Kan man måla furu?
Jag har en kökssoffa som jag bara älskar men den är i furu. Kan man måla den vit så att det inte syns att det är furu under? Vilken sorts färg ska man ha i så fall?
Jag har en kökssoffa som jag bara älskar men den är i furu. Kan man måla den vit så att det inte syns att det är furu under? Vilken sorts färg ska man ha i så fall?
ja, fast man ska väl ha nån grundfärg (lack?) först som täcker kvistarna.
Ja det låter inte omöjligt. Jag brukar aldrig göra om möbler så jag vet inte så mycket om det men jag kan inte släppa den här soffan så jag blir tvungen att göra något.
Hej,slipade och lackade just om mitt köksbord (i furu). Om det är lackat sedan innan måste du slipa det innan du målar. Sedan är det bara att åka till färgaffärn och där kan du få bra hjälp när det gäller färgsort.
Lycka till =)
Som redan nämnts innan - inga problem! Rugga upp ytan först med lite sandpapper och måla sedan. Fråga i färgaffären vilken typ av färg som är bäst, någon lackvariant skulle jag gissa så att det flyter ut ordentligt. Om det finns kvistar funkar shellack fint (vet dock inte om det funkar om ytan är lackad innan).