• lillabebben

Storlek på mössa till nyfödd?

Nu är alla kläder inköpta, strl. 50 och 56. Men vilken storlek har en nyfödd när det gäller mössor? Hittade en jättesöt mössa som jag köpte igår, den var storlek 39 och jag gick efter mitt eget ögonmått för hur jag tror att ett bebishuvud är. Men nu funderar jag på om jag ska byta till en större (den var DYR så jag vill ju att lillan ska hinna använda den). Som sagt, vilken mösstorlek har en liten bebis?

• Svar på tråden Storlek på mössa till nyfödd?
  • mexisis

40-42 (0-2 månader) har jag trott men blev helt plötsligt osäker

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • lillabebben

mexisis skrev 2008-12-17 17:13:30 följande:

40-42 (0-2 månader) har jag trott men blev helt plötsligt osäker
    Hm, då kanske jag ska byta till en större då..... Hon i affären visste nämligen inte, trots att det var en bebisaffär.
  • mexisis
    Flickan och kråkan skrev 2008-12-17 17:17:03 följande:
    Det brukar väl ligga under 40 cm (omkrets) för nyfödda? Tror vi hade 38 på vår första.....
    som jag skrev blev jag osäker, har iaf en mössa till vår bebis och på den står det som jag skrev
    lillabebben skrev 2008-12-17 17:15:48 följande:
    Hm, då kanske jag ska byta till en större då..... Hon i affären visste nämligen inte, trots att det var en bebisaffär.
    lita inte på mig
  • SanMari

Beror nog på barnet -när de är nyfödda tror jag att storleken ibland går på huvudmåttet och det är väl kring 35-36 cm. Mina barn var därikring iallafall. I sånnafall innebär det att 42 motsvarar ca 4-6 mån typ.
    Ofta kan man få tag på mössor som det står cl storleken i, men undvik hm. Köpte det till yngsta och den var alltför liten, gick inte ens på...

• mexisis
    SanMari skrev 2008-12-17 20:45:46 följande:
    Beror nog på barnet -när de är nyfödda tror jag att storleken ibland går på huvudmåttet och det är väl kring 35-36 cm. Mina barn var därikring iallafall. I sånnafall innebär det att 42 motsvarar ca 4-6 mån typ.Ofta kan man få tag på mössor som det står cl storleken i, men undvik hm. Köpte det till yngsta och den var alltför liten, gick inte ens på...
    då är det nog så att det är cl i den mössan jag har hemma för det stämmer ju som du säger med huvudmåttet, det är ju mindre än så och de flesta mössor går ju på cm när de är så små. min son hade 35 om jag inte minns helt fel.
  • lillabebben

Ok, nu har jag varit och bytt mössan. 39 är tydligen till nyfödd och 40-42 från 1-2 månader ungefär. Köpte en större storlek i alla fall för bebisen växer ju fort och det gör ju inget om mössan är lite stor i början.

• Flickan och kråkan

lillabebben skrev 2008-12-18 13:45:44 följande:

Ok, nu har jag varit och bytt mössan. 39 är tydligen till nyfödd och 40-42 från 1-2 månader ungefär. Köpte en större storlek i alla fall för bebisen växer ju fort och det gör ju inget om mössan är lite stor i början.
    Vår lill-groda kom i v.37+2 och vi hade inte köpt hjälmmössa ännu. Han fick en bit tubgasbinda att ha på huvudet som de knöt ihop uppe på huvudet. Det tillsammans med BB:s "jättekläder" (stl 62). Såg för rolig ut
  • fiamalm

Min kille som är 10 mån kan ha bomulls och trikåmössor som är i strl 42/44, hans huvudmått är 46 cm, innan han föddes köpte vi en mössa i just 42/44 och den kunde han ha först i höstas när han var typ 6 mån. Så jag hade köpte mindre storlek, är det av trikå/bomull så töjer det sig mycket.

• marienna

Min dotter var normalstor, 3,3 kg och 49 cm. Huvudmått 36 cm, vet inte om det var ovanligt litet huvud?

• TheEagleEye

Min son hade 38 i huvdmått och det var ovanligt stort.. Han kunde inte ha ngn av de vi hade med oss utan bara mössan i stl 62 från lindex som var i bb väskan man fick. Skumt för övrigt att det är olika sorters storlekar på mössor. Ibland är de samma som kläderna, som i detta fall, och ibland i cl/cm.. :S

• lillgrodans mamma

Tänk vad mycket bra man kan hitta här på FL. Tack för att ni redan har diskuterat detta så jag hittade precis det jag sökte, och kan sätta igång att sy på en gång!
    Tack tack

Svar på tråden Storlek på mössa till nyfödd?