• Mysis

Hjälp, snälla målarproffs! Hur ska jag måla för att få den vita, slitna looken som Shabby Chic innebär?

Hej!

Har några avlutade möbler som jag vill måla i sliten vit look.

Min fråga är:

Vilket blir bäst av att direkt måla med vit grundfärg 2-3 gånger och sedan sandpappra lite+skava av, ELLER att först måla med grå (grund?)färg och sedan ta den vita grundfärgen och skava av så att den grå kommer fram?

Vilket blir snyggast? Att se den trärena ytan som avskavd under det vita ELLER lite grå avskavd yta under det vita?

Hoppas ni kan svara för jag kommer ingen vart med målandet förrän jag vet.

Kram Mysis!

• Svar på tråden Hjälp, snälla målarproffs! Hur ska jag måla för att få den vita, slitna looken som Shabby Chic innebär?
  • C r e d o

Hej!

Jag har gjort lite olika på olika möbler eftersom det blir lite stelt om alla möbler ser likadana ut. Använder olika nyanser av vit, antikvit osv. Jag har målat med enbart grundfärg som är en ganska "torr" och matt färg, det funkar också. Prova dig fram, vad som är snyggt är ju så svårt för en annan att säga, det är ju en smakssak.

Jag målade ett gammalt skrivbord med grundfärg som jag slipade ner alla hörn och kanter på sedan, och sen målade jag ett tunt lager med antikvit ovanpå utan att slipa kanter igen och ändå ser det slitet ut men på ett annat sätt om du förstår. Blev jättebra.

Lycka till, det är kul när man väl börjar.

• Mysis

Tack C r e d o!

Roligt att få lite tips mitt uppe i allas julstress...

Har också läst att man kan blanda lite vatten i grundfärgen.
    Vad säger ni om det?

Kram Mysis!

• C r e d o

Det kan man absolut göra, då täcker den ju inte lika bra och blir ännu mer "gammal" i looken.

• LindaRebecca

har läst att vissa först målar med brun färg, relativt mörk (tänk chokladkaka) och sedan med vitt. Och till sist så sandpapprar man lite här och där, där det skulle slitas naturligt. Så kommer den mörka färgen fram = ser gammalt och slitet/användt ut. :)

Svar på tråden Hjälp, snälla målarproffs! Hur ska jag måla för att få den vita, slitna looken som Shabby Chic innebär?