• Anonym (Deppig.)

Gravid och tunnhårig! Ledsen. Vad göra?

Usch. Jag är gravid och har nyss klippt mig. Nu ser jag att jag har blivit helt tunnhårig! I luggområdet. Kan inte göra annat än att stirra mig blind på min hårbotten.. och min "kal-het".
    Kan inte minnas att det såg ut så förut. Är det vanligt att tappa hår under graviditet? Kommer det tillbaka? Det är inga direkta kala fläckar utan bara tunt.

Usch..jag kan knappt tänka på annat. Dag och natt deppar jag över detta. Man kan ju inte prova läkemedel heller då man är gravid eller ska amma.
    Fler som upplevt detta? Blir håret tjockare igen? Vad ska jag göra? Vilka produkter ska jag ha/ undvika?

• Svar på tråden Gravid och tunnhårig! Ledsen. Vad göra?
  • Birgitta2

Det där håret kommer tillbaka sen. Du kan egentligen inte göra nånting. Det är hormonerna som spökar. Mitt hår fick en otroligt dålig kvalitet under båda graviditeterna men det gick tillbaka efter förlossningen. Förstår om du tycker det känns trist, men så vitt jag vet kan du inte göra nåt alls.

Hade jag varit du hade jag skippat schampo. Det torkar ut ordentligt. Tvätta håret med balsam och skölj efteråt! Det gör håret lite mjukare och torkar inte ut och kanske kanske kan du hejda det lite grand, men jag kan inte lova. Men testa ett par veckor!

• Anonym (Deppig.)

Birgitta2 skrev 2008-12-17 09:23:11 följande:

Det där håret kommer tillbaka sen. Du kan egentligen inte göra nånting. Det är hormonerna som spökar. Mitt hår fick en otroligt dålig kvalitet under båda graviditeterna men det gick tillbaka efter förlossningen. Förstår om du tycker det känns trist, men så vitt jag vet kan du inte göra nåt alls.Hade jag varit du hade jag skippat schampo. Det torkar ut ordentligt. Tvätta håret med balsam och skölj efteråt! Det gör håret lite mjukare och torkar inte ut och kanske kanske kan du hejda det lite grand, men jag kan inte lova. Men testa ett par veckor!
    Tack för svaret. Jag ska föda när som helst så kanske är det bra att jag ´"upptäckte" tunnhårigheten först nu. Skönt att höra att ditt hår kom tillbaka efter förlossningen. Det svåra är bara att acceptera sig själv som man är.. tunnhårig.. och att lägga fokus på andra saker.

Känns verkligen ttrist att vara så förbannat ytlig så att det är HÅRET man tänker på nu istället för den kommande bebin. kanske DET också är homoner?
    Jag ska testa att skippa schampot. Visste inte att det torkade ut.
    Annars använder jag hårmousse mm för att "dölja" skalligheten.. men det kanske inte heller är bra?
  • Anonym (Äppelblom)

Har en kompis som fik barn för 3 år sedan år är nästans flintig vid benan. Hon hr inte fått sitt tillbaka

• Anonym (Deppig.)

Anonym (Äppelblom) skrev 2008-12-17 09:32:47 följande:

Har en kompis som fik barn för 3 år sedan år är nästans flintig vid benan. Hon hr inte fått sitt tillbaka
    Usch så trist.. Hoppas verkligen att mitt kommer tillbaka.
  • Anonym (Deppig.)

Inga fler svar.. Jag har googlat lite om detta, och det verkar som att flintis beror på ärftlighet och jag har ingen kvinna som är flintis i släkten.
    KAN håret bara försvinna så här, tillfälligt i graviditeten? Så skumt att det är så tunt.. fattar inget. Funderar på attt boka läkartid och fråga för detta är SÅ deprimerande?

Ingen som har några råd/ kunskap om detta?

• svarta

Jag tappade enormt mycket hår både förra graviditeten och denna. Under amningen blev det ännu värre, men sen växte det ut igen. Det är trist och ser för eländigt ut, men inte mycket att göra åt. Tyvärr.

öpte i och för sig ett shampoo från Lush som skulle motverka håravfall och öka återväxten. Har bara använt det en gång, så jag kan inte utvärdera effekten, men kanske kan du hitta något liknande att prova?

