• fnusingen

recept på vitlökspasta

Hej

På restaurang har jag ätit en slags vitlöksöra eller pasta som har stått på bordet och alltså serverats som en krydda.
    Det är riven/hackad vitlök och olja i, men är det någon som vet mer hur man gör och hur länged en håller?
    Hoppas att ni förstår vad jag menar!

• Svar på tråden recept på vitlökspasta
  • Tintomara

Kan det vara pesto du menar? I så fall kommer här ett recept:

1-2 vitlöksklyftor
    ca ½ dl pinjekärnor eller valnötskärnor
    2 dl basilikablad, färska (ca en kruka)
    1 krm salt
    ½ krm svartpeppar
    ½ dl olivolja
    2 msk vatten
    3 msk parmesanost, riven färsk

Skala vitlöken. Lägg allt utom osten i en mixer eller matberedare. Kör till en jämn sås. Rör i osten. Späd ev med lite olja eller vatten.

• fnusingen

nej, jag menar inte pesto - är allergisk mot nötter. Jag ska beskriva bättre. Den här pastan, eller röran om det är ett bättre ord, är vit - alltså vitlöksvit och lite oljig. Den är heller inte rinnig, utan mer så att man får klickar av den när man tar med sked. aJg fattar ju att det är vitlök och olja i, jag kanske bara ska prova mig fram om det inte är någon som vet?

• Tintomara

Då vet jag inte riktigt vad det är, men tror du inte att det är lite parmesan i också? Det är ju ganska vanligt om det är italienskt och till pasta.

• Fantasygirl

Menar du aioli kanske... vitlok, olja, agggula, salt tror jag de e!!

• fnusingen

nej, det är inte aioli heller.Fy vad jag är dålig på att beskriva, märkar jag. Den huvudsakliga ingrediensen är vitlök. Man ser att den består av riven vitlök. Tack för att ni försöker hjälpa en förvirrad Fnusing.

• symaskinen

En röra som är jättegod att ha till pasta ( fast det är ju inte den du menar...men endå ) är:

5 dl creme fraishe
    lite spenat ( färsk eller fryst kvittar)
    lite olivolja
    vitlök
    salt
    peppar

Jättegott till pasta och med tomat/basilika/ mosarella ( fast jag gillar ej mosarella )

• frulan

En kompis kom precis hem från Italien och där levde hon på den pastan

Hon hade lagat den nu när hon kom hem o jag ska försöka beskriva, inte helt säker på att jag minns rätt

Hacka vitlöksklyftor
    Värm/koka olivolja och häll i vitlöken. Det får inte brännas, så man måste vakta den ordentligt.
    Sen kanske det var salt o peppar i?!

När det var färdigt (men jag vet inte hur länge det skulle vara på plattan...) så blandade hon ner pasta i det o åt.

Det lät himla gott o superenkelt att göra. Hur länge den håller vet jag inte, de åt det på en gång.

Om jag kommer ihåg, ska jag fråga henne igen hur man gjorde den

• jojjsa

Åh den är så god den "pastan" om du menar den som jag tror....

Den jag tänker på är sådär lite ljus-ljus gul, nästan vit. Den är lite kornig och ganska tjock. Men vad sjuttsingen kan den innehålla mer än vitlök och olja? Åh vad sugen jag blev på den nu!

• fnusingen

Jojjsa och Frulan ni har fattat! Visst är det GOTT! Jag åt den i Köpenhamn på en ganska turistig, men ändå bra(!), restaurang som heter något så fantasilöst som Italiano...

• frulan

Va kul, jag som inte ens har smakat den
    Hörde talas om den häromdagen när hon berättade om sin Italienresa

Tror nog att det bara är vitlök o olivolja (kanske någon krydda), men jag ska höra med henne nästa gång jag pratar med henne

• frulan

Nuuu har jag receptet:

2 dl olivolja
    2 tsk sambal oelek
    6-8 vitlöksklyftor

Värm olivoljan i en stekpanna eller wok (jag tog kastrull), den får inte bli för varm o börja fräsa.
    När den är varm, häll i sambal. Skiva vitlöken och häll i dem.
    Låt det bli varmt ihop, ha på typ 2an. Det får inte bli för hett.

När pastan är färdigkokad, slå av vattnet och häll pastan i såsen och låt det gojsa ihop sig i ca 5 minuter på låg värme.

Ät, krydda med salt o peppar. Riven parmesan är fint till, tydligen

Provade precis detta, men vi hade ingen sambal, tog torkad basilika i stället.
    Vi gjorde på tok för mycket pasta, men det funkade ändå.
    Parmesan hade vi inte, så det fick bli mager prästost.

Smarrens

• jojjsa

Nu har jag hittat och provat följande recept:

4 vitlökar (ca 50 klyftor)
    2 msk olivolja
    salt och peppar

Låt de oskalade vitlöksklyftorna sjuda i lättsaltat vatten i ca 20 - 25 minuter, tills de är mjuka. Häll av vattnet och låt kallna. Skala klyftorna och skär bort den hårda rotändan och ev. missfärgade bitar.
    Mosa klyftorna med en gaffel till en slät, klibbig massa.
    Rör ner oljan och smaka av med salt och peppar.

Och jag måste säga att cremen blev ganska ok men ändå inte riktigt som jag tänkt. Jag tog dock inte i så mycket olivolja, jag droppade i kanske bara något kryddmått, smeten var såpass lös iallafall.... vet inte om det spelar så stor roll egentligen...

Prova gärna du med och berätta ditt resultat!

• fnusingen

Det låter supergott! Jag ska prova ikväll, ska bara till affären först och löpa vitlök. Tack!

• fnusingen

Förresten, Frulan. Vi bor inte så långt ifrån varandra - så känner du vitlöksdoft kan det vara jag

• fnusingen

har inte hunnit prova...målade om lite hemma istället! ska prova, är sugen!

• Silence

Den pastan levde jag också på då jag bodde i Italien
    Tok good!
    Men jag tror även att dom brukar ha i lite röd chili!

Svar på tråden recept på vitlökspasta