• Lasis

Hur får man sitt barn att inte anamma en subkultur?

Hur får man som förälder sitt barn att ta avstånd från vissa subkulturer?

Om vi t.ex. inte vill att vårt barn skall bli raggare, emo eller hiphoppare, hur gör vi då om jag inte vill riskera att barnet av trots anammar nämnda subkulturer?

• Svar på tråden Hur får man sitt barn att inte anamma en subkultur?
  • Majsan70

Då låter ni nog vara klokast i att lägga er i så lite som möjligt. Barn blir som de blir o provar ofta en del olika saker, men lägger sig föräldrarna i o förbjuder så blir det en ren formsak att inte göra det föräldrarna vill.

• Tygtiiger

Det enda man kan göra, tror jag, är att försöka styra barnets umgänge eftersom väldigt få ungdomar bryter mot sina vänners normer. Om alla dina bästa vänner är kommunister så är risken liten att du själv kommer att vara brinnande moderat.

Det finns mycket jag önskar att sonen höll sig ifrån, men det enda som det kommer att bli strid på kniven om här hemma är droger och rasism. Kommer han hem som nasse blir det avprogrammering (nej, vi tror inte på politisk åsiktsfrihet inom familjen, demokrati är det som gäller) och om han kommer hem påtänd så drar jag honom igenom rehab själv om det krävs.

• laGoldfish

varför skulle ni vilja göra nåt sånnt?!? ända man kan göra är vel att berätta för sitt barn vad man tycker och visa hur man är en bra mänska..? man kan ju inte styra hur nån ska bli eller vad de ska tycka om?? Ni uppfostrar ju faktiskt inte ERA barn utan EGNA mänskor...
    sen om de nu skulle "anammar nämnda subkulturer" tex i tonåren så är det ju oftast inget som lämnar kvar upp i vuxen ålder, så det är nog bara att acceptera..suck it up. Försök gå emot och det blir ännu "värre" ska du se.

• Leica

Jag förstår inte riktigt det här resonemanget. Varför vill man styra helt hur någon ska vara eller bli? Jag vill inte heller att min son ska göra olagliga eller destruktiva saker och satsar uppfostran/vägledningen till att handla om vad som är rätt och fel, respekt och empati osv. Utöver det vill jag ju skapa en självständig människa som får utveckla sin personlighet.

Och hur många av oss har aldrig varit en del av nån "subkultur"? Går det ens? Subkulturer är ju inte bara raggare, emo, preppy eller hårdrockare.....det är ju olika sporter med sin resp kultur, grannskapet som kanske umgås flitigt, skolan, fritids....allt kan ju härledas till att vara en subkultur. Vi rör oss ju genom många i vardagen och i livet som stort. Plus att det förändras vilka det är samt hur tongivande de är beroende på ålder. Att testa sig fram i stil eller i subkulturer är ju att hitta sin identitet.

• Suzisuze

Exakt- håller med ovanstående talare. En subkultur betyder inte en destruktiv värld och olagliga företeelser... Ens barn ska kunna ha vänner de gillar att umgås med och förhoppningsvis så kan man som förälder lära känna dem och se att de inte nödvändigtvis är knarkare eller rasister

• Lasis

Leica skrev 2008-12-18 08:46:14 följande:

Jag förstår inte riktigt det här resonemanget. Varför vill man styra helt hur någon ska vara eller bli? Jag vill inte heller att min son ska göra olagliga eller destruktiva saker och satsar uppfostran/vägledningen till att handla om vad som är rätt och fel, respekt och empati osv. Utöver det vill jag ju skapa en självständig människa som får utveckla sin personlighet. Och hur många av oss har aldrig varit en del av nån "subkultur"? Går det ens? Subkulturer är ju inte bara raggare, emo, preppy eller hårdrockare.....det är ju olika sporter med sin resp kultur, grannskapet som kanske umgås flitigt, skolan, fritids....allt kan ju härledas till att vara en subkultur. Vi rör oss ju genom många i vardagen och i livet som stort. Plus att det förändras vilka det är samt hur tongivande de är beroende på ålder. Att testa sig fram i stil eller i subkulturer är ju att hitta sin identitet.
    Egentligen så vill jag inte att mitt barn skall dras in i allt det destruktiva som ingår i nämnda subkulturer. Jag vill inte att mitt barn skall begå självmord, lukta diesel eller knarka. Det är ungefär samma sak som att jag inte vill att mitt barn skall börja röka.