• Anonym (Deppig.)

svarta skrev 2008-12-18 09:20:23 följande:

Jag tappade enormt mycket hår både förra graviditeten och denna. Under amningen blev det ännu värre, men sen växte det ut igen. Det är trist och ser för eländigt ut, men inte mycket att göra åt. Tyvärr.öpte i och för sig ett shampoo från Lush som skulle motverka håravfall och öka återväxten. Har bara använt det en gång, så jag kan inte utvärdera effekten, men kanske kan du hitta något liknande att prova?
    Ja, visst ser det för eländigt ut. Men man ser nog mest själv ändå.. men det är psykiskt påfrestande att känna att man blir "flintis". Jag pratade med min bm idag som sa att det beror på hormoner, men att håret kommer tillbaka sen. Hoppas det!
    Men då får man plågas av detta ett år minst.. eller?
  • svarta

Anonym (Deppig.) skrev 2008-12-18 20:21:29 följande:

svarta skrev 2008-12-18 09:20:23 följande:
    Ja, visst ser det för eländigt ut. Men man ser nog mest själv ändå.. men det är psykiskt påfrestande att känna att man blir "flintis". Jag pratade med min bm idag som sa att det beror på hormoner, men att håret kommer tillbaka sen. Hoppas det! Men då får man plågas av detta ett år minst.. eller?
    Kanske, kanske inte. Däremot har du nog rätt att man ser det mest själv. Det blir inte så mycket roligare av det, men som sagt; Det kommer tillbaka. Förr eller senare. Man får väl försöka att inte tänka på det så mycket...
  • Sommarvind

Jag tappade jättemycket hår när jag ammade förra gången, men det växte ut igen. Mitt hårfäste blev minst 1 cm högre och håret blev jättetunt och trist, men nu är det normalt igen. Tror att det började växa ut igen efter att jag slutat amma.

• Anonym (Deppig.)

Sommarvind skrev 2008-12-19 15:20:07 följande:

Jag tappade jättemycket hår när jag ammade förra gången, men det växte ut igen. Mitt hårfäste blev minst 1 cm högre och håret blev jättetunt och trist, men nu är det normalt igen. Tror att det började växa ut igen efter att jag slutat amma.
    Tack för svaret! Du ger mig hopp!
  • Anonym

Jag tappade jättemycket hår precis i börja av min graviditet, sen inget alls. Sen ungefär 3 mån efter att barnet fötts tappade jag enormt mycket hår i hela 3 månader...fick verklgien supertunt hår,även om det kanske inte syntes för andra så såg ju jag. och kände! Men sen slutade jag tappa hår och nu när lillskrutt är 2 år har det vuxit ut massa som är lite kortare än det andra håret förstås, men har lika tjockt hår som innan graviditeten igen!

• Anonym

Ja alltså håret började ju växa direkt nästan men det tog ett par år innan det blev 20cm långt igen

• Anonym (Deppig.)

Anonym skrev 2008-12-21 17:30:01 följande:

Jag tappade jättemycket hår precis i börja av min graviditet, sen inget alls. Sen ungefär 3 mån efter att barnet fötts tappade jag enormt mycket hår i hela 3 månader...fick verklgien supertunt hår,även om det kanske inte syntes för andra så såg ju jag. och kände! Men sen slutade jag tappa hår och nu när lillskrutt är 2 år har det vuxit ut massa som är lite kortare än det andra håret förstås, men har lika tjockt hår som innan graviditeten igen!
    Tack för svaret! Jag försöker för allt i världen att inte tänka för mkt på det, men då och då blir jag så ledsen... jag tror att alla ser min "skallighet". Men jag ser såklart den mest själv.. Det är som en skräck att allt ska falla och ej komma tillbaka. Det konstiga är att jag märkte detta först när jag klippte mig.. när jag hade långt hår så såg jag "bara" att borsten blev full av hår men nu ser jag verkligen hur tunt det är i hårbotten.
    Men kommer det tillbaka, även om jag inte ser de hårstråna NU´? Kan de ligga under huden i nån slags viloläge?

Hmm.. nåja, tack för alla svar. Jag försöker verkligen attt inte deppa ihop.
Svar på tråden Gravid och tunnhårig! Ledsen. Vad göra?