Vad äter ni på nyår?
Vill ha lite tips på vad man kan äta på nyår. Det får gärna vara lite vitlök, chili mm i.
Vill ha lite tips på vad man kan äta på nyår. Det får gärna vara lite vitlök, chili mm i.
Tänkte göra en potatigratäng...så onyttig som möjligt med grädde å vitlök...och till det tänkte jag ha kycklingfile och en fataostsallad...mums!!*dregglar*
Tänkte oxå på potatisgratäng med mycket ost å grädde och vitlök i. Senare på kvällen så blir det ciabatta bröd med skagenröra, kokt ägg, citron, tomat, gurka och dill med en paava vin! Eller två...
Förra året åt vi hummersoppa till förrätt sen grillade vi oxfilé och gjorde potatisklyftor och rotsaker i ugn.
åh vad gott det lät *dregglar*. Det känns som att det blir potatisgratäng här med gjord på vispgrädde och mjölk, vitlök och vanlig lök. Men vad ska man ha till? Jag läste i en cateringmeny om mango/jalapeno glaserad kycklingfile och vitlöksmarinerade champinjoner. Det lät sååååå gott men hittar inget recept på det någonstans.
Vi kommer äta så här på Nyårsafton:
Förrätt
Laxrullar på rökt lax fyllda med wasabi, färskost och dill.
Dryck: Ljus smakrik öl
Huvudrätt
Traditionell pepparstek gjord på oxfilé, potatisgratäng och en gudomligt god grönpepparsås (släktrecept)
Dryck: Mörkare öl
Efterrätt
Chokladtryffelkaka med en botten gjord på krossade chocolate chip cookies
Dryck: Kaffe
Som tilltugg senare blir det ostbricka bestående av olika favoritostar vi har (grönpepparost, körsbärsost, vitlöksost mm)
Vi kommer köra skaldjursrace. Så det blir nog hummersoppa med halstrade pilgrimsmusslor till förrätt, sedan blir det "frossa" på färska räkor och havskräftor med aioli, majonnäs och baguette till och efterrätten blir nog nån enklare chokladhistoria kan jag tänka mig.
meesa skrev 2008-12-18 09:36:12 följande:
ofta brukar vi äta oxfilé med antingen bakad potatis och någon god sås eller potatisgratäng men iår blir det nog kycklingfilé tror jag.. med bulgurris och god sallad till...
har inte riktigt bestämt mig ännu...
Vi ska äta följande
Förrätt: Skaldjurscoctail
Varmrätt: Fylld fläskfilé med ugnsbakade potatisklyftor och rotsaker
Efterrätt: Har inte bestämt än, men det lutar åt nåt med choklad
Vi blir bara jag, sambon och sonen troligtvis. Då fixar jag bara en enda stor buffé där man kan plocka vad man vill. Blir nog allt från goda ostar, oliver, laxrulader, ev. en god glaserad stek vi skär upp, räkor, ägghalvor, hummus, avocadoröra, grönsaker, frukt, gott hembakat bröd, rostade rotfrukter (som chips), varma grönsaker m.m som man kan frossa på även dagen efter!
Och jag dricker en skvätt vin och så delar vi på en miniskumpa vid 12 när sonen sover
Vet inte vad mamma tänkt laga för nåt gott iår men vi brukar ha ostbricka, en massa kex, ost och frukter!
Har ni något förslag på hyffsat billig mat,
gärna trerätter som kan passa 5-6 vuxna och 1 liten 4åring.
Hellre fläskfilé eller kyckling än oxfilé,
och lax brukar vi bjuda på så ofta, så helst inte det.
(även om alla recept förslag tas emot)
Vi har inte så mkt slantar över den här månaden så det är
en fördel om det inte är jättedyrt.
Skulle det kunna funka att tex göra en förrätt som skagentoast eller dylikt (med färdig röra o tex avokado)
fläskfilé med tex mozzarella o paprika med ungsrostade rotfrukter o nån sås + sallad som huvudrätt.
Nån slags pannacotta som efterrätt kanske.
Gah, vad svårt.. tipsa mig! :)