• ludenben

Hur gör ni ris a la malta??

Har sett folk gör på olika sätt, hur gör du??

• Svar på tråden Hur gör ni ris a la malta??
  • Nyfiken gul

kokar gröt enligt anvisning på den förpackning jag använder.

låter svalna.

vispar 3 dl grädde hårt - vänder i när gröten är kall så inte grädden smälter. Bara vänder ner grädden försiktigt 2-3 slevtag. sen räcker det.

toppar med tärnad apelsin och mandarin.  Jag rör aldig ner det i gröten..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

just det - jag har inte något vaniljsocker eller strösocker i!!  Ingenting sådant. Utan bara gröt, grädde o apelsiner.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Kluvenflicka

Kokar risgrynsgröt (är jag lat köper jag färdig) har i vispad grädde samt vaniljsocker efter smak..Har aldrig hört ngt annat sätt så det ska bli intressant att veta hur andra gör den..

• mosterYster

Nyfiken gul skrev 2008-12-17 16:47:02 följande:

kokar gröt enligt anvisning på den förpackning jag använder. låter svalna. vispar 3 dl grädde hårt - vänder i när gröten är kall så inte grädden smälter. Bara vänder ner grädden försiktigt 2-3 slevtag. sen räcker det. toppar med tärnad apelsin och mandarin.  Jag rör aldig ner det i gröten..
    Gör likadant, men jag tillsätter russin också. Och sen blandar jag allt.
  • Darla

Kokar grötris (inte gröt) och sköljer så att det svalnar, sockrar, blandar i apelsinbitar och vänder sen ner en hel den vispad grädde försiktigt så att den håller sig gräddig och fluffig.

• Midsommarafton 77

Kokar risgrynsgröt och utan kanelstång om det ska till ris a la malta. Sedan får gröten svalna och bli kall. I gröten har jag vispad grädde, mandarinklyftor på burk, socker och vaniljsocker.

v.17... BF 29 maj 2009... 1:a barnet
  • SilentStar

Vi är lata så vi köper färdig risgrynsgröt och blandar det med vispad grädde, hackar mandel och har även i lite socker. Lägger även ner en hel mandel och den som hittar den får mandelgåvan

• Evangeline72

Vaniljsocker är ju ett måste=) Det ska smaka lite vanilj.

Svar på tråden Hur gör ni ris a la malta??