• Anonym (värdinna)

Är jag fjantig?

För första gången på många år ska vi fira julen här hemma hos oss och det kommer många släktingar från både min och mannens sida. Nu igår fick jag bara veta att en av släktingarna kommer ta med en kompis hit på jul, en kompis som ingen av oss har träffat eller ens vet vem det är.

När jag fick veta detta så sa jag inget till personen (känner inte ens släktingen så väl, det är mannens brors flickvän) men ändå känns det konstigt och framför allt reagerar jag på att de inte frågade utan bara talade om att en främling ska fira jul i mitt hem.

Är jag löjlig som tycker att det känns konstigt, jag får bara en känsla av att min mysiga hemmajul sakta men säkert förvandlas till "Tomten är far till alla barnen"

Jag kommer givetvis behandla gästen bra men ändå känns det så konstigt att en fullständig främling ska fira jul i mitt hem utan att jag ens blev tillfrågad innan om det var ok.

• Svar på tråden Är jag fjantig?
  • Hannah76

Men julen handlar väl om värme och att ge?
    Jag hade inte brytt mig, hade tyckt att det var kul.
    Men så firar jag också jul a la tomten är far till alla barnen..

• Anonym (värdinna)

Hannah76 skrev 2008-12-17 11:25:49 följande:

Men julen handlar väl om värme och att ge?Jag hade inte brytt mig, hade tyckt att det var kul.Men så firar jag också jul a la tomten är far till alla barnen..
    Jo men det jag främst reagerar på var att inte bli tillfrågad utan bara att de talade om att en främling följer med dem hit. Om jag blir bjuden på kalas eller bröllop så bjuder inte jag på eget bevåg in fler till det utan skulle jag ens komma på tanken skulle jag ju först och främst höra med värdparet som faktiskt är de som står för alltihop. Hade hon bara frågat innan så hade jag aldrig reagerat, men att bara bli tillsagd att de bjudit med en främling hit känns respektlöst på något sätt.
  • Fruochmamma

Jag tycker man ska fråga för artighetens skull.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • meic

jag hade tyckt att de kunde frågat, men som hannah76 säger, det handlar ju om värme och om att ge. Denna personen känner sig nog ganska ensam och förmodligen dum som stövlar in i er familjejul så det är nog hundra gånger värre för denne. Och det kan ju bli jätteskoj med en ny person att snacka med!

• Balehead

Jag hade nog reagerat som du. Om det hade varit någons nya respektive som ingen hade träffat hade det väl varit helt OK, men en kompis... Det känns så märkligt att fira jul med kompisar överhuvudtaget. Typiskt osvenskt, om du förstår vad jag menar. Men som Hannah76 säger så är ju julen en värmens tid. Du kan väl höra dig för om vad det är för en filur...

• Anonym (värdinna)
    Fruochmamma skrev 2008-12-17 11:28:25 följande:
    Jag tycker man ska fråga för artighetens skull.
    Ja det är lite så jag också känner, jag hade självklart sagt ja om de frågat innan men det kändes respektlöst att de bara talade om det och för mig var det bara att gilla läget.
  • Anonym (värdinna)

Balehead skrev 2008-12-17 11:30:14 följande:

Jag hade nog reagerat som du. Om det hade varit någons nya respektive som ingen hade träffat hade det väl varit helt OK, men en kompis... Det känns så märkligt att fira jul med kompisar överhuvudtaget. Typiskt osvenskt, om du förstår vad jag menar. Men som Hannah76 säger så är ju julen en värmens tid. Du kan väl höra dig för om vad det är för en filur...
    Ja hade det varit någons respektive så hade jag troligtvis inte reagerat så här, då "hör" dem ju till släkten på något sätt. Det lilla jag vet om kompisen är att det är en festkompis till dem, verkar bara umgås och festa tillsammans.
  • Anonym (värdinna)

meic skrev 2008-12-17 11:29:47 följande:

jag hade tyckt att de kunde frågat, men som hannah76 säger, det handlar ju om värme och om att ge. Denna personen känner sig nog ganska ensam och förmodligen dum som stövlar in i er familjejul så det är nog hundra gånger värre för denne. Och det kan ju bli jätteskoj med en ny person att snacka med!
    Jo jag kommer givetvis göra mitt bästa för att personen känner sig välkommen i vårt hem och förhoppningsvis får en trevlig jul. Det är svågerns flickväns beteende jag inte riktigt kan smälta.
  • Anonym

