• Fläderblomman

Lön?! Trädgårdsingenjör eller landskapsingenjör

Hej!! Är det någon som vet ungefär hur mycket en trädgårdsingenjör tjänar? Eller vad en Landskapsingenjör tjänar?

Jag tycker att dessa yrken verkar vara jätteintressanta, men lönen spelar också stor roll.. för mig i vilket fall =) Det känns som att det är meningslöst att plugga vidare om man inte får en bra lön i slutändan!

• Svar på tråden Lön?! Trädgårdsingenjör eller landskapsingenjör
  • Fläderblomman

puff puff

är det kanske någon som vet vart man kan vända sig för att få veta det? någon websida eller nåt?

• Miss Maya

Rent spontant tror jag Landskapsingenjörer tjänar mer.

Men jag är inte säker. Men finns säkerligen någon statistik på nätet.

• brokig

Agrifack har lönestatistik:
    www.agrifack.se/media/l%C3%B6nestatistik2007.pdf

För landskapsingenjörer ligger såväl medel- som medianlön på runt 24500 kr oavsett sektor. Trädgårdsingenjörerna ligger något högre, men verkar också finnas större underlag där.

Beroende på intresse kan ju också hortonom, landskapsarkitekt eller skogsvetare vara något för dig. Läs mer om SLU:s olika utbildningar på www.slu.se Studievägledarna där brukar också kunna bidra med framtidsutsikter och utbildningarnas olika skillnader. Jag vet att hortonomer är förhållandevis välbetalda men att det är svårt att få jobb. Sådant spelar ju stor roll för yrkesvalet.

Jag har själv läst på slu och är nöjd med min utbildning.

• Fläderblomman

Okej tack så jättemycket för hjälpen!!!! Trädgårdsingenjör var faktiskt det som jag var mest intresserad utav!

jag läste om hortonom, och om jag inte missminner mig så behövde man Ma D bilogi B o fysik och kemi, och jag går Samhällslinjen och det är ganska försent att lägga till dem på schemat nu ( bara en termin kvar ) Men om jag inte kommer in någonstans som jag vill, så ska jag nog läsa ett NV-basår!

• Fläderblomman

brokig skrev 2008-12-21 13:44:03 följande:

Jag har själv läst på slu och är nöjd med min utbildning.
    Vad läste du till? (om man får fråga ) Nu måste jag passa på och fråga om du vet något om utbildningen data & systemvetenskap med miljöinriktning. Vet du om det är nåt att satsa på, om det är bra lön, och inte för svårt att få jobb som?? Hehe jag fick SLU katalog hem och jag hittade typ 10 yrken som verkade vara intressanta (varav 5 jag har behörighet att söka)! Ibland undrar jag om jag valde fel linje :P
Svar på tråden Lön?! Trädgårdsingenjör eller landskapsingenjör