• ebben

samla på FIN matservis åt barnen? TIPS!

NÄR är "smartast " att börja samla?
    O VAR hittar jag matserviser att titta på,på nätet? vet bara av rörstrand,men det finns väl fler märken??
    Alltså,man borde ju börjat redan då barnen var riktigt små-o bara köpa typ en tallrik varje år till jul o present ......mycket mer har vi då inte "råd" med(eller lust) Barnen vill ju gärna ha annat med-inte så kul med en kopp eller fat som de inte ens får använda ...
    De är ju ofta rätt dyra de där lite "finare".
    Hur har NI gjort??

• Svar på tråden samla på FIN matservis åt barnen? TIPS!
  • ebben

nån har väl råd eller tips? ....
    på nåt märke som gör fina mat/kaffeserviser?

• principisessan

gå in på cervera eller duka och kolla vad ni gillar, finns ju en mängd olika, rörstrand, höganäs, arabia.. för att nämna några.
    Ett tips är ju att välja nåt klassiskt så att det inte går ur modet iallafall.. min mamma samlade på fyrklöverns tallrikar till mig, har en hel servis med vita tallrikar med blå kant och solrosor på ..de står nedpackade i förrådet för att de verkligen inte är min stil

• hejlis

Hoppas du inte misstycker, men jag tänkte komma med ett annat tips. Nämligen silverbestick. Det är mer "neutralt" än matserviser. Och större chans då att den som om 20-25 år ska börja använda det tycker om det! Med porslin spelar ju tycke och smak in mkt mer ( och ev. partners smak )

• principisessan

min sambo har förresten en vit servis med enkel guldkant på som han fått av sin mormor.. han har typ ätit pizza på dessa när han var yngre och sen aldrig använt dem när han köpte nåt från Ikea, idag tycker han om dem men det tog ju ex antal år för honom att upptäcka dem

• ebben

kan ej "GÅ IN" på nån butik så där o kolla.....bor i byahåla o har långt till stan. Ville därför kolla på nätet,men tack för tipsen!
    O ja,visst spelar ju tycke o smak in,men jag tänkte nåt mer stilrent/klassiskt.
    Silverbestick var ju en bra ide.
    Vad finns det för bestickfabrikanter då??

• hejlis

silver finns i tex. Rosenholm (är nog mest stilren), Olga, Haga

• Caladhiel

Nu har ju jag inga egna barn, så jag får berätta hur mamma gjorde då hon började samla åt mig.

När jag var ca 12 år, så fick jag följa med och själv välja en glasserie (dricksglas, vinglas, dessertskålar och assietter)ur Iittalas sortiment. Jag valde Iittalas Pioni-serie (som inte tillverkas mera)och nu, som snart 23-åring, tycker jag fortfarande lika mycket om den som 12-åring.

Min morbror med familj började samla kaffekoppar ur Arabias Arctica-serie ungefär samtidigt. De är enkla, gräddvita och funkar alltid då man vill duka med lite finare koppar än vanliga kaffemuggar.

När glasserien var komplett fick jag välja en matservis jag ville ha. Jag kikade på flera men hittade till slut Kultakeramiikkas nyaste serie, Taru.

Vad jag alltså vill säga är att låt barnen vara med och välja, men styr dem samtidigt så att de väljer något som de kan tänka sig att anvnda även i vuxen ålder. Enkelt och stilrent blir ju aldrig omodernt.

Lycka till!

• ebben

caladhiel-DET var ju en riktigt bra ide! som jag kommer att ta till. Att hon får följa o vara med,så kan vi ge då o då,sen om den ej är komplett då hon ska flytta kan hon ju kanske köpa nåt själv eller bara önska i typ inflyttningspresent!eller av killen eller svärmor om hon har nån sån då ...Svinlade tankar-att ens barn blir vuxna?? jisses......
    Hon är 12 nu...

• ebben

Åhhhhhhh.
    Iittala hade en SÅ läcker! blev KÄÄR! .
    "taika" med kraftiga mönster o färger! Mumma,så snygg!! haha,men låångt från stilren o klassisk som jag tänker mig i mitt huvud,men SÅÅ snygg!
    jisses.
    ser ett fint vitt stilfullt kök,o matplats,ren o enkel,o så dukar man med den där servisen-o PANG,så börjar det köket att "leva"!

• Caladhiel

Hon är ju i perfekt ålder då. Så pass stor att hon kan tänka lite framåt och kanske även börjar få lite hum om hurudan stil hon gillar.

Sedan vad gäller serier så kan jag inte rekommendera någon speciell eftersom jag bor i Finland och har absolut ingen koll på vad ni har i Sverige, men åtminståne Arabia och Iittala har ni väl, och de har ju så många olika serier av hög kvalitet.

• jerka79

Rosenthal, tyskt eller danskt porslin(tror jag), har ju serier som Maria, Maria björnbär och många andra. Porslinsserier som funnits läääänge och är väldigt klassiska. Jag valde Maria björnbär som 8åring när min farmor undrade vilken jag ville samla på, jag älskar den lika mkt än. Nu har jag både kaffeservis och matservisen

• Catriiin

Vi samlar på rörstrands qvint, tycker den är sååå fin. Ganska stilren också...

Svar på tråden samla på FIN matservis åt barnen? TIPS!