Jag hade tagit för givet att den stackars människan som blev medbjuden inte har några "egna" att fira jul med. Jag har bjudit in en väninna som blev "släktlös" att fira jul med oss, utan att fråga någon om tillåtelse. Jag menar, ska min släkt säga nej till henne så hon får sitta ensam över jul? Skulle inte tro det.

Nu kom det sig så att hon blev tacksam över att jag tänkte på henne men att hon skulle göra något så osvenskt som att fira tillsammans med vänner som inte heller har så mkt släkt. Hon tyckte det kändes bättre än att komma och inkräkta på vår familjejul...

Så, din oinbjudna gäst har nog inte så många alternativ till att sitta ensam...... Och din svågers flickvän hade kunnat vara jag.

• NadiaMi

Att bjuda med någon till julfirande är ju i sig snällt gjort.
    Men nog borde hon kunna ha frågat först, som en ren formalitet, och/eller berättat lite mer om kompisen som ska följa med och varför hon blev medbjuden.

Man behöver ju inte gå in på detaljer, men "X är en kompis till mig som har sin familj för långt borta/inte har någon annan att fira jul med så jag har bjudit med henne till vårt firande. Hon är *kort om ålder/jobb/typ av kompis*."
    Istället för bara "Min kompis X följer med på julfirandet hos er i år".

• Hannah76

Anonym skrev 2008-12-17 12:22:52 följande:

Jag hade tagit för givet att den stackars människan som blev medbjuden inte har några "egna" att fira jul med. Jag har bjudit in en väninna som blev "släktlös" att fira jul med oss, utan att fråga någon om tillåtelse. Jag menar, ska min släkt säga nej till henne så hon får sitta ensam över jul? Skulle inte tro det. Nu kom det sig så att hon blev tacksam över att jag tänkte på henne men att hon skulle göra något så osvenskt som att fira tillsammans med vänner som inte heller har så mkt släkt. Hon tyckte det kändes bättre än att komma och inkräkta på vår familjejul... Så, din oinbjudna gäst har nog inte så många alternativ till att sitta ensam...... Och din svågers flickvän hade kunnat vara jag.
    Så tänker jag med.
  • Anonym (värdinna)

Fast lite detaljer vet jag och det som svågerns flickvän sa sen var att den här kompisen bor en bit bort där hon har sin släkt, men svågern, flickvännen, den här kompisen och ett gäng till ska festa ihop på juldagen men den här kompisen fick ingen biljett att kunna ta sig hit till vår stad på juldagen så därför skulle hon åka upp redan den 23/12.

Än en gång, det gör mig inte så mycket att hon faktiskt kommer fira jul här men jag hade uppskattat att bli TILLFRÅGAD och inte bara TILLSAGD att en främling ska fira jul i mitt hem. I min värld hör det till vanlig hyfs men det är väl jag som är fjantig då kanske.

• Anonym

Ni ska fira hos dig, men det betyder ju inte att du ska diktera allt kring själva julfirandet. Du verkar väldigt vrång när du skriver "att en främling ska fira jul i mitt hem". Om du inte ens känner flickvännen så bra så är väl hon för det första också en främling och för det andra så tycker jag att du missar hela poängen med julen som en högtid då man har trevligt TILLSAMMANS.

På vilket sätt blir din jul sämre för att det kommer en person till och äter lite mat och firar med er?

