• Anonym (Gravid)

Hemorrojder?!

En gång bara har jag sett blod i min avföring men jag känner
    mig lite öm på något sätt, idag kliar det även lite.
    Hur vet man om man har hemorrojder? Är det "farligt" att behandla med salva eller piller om man inte har det?
    Är det någon som i kommer ihåg va läkemedlet heter i reklamen med mamman som har "hemorrojder" tatuerat i ryggslutet?

• Svar på tråden Hemorrojder?!
  • Anonym

Alcosanal är en bra salva. Men jag tycker ändå att du ska kolla med läkare först så att det inte är något annat. Hemorojder brukar göra ont när man är hård i magen o ska gå på toa. Det brukar blöda lite och man kan även känna som en liten mjuk "böld" runt analöppningen.

• Anonym (röven)

Xyloproct kan du köpa receptfritt. Det smetar du på innan du ska gå på toa och göra nr 2, så bedövar det lite och gör inte lika ont.....

• Anonym

men kan man få bort dom på något vis?

• Anonym (Gravid)

Okej, det är två olika da iaf..får nog gå till Apoteket i morgon. Jag har Hydrokortison hemma som jag läste kunde lindra smärtan men tar den också bort?

• Anonym
    Svar på #4
    jag misstänker att det inte fösvinner från bebis e ute. Jag har samma bekymmer som dig. Blöder dock inte. tänkte testa ac3 comfort.
  • Anonym (Gravid)

Okej, så kanske det kan vara att de inte försvninner förrens då. Jag har väldigt lite ont men bara tanken på att man har det räcker liksom..
    Den där mjuka bölden känner jag igen så det är nog så att jag har det.

• Anonym
    Svar på #6
    ja, ush!!! känns verkligen inte så trevligt att man har det.
  • Anonym (Gravid)

Men välidgt vanligt kan vi nog konstatera..så känns det lite bättre iaf

• Anonym (678)

På Apoteket sa de till mig att det bästa receptfria är Xyloproct.

Ett litet tips: Om du kan - gör allt för att bli av med dem innan du ska föda! Något av det värsta under min förlossning var att de gjorde så FRUKTANSVÄRT ONT och mot det hjälpte ingen bedövning. De svullnade upp och blev stora och förskräckliga. När barnet tryckte på så... aah! Hade inte så stora problem innan, men önskar att jag försökt bli av med dem ordentligt för att slippa plågas vid förlossningen.

• Anonym (Gravid)

Anonym (678): Okej, tack för tipset! Är Xyloproct en kräm eller ett piller? Finns i både och kanske?

• Anonym (678)

Finns både och. Har själv bara testat kräm, då mina besvär enbart krävt det.

• Anonym (Sister)

Jag fick hemorrojder i fredags (34+6). Det gjorde så ont att jag grät (kunde inte gå, sitta eller göra något alls). Läste i min graviditetsbok att honung kunde hjälpa så jag tog honung och smorde in och tryckte tillbaka kulorna upp. Då var jag bara öm sedan ända till de kom ut igen (kunde i alla fall röra mig).

Jag har inte haft några problem alls med förstoppning så jag gissar att det är enbart trycket från barnet som gör att fått så hemska hemorrojder - vilket tyder på att jag får gå med dessa resten av graviditeten?!?!??? Hoppas verkligen inte det! :(

Min kompis som är läkare rekommenderade Xyloproct (både stolpiller och salva) så jag köpte det på måndagen och använder båda sedan dess. Smörjer först med lite salva och trycker tillbaka hemorrojderna upp och för sedan in ett stolpiller. Morgon och kväll plus var gång jag behöver efter toalettbesök när de kommer ut igen. De gör inte ont alls nu (lite öm i rumpan bara) men det känns skitjobbigt att behöva duscha efter toalettbesök och trycka in saker i rumpan flera gånger om dagen.

• Anonym (Gravid)

Anonym (Sister): Hoppas att de försvinner ordentligt nu ra innan det är dags för förlossning. Jag var på Apoteket en snabbis igår men hittade inte Xyloproct..vilken hylla står de på egentligen. Lycka till med både bebbe och hemo nur ra

• Anonym (Sister)

De finns inte framme. Var och handlade mer idag - man få be om den i kassan så hämtar de dem (de är receptfria). Jo, jag hoppas de försvinner - men jag sätter inte så stort hopp till det eftersom det är bebben som trycker på och inte förstoppningsproblem. Vi får se.... Annars har jag förstått att en förlossning kan göra så ont att jag inte ens märker hemorrojderna - eftersom min syster inte kände någonting av när de klippte upp henne i slutet av förlossningen... Hrmm...
    Lycka till du me!

• Anonym (Nej)

Va då har ju jag också det!! Har inte riktigt vetat vad det var men nu när jag vet det så..Jag fick problem med att gå på toaletten efter min förlossning. Det blödde varje gång och gjorde jätte ont. Nu så har det dock gått över.. Men finns dem kvar ändå även fast man inte blöder och har ont?

• Anonym (Sister)

de försvinner när trycket på ändtarmen försvinner. de är som åderbråck i rumpan typ. De saker som sitter där normalt (för att blockera tarmöppningen) svullnar upp coh 'ramlar ut' när trycket från bebisen blir stort (eller vid trög mage som trycker på mer än normalt). Så när trycket försvinner, försvinner svullnaden också och de går tillbaka till sin normala form. Har du inte ont eller blöder är de borta (=tillbaka-formade dit de ska vara).

• Anonym (pluffs)

jag har blödit 2 ggr när jag har bajsat, sen slutade det, sen en vecka senare började det blöda igen två gånger å nu har det slutat igen. jag har inte ont och jag känner inga svullnader eller nånting.. är det oxå hemorojder då?

• Anonym (Gravid)

Sister: det låter ju som det men jag vet inte... Jag har köpt den där salvan nu iaf. Jag har inte heller ont eller har svullnader så det vette katten men... Vilket uttömmande svar! Nä nu får vi ha en God Jul

• Anonym (Sister)

Har svårt att tänka mig att det skulle vara något annat (de kan ju bara svullna utan att komma ut...). De säger att blodet är 'rent' och inte blandat med avföringen om det är hemorrojder. Sitter de längre in är det bra att använda stolpillerna - sitter de ytligt är salvan bättre att bara smörja på ytligt. Har du salvan och de sitter där inne får du föra in salvan en bit upp. (Mina kommer som sagt var ut var gång jag bajsar så jag använder både och - mest salvan för ha 'glidmedel' för att få tillbaka dem in.)
    God Jul på er! :)

Svar på tråden Hemorrojder?!