• antagligen

Så orolig: Vår 2,5-åring är så utanför på dagis. Vad ska vi göra?

Snälla hjälp mig, jag är ledsen och förvirrad (långt):
    Vi har en son på 2 år och 7mån år som är väldigt lugn och blyg. På hans dagisavd är de jättemånga barn i samma ålder, framför allt killar.

Men det är så att alla de andra är väldigt fysiska så det har utvecklats en väldigt vild kultur bland barnen där. Och vår son passar inte alls in. Han blir hämmad av stojet, och det märker de andra barnen så de "mobbar" honom, genom att till exempel alla andra barnen leker att de ska vara spöken och skrämma honom så han blir ledsen (det är kul för dem att få en reaktion).

Fröknarna har ingen bra strategi för att få in honom i gruppen, utan de försöker få honom att leka med ettåringarna istället. Nästa år flyttar han och de andra 2006-orna till storbarnsavdelning så då finns inte småbarnen att tillgå.

Vi känner inte att personalen tar vår oro över situationen på allvar. De verkar tycka att han är ett "lätt" barn, och att de han nog med jobb med alla de andra vildare barnen, och vi tycker inte att han blir ordentligt sedd på dagis. Inte heller förstår personalen att vi oroar oss för hans situation (som vi sett med egna ögon). Han pratar inte jättemycket än, men vi märker att han blir ledsen när han inte får vara med, eller när han blir retad, och han säger ibland att de andra barnen är dumma. Men han tycker om sina fröknar och två av ettåringarna.

Vad skulle ni göra? Ska vi byta dagis?

• Svar på tråden Så orolig: Vår 2,5-åring är så utanför på dagis. Vad ska vi göra?
  • Linnpinn

I ditt fall hade nog mitt första alternativ varit att ta en ordentlig disskussion med personalen. Boka in ett möte där ni lägger upp en plan som ni tror på, både ni och personalen. Men eftersom du säger att de inte har någon bra strategi så kanske ni redan har försökt det. Om jag försökt detta och inte fått något gensvar från personalen, så skulle jag byta dagis.

Jag har själv en son som är av det lugnare slaget. Han har jämnåriga kompisar på dagis men personalen har upptäckt att han leker väldigt bra även med äldre barn som har mer tydliga lekar och inte bara en massa spring och stoj. Kanske hade det varit bättre för din son att få leka med äldre barn än med ettåringarna som inte ger särkilt mycket stimulans till ett barn på nästan tre år.

Dessutom borde fröknarna kunna planera in aktiviter för barnen så att stojet minskas. T.ex planera in pyssel och aktivera även de "vildare" barnen i dessa saker. Om din son lär känna barnen bättre under lugnare förhålanden kanske han känner sig tryggare i övriga situationer.

Jag är ingen förskolärare men det borde finnas massor som de kan göra, istället för att få honom att leka med de yngsta barnen. Kräv en förändring och en plan för det annars tycker jag att du ska byta. Lycka till!

• Gummsan

Finns de ingen dagmamma istället. Är inte lika många barn där....

• lillafisken

när min 8 åring gick på dagis var ham blyg o tillbakadragen. jag bytte dagis (av andra skäl) men kom till ett dagis de arbetade aktivt med detta. vilket gav honom jätte mycket. det som var synd var att han hunnit bli 5 o började skolan året därpå. jag skulle sett en ännu mer utveckling om han fått börja där tidigare.

de hjälpte honom hur han skulle ta kontakt med de andra barnen och hur han skulle räknas in i lekarna osv.

• Cotton Candy

Va ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg TS... inte ska din lille pojk må dårlig på dagis. Jag jobbar som lärare i årskurs 6-9 och det din son utsätts för är MOBBNING. Ni måste kräva att personalen tar tag i problemet med en gång - gå till chefen om ni inte känner personalen lyssnar på er. Blir det inte bättre skulle jag nog byta dagis alt. byta till dagmamma. Vissa barn trivs ju bäst i mindre grupp.

Jag har en son på 2,5 som är sen i talet (tvåspråkig) och därför är lite utanför, särskilt bland de andra pojkarna. Han går dessutom bara 15 timmer i veckan då jag är mammaledig med lillebror. Jag förstår hur ont det gör i hjärtat när man ser att ens barn är utanför; att det redan kan ske på dagis . Dock är dom otroligt bra på att se till att min son kommer in i leken igen och är mycket måna om honom och därför trivs han bra där. Ni måste se till att samma sak sker med er son.

