• Bumblebina

Glasögon i Thailand?

Behöver nya glasögon. Funderar på att gå till optikern och fixa ett recept och ta med när vi åker till Thailand och fixa glasögonen där. Är det någon som gjort detta? Blir det billigare? Vad kan jag räkna med i pris och hur lång tid tar det? Hinner jag på de två veckor jag är där? oj vad massa frågor det blev... Nån som kan svara?

• Svar på tråden Glasögon i Thailand?
  • Tecken

Jag har aldrig varit i Thailand, men de frågor som dyker upp är:
    - För att det ska bli billigare, så måste nästan glasen tillverkas i Thailand (eftersom det är det som kostar på ett par glasögon) eller närliggande land.
    - Reklamation - vad gör du om glasögonen går sönder? Var ska du reklamera?

Glasögon är ju väldigt billiga, i vissa affärer + nätet, så jag undrar om det är värt det. Men jag har som sagt var aldrig varit i Thailand! Jag har dock rest mycket, och glasögonen på t ex Specsavers är lika billiga som de billiga glasögonen utomlands.

• Bumblebina

Tja, jag har köpt glasögon på specsavers sedan de hette "två blå" och tycker inte att de är så billiga egentligen. Fast jag är kanske lite konstig, men de senaste gångerna jag skaffat nya glasögon har de gått på 2.300:-. De glasögon jag köpt på nätet håller inte alls samma klass som de man köper hos optikern. De skall man själv rita dit var man har pupillerna på glasen. Hur proffessionellt är det? Jag får migrän av dem, så det är därför jag behöver nya. Jag ville ha svar från nån som har erfarenhet av detta.

• Jossa 79

Nu har jag inte köpt glasögon i Thailand utan i Malaysia när vi var där på semester.
    De gjorde en komplett synundersökning och glasen och bågarna var klara på en timma. Allt detta för 500 spänn. Ångrade att jag inte köpte fler än ett par.

Om de nu skulle gå sönder så anser jag att 500 kr inte är så mycket att gråta över, eftersom man inte kan reklamera.

• Mrs Johansson

Hej!
    Jag har köpt glasögon både i Thailand och i Turkiet och jag har aldrig upplevt några problem utan snarare har det både gått fortare och varit billigare. Jag hade fått designa mina egna glasögon i Thailand för ett billigare pris än att köpa de billigaste i Sverige! Mina slipade solglasögon som jag köpte i Thailand kostade mig några hundra inkl. undersökning och reflextionsbehandling. Har varit väldigt nöjd med dem!

Det man ska tänka på är att gå runt och jämföra mellan olika butiker innan man bestämmer sig, sedan ska man vara noga med att fråga efter samma behandlingar på alla ställen. Mina glasögon i Thailand tog 2-3 dagar att få tror jag och jag gick tillbaka och justerade dem 2 dagar efter jag fått dem utan problem. Problemet är ju dock som Tecken säger att man inte kan lämna in dem efter man kommer hem igen.

Var ska ni åka någonstans i Thailand?

• Cia o krabaten

Vet folk som gjort så.
    De hann med det på sin semester och det var billigare, men det var ju inte märkesgrejer, men det veerkar du inte så intresserad av om du vill köpa så billigt

Däremot blev det problem för en bekant vars glasögon gick sönder. Deet går ju liksom inte att reklammera eller fixa med reservdelar här i Sverige oftast.

• Pernilla75

Jag köpte glasögon i Thailand när jag var där sist och allt som allt kostade de 1 000kr inkl. synundersökning och specialglas som kan slipas väldigt tunna.

Det tog tre dagar från beställning till leverans.

• Mrs Johansson

Bumblebina: Har ingen erfarenhet av någon optiker i Koh Lanta, köpte mina i Bangkok men du hittar säkert något bra där. Lycka till!

• Elli47

Jag köpte nya glasögon sist jag var i Thailand, jag var mest less på bågarna i mina gamla så optikern fick helt enkelt kopiera glasen och så valde jag nya läckra bågar. Gick på närmare 2000 kr men hemma hade det nog kostat minst 5000 kr. Det tog två dagar så var det klart! Har inte haft några som helst problem med brillorna!

Svar på tråden Glasögon i Thailand?