Cocarola

Jag har gått från att vara motståndare till sele till att tycka att det är jättebra!

Vi började som ni, med att låta barnen åka mellan knäna, och hålla sig i stavarna. Sen fick sonen gå i skidskola och lärde sig åka lift upp själv + ploga ner själv i minsta barnbacken. När vi åkte gemensamt så åkte han på sidan, hållande i en stav.

Då blev vi övertalade att låna en sele, och det var så kul! Plötsligt vågade sonen åka ordentligt, och hela familjen kunde åka tillsammans i alla backar. Jag åkte med slaka tömmar, så han fick själv ansvara för svängningar och bromsning, men selen fanns där som säkerhet ifall det skulle gå åt pipan.

Ångrar att vi inte hade sele till de andra barnen när de lärde sig åka, det hade sparat mycket på ryggen. : )

Svar på tråden Skidåkning, med eller utan sele för-nackdelar?