• Maj bebis

Guldfisk i skål, djurplågeri eller ok ?

Jag har alltid hört att det är djurplågeri att ha fiskar i runda skålar/akvarium. Nu vill dotterns farmor ge henne en guldfisk i julklapp, hon säger att guldfiskar har så kort minne att dom klarar av det? Någon som vet? Har fakta?

• Svar på tråden Guldfisk i skål, djurplågeri eller ok ?
  • Leather Cravat

Djurplågeri, om inte skålen är stor och har en pump.
    Någon fakta har jag dock inte, men det går säkert att hitta om man söker lite på google.

• Imox

tror att det kom någon ny lag på fisk i skål med storlek osv...

• romani princess
    Imox skrev 2008-12-17 10:03:07 följande:
    tror att det kom någon ny lag på fisk i skål med storlek osv...
    lag om fisk?? kära nån..
  • Leather Cravat

romani princess skrev 2008-12-17 10:06:29 följande:

lag om fisk?? kära nån..
    Hm, vad menar du med det?
  • romani princess
    Leather Cravat skrev 2008-12-17 10:08:25 följande:
    romani princess skrev 2008-12-17 10:06:29 följande: Hm, vad menar du med det?
    lagstiftarna måste ha lite jobb
  • norgesessan

Det beror på hur den ser ut och storleken...är det en klassisk typ så är den liten i diametern på toppen, fyller man då vatten nästan helt upp blir det för liten yta. Hade köpt ett akvarium istället...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

Ennu värre tycker jag akvarierna man kan leasa är, de som ser ut som en ram..där är det liten yta...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Leather Cravat

romani princess skrev 2008-12-17 10:15:35 följande:

lagstiftarna måste ha lite jobb
    Jo, det har du rätt i.
    Självklart ska fiskarna simma runt i pyttesmå skålar utan en pump, dom har ju ändå inga känslor.
  • Maj bebis

Ringde en djuraffär och dom sa att det är lag på att man inte får ha fiskar i runda skålar oavsett storlek. Skulle gärna vilja hitta denna lag så jag kunde visa min dotters farmor för hon förstår inte alls vad jag menar...

Svar på tråden Guldfisk i skål, djurplågeri eller ok ?