• Anonym (orolig)

Stånd hos läkare

Skulle behöva gå och göra en grundkoll hos läkare då jag aldrig har gjort det. Känner som en knuta på ena sidan i pungen och är lite smått orolig för vad det är. Men är LIVRÄDD för att gå dit. Så rädd för att få stånd, då jag lätt får det.

Någon här som jobbar som urolog eller liknande som kan säga hur vanligt det är? Eller någon kille som fått stånd vid en sån undersökning? Har sån ångest över detta men borde verkligen kolla upp mig. Vad kan man göra för att förhindra ett stånd i en sån situation?

Vad görs vid en "grundundersökning" av snoppen, pungen?

• Svar på tråden Stånd hos läkare
  • Polargirl

Du kan alltid onanera strax innan du ska dit?

Men du... den som undersöker dig är nog van att det blir viss resning därnere vid undersökning. Det är ju inget konstigt med det heller, så de bryr sig nog inte.

I tried sniffing Coke once but the ice cubes got stuck in my nose.
  • Anonym (orolig)

fast samtidigt känns det som om det kommer inte hjälpa.. om jag skulle göra det så skulle det iaf ta minst 10 min för mig att ta mig dit och gå in till läkaren och då skulle det vara "lätt" att få stånd igen. Sen kanske läkaren ser att jag har kommit också.. usch..

Men är det verkligen så vanligt? Känns som om jag har extremt lätt för att få stånd.

• Anonym

Gör ett klamydiatest när du ändå är där. Du kommer inte få stånd av det, jag lovar.

• Skusan

Anonym skrev 2008-12-17 19:54:23 följande:

Gör ett klamydiatest när du ändå är där. Du kommer inte få stånd av det, jag lovar.
    Numera är det ett urinprov för herrar, dumt med onödig skrämselprooaganda...

Är du orolig över att få stånd, berätta det för läkaren om du vågar innan undersökningen, tar man udden av en rädsla så är det inte lika hemskt om det händer... Jag kan nog gå i god för att de flesta män som ska undersökas är rädd för att råka få stånd just i fel ögonblick, kan ju även hänga ihop med nervositet eller stress. Liknande fenomen som "stridspitt", soldater i strid som får stånd när de blir beskjutna, inte direkt en sexuell koppling, så det vet nog läkaren om att så kan ske, och tar ingen notis om det.
  • Skusan

P.S Vad som görs vid en undersökning är väl lite beroende på vad du tar upp som fråga till läkaren, är det en knöl, så kommer läkaren klämma och känna försiktigt igenom båda testiklarna där du visar att du kännt knölen för att känna om han kan upptäcka något. Om du är öm eller svullen i någon testikel, om det finns några yttre skillnader, tex hudförändringar, storlek (väldig skillnad etc).

• Anonym (orolig)

Tror det skulle vara ännu värre att berätta det för läkaren. Det är säkerligen så att läkarna vet om att det kan hända. Men det gör det inte lättare för mig i den situationen. Mer tips på hur man kan undvika det? Vad görs vid en standardundersökning?

• Anonym (orolig)

Okay. Hur går det till? Står man upp? Sitter man i någon liknande gynstol, fast för män?

• Angdev

Du kan ta det lugnt. Du är inte den första o knappast den sista det kommer att hända för, om det händer vill säga. Dessutom e läkare vana vid att både kvinno- o manliga kroppen lever sitt eget lilla liv ibland....

Svar på tråden Stånd hos läkare