Leica skrev 2008-12-18 08:46:14 följande:
Jag förstår inte riktigt det här resonemanget. Varför vill man styra helt hur någon ska vara eller bli? Jag vill inte heller att min son ska göra olagliga eller destruktiva saker och satsar uppfostran/vägledningen till att handla om vad som är rätt och fel, respekt och empati osv. Utöver det vill jag ju skapa en självständig människa som får utveckla sin personlighet. Och hur många av oss har aldrig varit en del av nån "subkultur"? Går det ens? Subkulturer är ju inte bara raggare, emo, preppy eller hårdrockare.....det är ju olika sporter med sin resp kultur, grannskapet som kanske umgås flitigt, skolan, fritids....allt kan ju härledas till att vara en subkultur. Vi rör oss ju genom många i vardagen och i livet som stort. Plus att det förändras vilka det är samt hur tongivande de är beroende på ålder. Att testa sig fram i stil eller i subkulturer är ju att hitta sin identitet.
Egentligen så vill jag inte att mitt barn skall dras in i allt det destruktiva som ingår i nämnda subkulturer. Jag vill inte att mitt barn skall begå självmord, lukta diesel eller knarka. Det är ungefär samma sak som att jag inte vill att mitt barn skall börja röka.
Jag har alltså ingen strävan efter att mitt barn skall bli precis som mig.