• I have a kid

prematur mammor hjälp mig !!!!

Skulle behöva lite hjälp Freja är född vecka 29+4
    080615
    Har inte antecknat alla vägningar men här är dom jag har:

27/11 5130
    2/12 5185
    17/12 5240

är detta en bra kurva vad vägde era vi den åldern samt då dom föddes??

Freja äter var 3 timme dagtid 7 timmar utan mat på natten. 160ml + gröt 4 stycken frusna iskuber varje dag.

vad ska vi göra `?

• Svar på tråden prematur mammor hjälp mig !!!!
  • MsBeauty

När min son vägde ca 5 kg åt han kanske lite mer (större mängder) än vad din dotter gör, men de äter ju vad de orkar.

Han åt 5 gånger om dagen varav 1 var gröt och 1 måltid var lagad mat. De andra 3 målen fick han ersättning. På BVC här säger de att så länge barnet är friskt och piggt, inte går ner i vikt eller står stilla en längre period samt växer på längd och huvudomfång, så är allt bra.

• I have a kid

MsBeauty
    vi ger nutramigen

ska vi öka mängden ``????

ge gröt 2 ggr per dag ???

• MsBeauty

alltså jag brukar göra så att när han äter upp allt i flaskan så ökar jag mängden nästa gång. Bara med 10-20 ml. Om du inte planerar att ge gröt 2 gånger om dagen när hon blir större, så hade jag inte gjort det. Vid 6 månader räcker det med gröt en gång och mat en gång tycker jag. Men om jag skulle byta ut något mål så skulle jag ge ett till mål med mat. Men i så fall bara om maten funkar bra och om du är uppe i hela portioner. Annars hade jag bara försökt öka ersättingen under tiden.

• I have a kid

hon äter ju alltid upp allt i flaska.... hur mkt man en en ger... ska vi öka till 180??

• MsBeauty

ja du kan ju börja med det hon kan inte äta för mycket, i så fall kräker hon upp det. så fyll du flaskan med så mycket som hon kan äta och så mer nästa måltid om hon äter upp.

• JA77

Fråga sjukvården, dina läkare och sjuksköterskor - inte här! Ditt barn är individuell, du kan inte jämföra med andra, i synnerhet nu när du är så orolig.

• kengru

Har du en bra kontakt med BVC? Vad anser dom om kurvan? Om du har ställt frågor till dem men inte känner dig riktigt nöjd med svaren skulle jag lita på min inuition som mamma o boka läkartid hos en barnläkare, har ni kvar någon från neo-tiden?

• hejpa

om du är så orolig så är det väl bättre att prata med BVC och inte folk på FL... :S

• Vinter04

Jag tycker precis tvärtom mot vad hejpa skriver. Vad bra att du frågar!!! Är du jätteorolig ska du givetvis även fråga hos bvc. Jag ställer alla frågor jag funderar på till alla jag tror sitter på något slags svar. Det lugnar mig, men alla är vi givetvis olika.

Jag har en liten som är född i vecka 29+4. Han föddes i april och väger idag ungefär 7300 gram. Din dotter föddes exakt 2 månader efter min son. Om jag inte är helt ute och cyklar med mina räknekunskaper så vägde min son ungefär lika mycket som din dotter gör nu i samma ålder. Förstod du det där?

080820 - 5075 gram
    080917 - 5650 gram
    081016 - 6280 gram

I september var min gosse 5 månader och vägde 5.6 kg då, ungefär lika mycket som din flicka. Jag är inte ett dugg orolig, snarare tvärtom. Jag tycker han går upp fint i vikt. Ger honom idag ett mål gröt och ett mål mat om dan, resten Nutra. Vissa dagar får han tre, till och med fyra, fasta mål. Vi ökar sakta men säkert :)

• I have a kid

9Idag 17:21 | ID: 39461940
    Vinter04

okej ja då ska jag inte oroa mig. men bvc vet inget dom fattar noll.

men vi ger 1 mål gröt per dag typ 4 iskuber gröt å sen igår har vi höjt nutra till 180. från 160.

men freja kräks mkt. så dettta är inte lätt.

Svar på tråden prematur mammor hjälp mig !!!!