I vår familj firar vi hemma hos min syster. Jag hade inte heller "frågat om lov" att ta med en vän, utan bara informerat. Att vi är hos henne är en praktisk sak, vi hade lika gärna kunnat vara hemma hos mig eller någon annan, det betyder INTE att hon bestämmer vad vi ska sätta på julbordet, vilka som "får" komma och om de är tillräckligt nära vänner för att släppas in osv.

• Fruochmamma
    Anonym skrev 2008-12-17 13:42:57 följande:
    Ni ska fira hos dig, men det betyder ju inte att du ska diktera allt kring själva julfirandet. Du verkar väldigt vrång när du skriver "att en främling ska fira jul i mitt hem". Om du inte ens känner flickvännen så bra så är väl hon för det första också en främling och för det andra så tycker jag att du missar hela poängen med julen som en högtid då man har trevligt TILLSAMMANS.På vilket sätt blir din jul sämre för att det kommer en person till och äter lite mat och firar med er?I vår familj firar vi hemma hos min syster. Jag hade inte heller "frågat om lov" att ta med en vän, utan bara informerat. Att vi är hos henne är en praktisk sak, vi hade lika gärna kunnat vara hemma hos mig eller någon annan, det betyder INTE att hon bestämmer vad vi ska sätta på julbordet, vilka som "får" komma och om de är tillräckligt nära vänner för att släppas in osv.
    Jag tror du har missförstått / misstolkat TS mening med reaktionen - som hon försökt att förklara flera gånger redan.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (värdinna)

Anonym skrev 2008-12-17 13:42:57 följande:

Ni ska fira hos dig, men det betyder ju inte att du ska diktera allt kring själva julfirandet. Du verkar väldigt vrång när du skriver "att en främling ska fira jul i mitt hem". Om du inte ens känner flickvännen så bra så är väl hon för det första också en främling och för det andra så tycker jag att du missar hela poängen med julen som en högtid då man har trevligt TILLSAMMANS.På vilket sätt blir din jul sämre för att det kommer en person till och äter lite mat och firar med er?I vår familj firar vi hemma hos min syster. Jag hade inte heller "frågat om lov" att ta med en vän, utan bara informerat. Att vi är hos henne är en praktisk sak, vi hade lika gärna kunnat vara hemma hos mig eller någon annan, det betyder INTE att hon bestämmer vad vi ska sätta på julbordet, vilka som "får" komma och om de är tillräckligt nära vänner för att släppas in osv.
    Har du läst mina svar där jag UPPREPADE gånger förklarar vad jag har reagerat på? Och sen din mening "Ni ska fira hos dig, men det betyder ju inte att du ska diktera allt kring själva julfirandet." Nej jag har ingen ensamrätt på att bestämma allt, men eftersom det är vårt hem och jag och min man som betalar allt så tycker jag att det är till normalt hyfs och respekt att FRÅGA innan man tar med någon.

Skulle du ta med en oinbjuden gäst på ett kalas eller bröllop också menar du? I min värld så är det en självklarhet att fråga värdparet INNAN. Tänk om alla hade resonerat som min svågers flickvän, då hade jag fått ett sprängfullt hus i jul och plånboken hade gapat tom i månader sen.

Än en gång, jag har inget emot att människan kommer men jag tycker det var dåligt att jag inte ens blev tillfrågad innan.
  • Anonym (respekt)

Det var respektlöst av din svågers flickvän att inte fråga först om det var ok.
    Det är du som bjuder in folk till ditt hem (där du dessutom betalar för allt) och ingen annan!
    Sen kan jag tycka det är lite skillnad om det kanske vore så att någon på "din sida" av familjen (typ ett syskon till dig eller så) tog med en kompis, men att din svågers fru tar sig den friheten tycker jag bara är för dåligt.
    Som du säger, självklart hade det inte varit nån tvekan om att du sagt ja, poängen är bara den att det hör till vanligt hyfs att fråga först!

• Maddsutt

jag kan hålla med dig att de borde ha frågat, jag hade nog oxå reagerat lite. emn sen hade jag inte brytt mig. fira julen med värme och hoppas på att personen är trevlig! lycka till och god jul!

Svar på tråden Är jag fjantig?