• Tainted

Ska man anmäla VAB varje dag om man gör det via sms?

har tidigare gånger anmält varje dag när dottern varit sjuk och får alltid samma smssvar från FK att blankett skickas inom 10 dagar.
    men denna gången har hon varit sjuk 6 vardagar och jag anmälde bara första.. betyder detta att jag bara kommer få pengar för första dagen då? kryssar ju såklart i alla 6 dagarna på blanketten.

• Svar på tråden Ska man anmäla VAB varje dag om man gör det via sms?
  • smarties

Man anmäler väl första dagen de är sjuka och sen fyller man i antal dagar på blanketten?

• Viewsonic

Jag har fått för mig att vab och tfp är samma sak.

• Tainted
    Svar på #3
    okey, det var det jag tänkte också. att man får tfp för vab.
  • xMALINx

Det är samma sak... Hette Vård Av Barn förut och nu heter det Tillfällig FöräldrarPenning

Kan man anmäla via sms?
    Vart? Hur?

ღ Jag har min åsikt, du har din ღ
  • Viewsonic

Jobbigt när de byter namn...

• Tainted
    Svar på #5
    jorå, tyckte det var krångligt att hålla på på nätet och anmäla och ringa orkar man ju inte med :p man skickar ett sms till 71020 med texten "TFP barnets personnr ditt personnr" som tex "TFP 061205xxxx 870611xxxx" för mig. så får man tillbaks ett svars-sms inom några sekunder att anmälan är registrerad o blanketten kommer på posten.
  • xMALINx
    Tainted skrev 2008-12-17 20:38:33 följande:
    Svar på #5jorå, tyckte det var krångligt att hålla på på nätet och anmäla och ringa orkar man ju inte med :p man skickar ett sms till 71020 med texten "TFP barnets personnr ditt personnr" som tex "TFP 061205xxxx 870611xxxx" för mig. så får man tillbaks ett svars-sms inom några sekunder att anmälan är registrerad o blanketten kommer på posten.
    Häftigt! Hade jag ingen aning om! Nu har jag lärt mig nåt idag med!
    ღ Jag har min åsikt, du har din ღ
  • carola1977

Men det är bara om man gör det via nätet, med e-leg, som man slipper betala porto för blanketten dagis måste fylla i och intyga att barnet inte varit där .
    Vet ni om man måste anmäla varje dag om man är två föräldrar som delar på vården av barnet och är hemma varannan dag?

• Tainted

nej det borde man ju inte bhöva göra, bara ni gör det en gång var så ni får hem 2 blanketter väl? och att det är under samma sjukdomsperiod då

carola1977 skrev 2008-12-17 20:43:31 följande:
    Men det är bara om man gör det via nätet, med e-leg, som man slipper betala porto för blanketten dagis måste fylla i och intyga att barnet inte varit där .Vet ni om man måste anmäla varje dag om man är två föräldrar som delar på vården av barnet och är hemma varannan dag?
  • CeeJay

Viewsonic skrev 2008-12-17 20:36:54 följande:

Jobbigt när de byter namn...
    Det har alltid hetat tillfällig föräldrapenning "Vab" är någonting som samhället har hittat på som..
  • Rubia

Inte för att jag vet, men är inte VAB det man kallar det hos arbetsgivaren? Alltså jag kodar Vård av barn på min tidrapport på jobbet när jag är hemma med sjuka barn, men sen begär jag tillfällig föräldrapenning av FK när barnen är friska. Alltså olika termer hos olika instanser typ....

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • CeeJay

Rubia skrev 2008-12-18 21:54:06 följande:

Inte för att jag vet, men är inte VAB det man kallar det hos arbetsgivaren? Alltså jag kodar Vård av barn på min tidrapport på jobbet när jag är hemma med sjuka barn, men sen begär jag tillfällig föräldrapenning av FK när barnen är friska. Alltså olika termer hos olika instanser typ....
    JO, men visst har du helt rätt. "Vab" är ju någonting samhället har skapat för att ha ett enkelt ord att säga "jag vabbar idag" och det kommer ifrån termen vård av sjukt barn som man använder hos arbetsgivaren (men även hos FK). Det är själva "verbet" och tillfällig föräldrapenning heter ju själva ersättningen man får när man varit hemma för vård av sjukt barn
Svar på tråden Ska man anmäla VAB varje dag om man gör det via sms?