• gutegirl

Är det fullständigt livsfarligt med pastöriserad mögelost?

Jag väntar mitt fjärde barn  och är i vecka 19 tror jag. Alla andra gånger när jag väntat barn (första gången 1995) var det helt lugnt att äta all slags ost bara den var pastöriserad så att ev listeriabakterier gått och dött. Nu säger barnmorskan att man inte får mögelost ens om den är pastöriserad, för att möglet tydligen kan vara farligt?
    Vad är detta för dravel och vad grundas det på? Alla andra tre gångerna har jag ätit mögelost och mina barn har inte fötts hjärnlösa eller med hjärtat utanpå kroppen för det. De har inte blivit blinda heller utvecklingsstörda heller.
    Så vad är grejen med möglet?
    Anledningen till att jag frågar är att jag idag har fått en stor delikatesslåda med bla mögelost i som jag är så satans sugen på att sätta i mig, men om pojken i magen riskerar att bli efterbliven p ga mögelost så avstår jag ju.
    Så, på vilket sätt är mögelosten farlig?

www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Svar på tråden Är det fullständigt livsfarligt med pastöriserad mögelost?
  • Peztis

Är det nya rekommendationer?
    När jag var gravid 2004 fick man äta så länge den var pastöriserad.

• gutegirl
    Peztis skrev 2008-12-17 19:55:06 följande:
    Är det nya rekommendationer? När jag var gravid 2004 fick man äta så länge den var pastöriserad.
    ja, det verkar så. Jag fick barn 2005 också och då va r det lungan med pastöriserad ost. Vad tusan grundar de detta på?
  • FVA

Från livsmedelsverkets hemsida:

Ost gjord på opastöriserad mjölk och även mögelost och kittost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, men risken är mycket liten. Ost som har hettats upp, i till exempel gratäng eller sås, är däremot säker.

Du ska nog ha otur om det ska vara listeria i pastöriserad ost, men det kan finnas.

• minasöner

pastöriserad får man väl äta?? Jag gjorde iaf det nu när jag avr gravid Det är listeria som kan finnas om den är opastöriserad

Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • johsjo

min bm sa att hon har jobbat i 25 år och aldrig råkat ut för nåogt fall. Men hon kunde/fick inte säga att det är ofarligt.. men hon sa att vi i sverige har väldigt strickta rekomendationer till gravida.

Tank på hur de gör i andra länder. Tror man att intlien, spanien inte äter opastoriserad ost, och att de i japan inte äter rå fisk, under sina graviditeter... och de får ju friska barn.

Hennes rekomndation är att njuta av sin graviditet,, inte vändas av allt som man inte bör äta... MEN.. man ska undvika alkohol och rökning,,

• Grenna

När jag var gravid sist 2004 (och -91 samt -93) var det helt ok att äta ost så länge den var pastöriserad eftersom det är/var listeriabakterier man ska akta sig för. Måntro det är nya rön på gång?

• gutegirl
    FVA skrev 2008-12-17 19:56:46 följande:
    Från livsmedelsverkets hemsida: Ost gjord på opastöriserad mjölk och även mögelost och kittost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, men risken är mycket liten. Ost som har hettats upp, i till exempel gratäng eller sås, är däremot säker. Du ska nog ha otur om det ska vara listeria i pastöriserad ost, men det kan finnas.
    Fast enligt barnmorskan var det just själva möglet?
  • Kenzie

Det kan vara livsfarligt för barnet om osten man äter är smittad av listeria. Det är väldigt ovanligt men det förekommer. Det har alltså inget med möglet att göra.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Kenzie
    o GUTEGIRL o skrev 2008-12-17 19:58:50 följande:
    Fast enligt barnmorskan var det just själva möglet?
    Då har hon fel
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • sisley

Jag äter pastöriserad grönmögelost ändå. Livsmedelverkets rekommendationer måste jag säga att jag skiter i. De skrämmer mer än de gör nytta.

Svar på tråden Är det fullständigt livsfarligt med pastöriserad mögelost?