• suuri

Varför är scientologikyrkan så farlig?

Scientologkyrkan sägs ju vara en av världens farligaste sekter. varför är det så?
    Jag menar det att man ska köpa dyrare och dyrare kurser är väll allmänt känt nu och även vad det leder till men är det fortfarande det som ärd et farliga eller är det något annat?

• Svar på tråden Varför är scientologikyrkan så farlig?
  • AstraTrillian

Många anledningar. De använder bla hjärntvätt och förföljer medlemmar som hoppar av där man i vissa fall uttalat från ledningen får använda precis vilka metoder som helst för att krossa kritikern/avhopparen. Det finns massa info på nätet. Börja med Wikipedia och kolla sen på www.fri-sverige.se/. Min bror var medlem, drog på sig hundratusentals i skulder och är nu schizofren och hör bla Ron Hubbard (Scientologins grundare och tillika sciencefiction författare)i huvudet. Jag är inte speciellt förtjust i den sekten som kännetecknas av bla:

* Manipulation - döljer väsentligheter, använder suggestion vid andlig vägledning (auditering) och vid kursövningar
    * Kontroll - med bekännelser, bevakning och angiverisystem
    * Styrning - Hubbards ord är lag, absolut förbjudet att ändra eller diskutera
    * Kränkning - om inga framsteg = du mobbas, om du gör fel = ditt omdöme ifrågasätts (du beordras till "hantering" av en "etikofficer").

(från FRIs sida)

• KristenTjej84

Jag känner starkt av att det är något mysko med den kyrkan..tror det är en sekt faktiskt, en sekt där onda andemakter är inblandade på ett eller annat sätt.
    Om det inte vore påverkat av onda andar, skulle de inte bete sig så tydligt som dem genom att förfölja, mobba, förtrycka och manipulera som knorpan sa.

Är det säkert att din bror är schitzofren(knorpan)? kan ju bara vara så att han öppnat sig för onda andemakter som Jesus kan befria honom ifrån. Man kan öppna sig för såna andemakter, lika lätt som man kan öppna en vanlig dörr och bli invaderad av rånare.
    Jag har hört om människor som först bott på mental sjukhus, sen har kristna pastorer som Derek Prince bett för dom i Jesus namn så att de blivit befriade, sen har de varit hur friska som helst och blivit släppta hem från mental-sjukhusen.

• Jane Roe

Tycker alla extremister känns farliga :S

¤- Kärlek är Perser -¤
Svar på tråden Varför är scientologikyrkan så farlig?