• Anonym (Psyk?)

Inlagd på psyk? Hur är det där?

Kommer ev bli inlagd imorgon eller fredag. Beror på hur det ser ut o om jag ej blir bättre. Har aldrig varit inlagd på sjukhus övehuvudtaget, förutom när min son föddes. Även om jag själv känner att jag faktiskt kanske behöver bli inlagd, så är det litre läskigt.

Hur ser det ut på avdelningarna? Vad gör man?

Om det blir aktuellt är det i Norrköping, men vill gärna ha mer generella svar också.

• Svar på tråden Inlagd på psyk? Hur är det där?
  • Anonym

Min mamma jobbar på psyk i just Norrköping. Så som jag förstått så (på dom öppna avdelningarna) så finns det fikarum, tv att titta på, man äter tillsammans osv.

• Anonym (Psyk?)

Vet du vilken av avdelningarna

• Anonym (Psyk?)

Du får gärna berätta mer om du vet

• Anonym

där jag låg inlagd åt man tillsammans eller på sitt rum, tv fanns bara i det allmäna rummet. Duschslang fick man låna när man skulle duscha. Första tiden fick jag bara röka på bestämda tider med personal med mig. Sedan fick jag gå ut själv. Beror heltpå hur man blir inlagd och hur dåligt man mår. Jag var tvångsinlagd eftersom jag var en fara för mig själv så jag hade lite striktare medans en del fick gå och komma som dom ville typ.

• Anonym (jag)

jag har varit inlagd på psyk och om det är en akutpsykiatrisk avd är de låsta, även om de flesta får gå ut.. beror ju på ens mående. Jag tyckte det var skönt att vara där, många är där kortare perioder så det byts patienter rätt ofta.Upplevde det aldrig som något skrämmande att vara där. Man delar ibland rum, men inte alltid.. man kan spela spel, prata, fika, titta på tv och om du får gå ut så kan du ju promenera!!

• Anonym

Jag kan inte säga vilken av avdelningarna Men ja, jag vet inte så mycket mer, inte spontant. Du får fråga så kanske jag kan svara!

• Anonym (Alice)

När jag låg inne var det i början väldigt skrämmande, jag kom dit som tvångsintagen och hade några hemska dygn bakom mig men efter ett par dagar blev det bättre. Man gjorde inte så mycket, lästa tidningar, tittade på tv, pratade med de andra intagna och räknade ned sekunder tills nästa måltid eller rökutsläpp.
    Jag blev mycket bättre av att ha vart där, jag kände till och med att jag var för stressad med att komma därifrån och låtsades må bättre än vad jag gjorde för att komma hem. Ett tips är att ta tillvara på den tiden du är där och stressa inte. Det är inte varje dag man har någon som sköter allt ifrån mediciner till måltider..

• Anonym (jag)

rökutsläpp !! vi fick röka när vi ville..

• Anonym

Jag vet att patienterna behöver be en personal följa med och tända cigaretten. Och att personalen inte gärna springer hela tiden, utan bara ibland.

• Anonym (Psyk?)

1 & 6: Kan iofs förstå det Men jag antar att det inte är alltför olika... Är ju en av öppenavd som blir aktuell.

Hoppas det är som ni säger. En del av mig vill väldigt gärna bli inlagd. Behöver slippa alla krav och måsten OCH få ordning på maten eftersom min bulimi är tillbaka...

Men jag var på jouren förra veckan och då var det hopplöst, så det lär ju knappast hända. Då får jag det mobila teamet och de är toppen, MEN just nu behöver jag mer än de kan ge känner jag.

Svar på tråden Inlagd på psyk? Hur är det där?