Jag har alltså ingen strävan efter att mitt barn skall bli precis som mig.
  • Lasis

Och jag har inget emot att mitt barn skaffar sig skumma (eller normala) hobbies och jag tror inte att jag har möjlighet att överföra mina hobbies på honom/henne.

• Anaiah
    Lasis skrev 2008-12-19 08:47:09 följande:
    Egentligen så vill jag inte att mitt barn skall dras in i allt det destruktiva som ingår i nämnda subkulturer. Jag vill inte att mitt barn skall begå självmord, lukta diesel eller knarka. Det är ungefär samma sak som att jag inte vill att mitt barn skall börja röka. Jag har alltså ingen strävan efter att mitt barn skall bli precis som mig.
    Men man behöver inte bli destruktiv bara för att man tillhör en subkultur!
    Jag var hippie när jag gick på gymnasiet (är väl fortfarande hippie iofs), hade en hel del vänner som rökte på men jag gjorde aldrig det. På samma sätt innebär det inte att man skär sig eller begår självmord för att man är emo. Destruktivt beteende ägnar man sig åt om något är fel, det behöves ingen subkultir för det. På samma sätt förutsätter inte en subkultir destruktivt beteende. Det är bara fördomar!
  • Leica

Lasis skrev 2008-12-19 08:47:09 följande:

Leica skrev 2008-12-18 08:46:14 följande:
    Egentligen så vill jag inte att mitt barn skall dras in i allt det destruktiva som ingår i nämnda subkulturer. Jag vill inte att mitt barn skall begå självmord, lukta diesel eller knarka. Det är ungefär samma sak som att jag inte vill att mitt barn skall börja röka. Jag har alltså ingen strävan efter att mitt barn skall bli precis som mig.
    Det känns lite som du blandar ihop begreppet subkultur med vad som sen är rena destruktiva uttryck för andra saker. Jag var med i "rastagänget" som ung och inte fan använde alla droger där för det. Det enda man kan göra som förälder, för att skapa en trygg individ, är att konstant finnas där, stötta och inte vara dömande. Vara aktiv i kommunikationen och i barnets/ungdomens liv samtidigt som de ska få utveckla självständighet och ha integritet.
    Hur mycket man än vill så går det inte att skydda barnen mot allt genom förbud. Jag tror mer att det kan skapa en värre revolt. Det mitt mål är snarare är att min son ska kunna vara en del av vilken "subkultur"/stil/gäng som helst och vara så pass trygg i sig själv att han dels vet vad som är rätt/fel och dels att han inte faller för grupptryck.
  • Anaiah
    Leica skrev 2008-12-19 10:11:43 följande:
    Lasis skrev 2008-12-19 08:47:09 följande: Det känns lite som du blandar ihop begreppet subkultur med vad som sen är rena destruktiva uttryck för andra saker. Jag var med i "rastagänget" som ung och inte fan använde alla droger där för det. Det enda man kan göra som förälder, för att skapa en trygg individ, är att konstant finnas där, stötta och inte vara dömande. Vara aktiv i kommunikationen och i barnets/ungdomens liv samtidigt som de ska få utveckla självständighet och ha integritet. Hur mycket man än vill så går det inte att skydda barnen mot allt genom förbud. Jag tror mer att det kan skapa en värre revolt. Det mitt mål är snarare är att min son ska kunna vara en del av vilken "subkultur"/stil/gäng som helst och vara så pass trygg i sig själv att han dels vet vad som är rätt/fel och dels att han inte faller för grupptryck.
    Bra skrivet!
Svar på tråden Hur får man sitt barn att inte anamma en subkultur?