• Curlingmorsan

Typografiskt tankstreck

Håller på med en uppgift i skolan och då ska vi skriva in ett typografiskt tankstreck med hjälp av kortkomande Alt + 0150 på det numeriska tangentbordet. Men jag har inget numeriskt tangentbord på min dator. Någon som vet om det finns något annat kortkomando man kan använda för att få typografiskt tankstreck utan att använda det numeriska tangentbordet? Visst kan man få fram det med hjälp av symboler, men undrar om det finns nåt annat kortkomande?

• Svar på tråden Typografiskt tankstreck
  • Viewsonic

Har för mig att det är ctrl och minus, kolla.

• raspberryrevolution

I Word för Windows finns tankstrecket som kortkommando: tryck samtidigt på Ctrl-tangenten och minustecknet på det numeriska tangentbordet. På Mac tryck samtidigt på Alt-tangenten och bindestrecket. Minus kan i manus ersättas av två diviser -- om du inte kan hitta det korrekta tecknet.

• Viewsonic

raspberryrevolution skrev 2008-12-17 15:44:35 följande:

I Word för Windows finns tankstrecket som kortkommando: tryck samtidigt på Ctrl-tangenten och minustecknet på det numeriska tangentbordet. På Mac tryck samtidigt på Alt-tangenten och bindestrecket. Minus kan i manus ersättas av två diviser -- om du inte kan hitta det korrekta tecknet.
    Man kan väl ta minuset på vanliga tangentbordet? (orkar inte kolla)
  • Curlingmorsan

raspberryrevolution skrev 2008-12-17 15:44:35 följande:

Men grejen är ju att jag inte har något numeriskt tangentbord
  • Viewsonic

Kolla om det funkar med vanliga minustecknet under ö/ä.

• c0ol

Minustecknet är inte samma sak

Viewsonic skrev 2008-12-17 15:48:19 följande:
    Kolla om det funkar med vanliga minustecknet under ö/ä.
  • Viewsonic

c0ol skrev 2008-12-17 15:54:36 följande:

Minustecknet är inte samma sak
    Aha...
  • c0ol

? du kan alltid trycka ner alt+fn och sedan tryck ner siffrorna du ser på m, j, i, m tangenterna.

• Viewsonic

Vill också veta, ska se om jag kan ta reda på. Har inte num. tangentbord på min nya laptop. Måste ha "det långa" för artiklar.

• c0ol

Som sagt tryck ner fn, den har samma färg som siffrorna som står brevid de bokstäver jag skrev, det finns på nästan alla laptops, det fungerar som den numeriska delen.

Viewsonic skrev 2008-12-17 16:00:08 följande:
    Vill också veta, ska se om jag kan ta reda på. Har inte num. tangentbord på min nya laptop. Måste ha "det långa" för artiklar.
  • Viewsonic

c0ol skrev 2008-12-17 16:31:36 följande:

Som sagt tryck ner fn, den har samma färg som siffrorna som står brevid de bokstäver jag skrev, det finns på nästan alla laptops, det fungerar som den numeriska delen.
    Tittar och tittar... finns inte på det vanliga, utan bara på laptoptangentbordet?
  • c0ol

ja såklart det bara finns på laptopen, det är ju den som inte har numerisk del

Viewsonic skrev 2008-12-17 16:36:22 följande:
    Tittar och tittar... finns inte på det vanliga, utan bara på laptoptangentbordet?
  • Viewsonic

c0ol skrev 2008-12-17 16:39:57 följande:

ja såklart det bara finns på laptopen, det är ju den som inte har numerisk del
    Aha, det förklarar varför jag inte hittar den knappen nu.
  • Curlingmorsan

Funkar inte
  • Curlingmorsan

Nu har jag löst det! :D Hittade en knapp där det står Num Lk i samma färg som Fn och de där siffrorna på tex m j i. Tryckte på fn och Num Lk sen så funkade det att trycka Alt + mjim (alltså 0150). Tack för hjälpen! :)

Svar på tråden Typografiskt tankstreck