Hur gör ni ris a la malta??
Har sett folk gör på olika sätt, hur gör du??
Har sett folk gör på olika sätt, hur gör du??
kokar gröt enligt anvisning på den förpackning jag använder.
låter svalna.
vispar 3 dl grädde hårt - vänder i när gröten är kall så inte grädden smälter. Bara vänder ner grädden försiktigt 2-3 slevtag. sen räcker det.
toppar med tärnad apelsin och mandarin. Jag rör aldig ner det i gröten..
just det - jag har inte något vaniljsocker eller strösocker i!! Ingenting sådant. Utan bara gröt, grädde o apelsiner.
Kokar risgrynsgröt (är jag lat köper jag färdig) har i vispad grädde samt vaniljsocker efter smak..Har aldrig hört ngt annat sätt så det ska bli intressant att veta hur andra gör den..
Nyfiken gul skrev 2008-12-17 16:47:02 följande:
Kokar grötris (inte gröt) och sköljer så att det svalnar, sockrar, blandar i apelsinbitar och vänder sen ner en hel den vispad grädde försiktigt så att den håller sig gräddig och fluffig.
Kokar risgrynsgröt och utan kanelstång om det ska till ris a la malta. Sedan får gröten svalna och bli kall. I gröten har jag vispad grädde, mandarinklyftor på burk, socker och vaniljsocker.
Vi är lata så vi köper färdig risgrynsgröt och blandar det med vispad grädde, hackar mandel och har även i lite socker. Lägger även ner en hel mandel och den som hittar den får mandelgåvan
Vaniljsocker är ju ett måste=) Det ska smaka lite vanilj.