• nänänä

En till som blir ledsen när jag läser hur din lilla pojke har det på dagis.
    Ja, personalen måste verkligen ta tag i problemet för så där kan ju inte lilla killen ha det.

• Olivers  Mamma

Ts, jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg tårarna bara rinner, Som flera andra skrivit, ta ett rejält snack med personalen, annars tycker jag att ni ska byta dagis, eran son förtjänar inte att bli behandlad på det sättet och det gör inte ni heller.
    *många kramar*

• Smurflovve

kontakta personalen och säg att ni vill ha hjälp med en specialpedagog, så får ni försäldrar, personal samt den här specialpedagogen ha ett samtal ihop för att lösa detta!
    Bättre att lösa det än att byta till något annat så att han får bättre självförtroende, lättare att handskas med de andra barnen..
    Har själv en son som är väldigt blyg och osäker och vi kontaktade specialpedagog och pratade med personalen, nu är det MYCKET bättre på dagis och har massa vänner
    (3,5 år)

lycka till kram!

• Pallas

Blir ju lite konfunderad när du säger att personalen inte har någon strategi för att komma tillrätta med detta? Är de inte utbildade i frågan?

Ta upp en diskussion med specialpedagog låter som ett bra tips. Om jag inte fick omedelbar respons skulle jag byta förskola, det är inte ett misslyckande för barnet att byta förskola i den åldern.

Min fyraåring har också varit utanför, eftersom han inte är alfa-hannig av sig och varit sen i utvecklingen, men han har inte haft några direkta problem.

• frk Carlsson
    Smurflovve skrev 2008-12-21 19:38:16 följande:
    kontakta personalen och säg att ni vill ha hjälp med en specialpedagog, så får ni försäldrar, personal samt den här specialpedagogen ha ett samtal ihop för att lösa detta!Bättre att lösa det än att byta till något annat så att han får bättre självförtroende, lättare att handskas med de andra barnen..Har själv en son som är väldigt blyg och osäker och vi kontaktade specialpedagog och pratade med personalen, nu är det MYCKET bättre på dagis och har massa vänner (3,5 år)lycka till kram!
    Håller med - både din son men även personalen får redskap att bemöta såna situationer ist för att "sopa under mattan". Jag arbetar själv inom Elevhälsan i kommunen och vi har en specialpedagog som arbetar enbart mot fsk och det som händer din son är exakt sånt som hon, tillsammans med er föa samt personalen, skulle kunna arbeta med.

Om ni går på en kommunal fsk, ring kommunens växel och fråga vem som är specialpedagog på Elevhälsan/ resursteam (det heter lite olika i olika kommuner) och tala med den personen. Ni kan ju såklart också fråga personalen på fsk vem som är specialped och be att ni får träffa den personen tillsammans.
    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • antagligen

tack för era svar. vi har nu anmält att vi önskar byta förskola. specialpedagog hade kanske varit en bra lösing om personalen verkat intresserade av att ta tag i frågan, men de känns så oengagerade. de gör på sitt sätt och är inte inresserade av input utifrån. vi tror och hoppas vi gör rätt. oenagerad personal kan vara okej om ens barn inte har några problem men när det inte funkar så funkar det ju inte och vi ty´cker ju vår son är för viktig för att chansa...
    hoppas vi gör rätt!

• limpan32

Hoppas personalen tar det som dålig kritik att ni vill flytta på er och funderar på vad de gjort fel.

• tcs

Personalen gör förmodligen så mycket de kan, prata med chefer och politiker som "lägger ribban" hur mycket personal skall finns på avd. Barn måste få kosta och personal skall kunna ha en chans att hjälpa alla barn maximalt, men personal är också människor, med en inre gräns för vad de orkar utan att få positiv respons av arbetsledning och föräldrar. Tänk på att i en barn grupp om 20 barn finns det 40 föräldrar med personliga åsikter och önskemål det går inte att tillgogo se allt, men alla barn skall bli sedda och må bra.Vi vuxna har ett delat ansvar, givande och tagande med regler och önskemål.

Svar på tråden Så orolig: Vår 2,5-åring är så utanför på dagis. Vad ska vi göra?