Sockerfritt julgodis?
Finns det någon som har recept på gott, sockerfritt julgodis? Vill gärna göra sånt men hittar inga recept!
Finns det någon som har recept på gott, sockerfritt julgodis? Vill gärna göra sånt men hittar inga recept!
Är Oxå nyfiken.
Jag är diabetiker och brukar göra ett hyfsat sockerlågt alternativ. Blandar smält, mörk choklad med rispuffar och lite jordnötssmör. Min favoritchoklad är Lindts och Anton Berg eftersom jag inbillar mig att deras choklad är lite bättre (har inga belägg för detta, det är bara min känsla).
Smält chokladen och blanda i ett par matskedar jordnötssmör. Blanda sedan i rispuffar tills smeten blir lagom kletig att klicka ut på bakplåtspapper.
Detta är fortfarande inte sockerfritt och som diabetiker äter jag kanske två stycken på en kväll runt jul. Men...i alla fall ett nyttigare alternativ än knäck (som är så gudomligt gott!!!).
Det lät både enkelt och gott! Tack så mycket!
Hittade den här sidan igår när jag letade efter godis. De har sockerfritt godis, även choklad. Så även om man inte vill köpa färdigt godis så kan man kanske köpa och använda chokladen? Inte så mycket till färdigt julgodis, så kanske är chokladen att föredra då?
http://www.ryforsgodislager.se/se/grp/sockerfritt-godis/choklad.php
www.hittarecept.se/recept/sockerfri%20kaka/2
kan man inte gröa egen marsipan,blanda i lite fikon och doppa i mörk choklad.
En sak bara...om ni använder helt sockerfri choklad så tänk på att sötningsmedlet i chokladen kan ha en lätt laxerande effekt (läs: man går omkring och brakfiser ett bra tag). Kanske inte helt kul om när man sitter vid julbordet eller i Tomtens knä!
Fjuppan skrev 2008-12-17 13:54:47 följande: