• Caly

metallukt från jyckens käft?

Det stinker från jyckens mun. ungefär dom metalllukt ungefär eller vad man ska beskriva det som.
    Hennes tänder är de inga fel på och tandköttet, vad ja kan se i vart fall.
    Någon som har förslag på vad det kan vara?

Hon har alltid samma kost då hon har en känslig mage och kan inte byta. Hon har inte ätit något ute heller.

Jag har ringt veterinären men finns ingen tid förs i Jan!

• Svar på tråden metallukt från jyckens käft?
  • Kulla85

Ålder?
    När hundar byter tänder (4-5 månaders åldern) tycker jag att de luktar metall i munnen.
    Är det en vuxen hund så förändras ju mun/tandhälsan på alla hundar någon gång. Min ena tik började få tandsten och lukta pyton i munnen vid ca 6 år åldern, en annan av tikarna har redan nu, vid 1.5 års ålder börjat så smått att få tandsten.
    Vi skrapar själva (skrapa finns att köpa i zoobutiker, eller fråga tandläkaren snällt om en gammal) och ger PlaqueOff, som jag tycker är outstanding, äldsta tiken stank dö apa i munnen, efter 3 veckor med PO luktar det absolut ingenting imunnen på henne, och tandstenen lossnar jättlätt.

• Kulla85

Löp kan ju också påverka hur de luktar i munnen, jag kan märka på mina redan innan löp att de luktar annorlunda.

• gaffsan

Hundar kan få halsfluss , då luktar de knepigt. Öppna munnen och titta ner med ficklampa. De blir som människor, röda ,svullna och kan få gula fläckar

• Caly

Tack för alla tips och råd
    Nu ska jag kika, handla och dona med jcykemunnen, jag lär bli lagomt populär haha

Glömde skriva åldern, hon är om några veckor 4 år

• gaffsan

Snälla, berätta hur det går

• frulan

Har hört att det kan lukta metall om de har problem med tonsillerna.

Ger man alger har jag oxå hört att det kan lukta så. Minns dock inte hur det luktade när vi gav vår hund alger...

Hoppas allt blir bra

• Caly

nej alger får hon inte, visste inte ens man kunde ge de
    Blir inte klok på henne, ena mysteriet efter de andra

hon har allergi mot viss mat dock tänkte ja på nu, men då brukar öronen/halsen/svansen svullna på henne. Har inte känt någon udda doft innan men kanske är något milt?
    märkte igår att hon är irriterad i ena örat

• katten

hon har inte tuggat på nån pinne eller boll o fått ett litet sår nånstans kanske mellan tänderna o de e de som sen blöder o luktar järn. eller har de varit så här länge? sen så har ju veterinärer ofta jourtid så man kan ringa o be om råd o tips.

• Caly

nä de har vart så i några dagar nu, borde ju läkt isåfall tycker man.
    jo ringde de men dom här har itne riktigt alla hästar i stallet så ville jag skulle komma med henne bara så de kunde kika, de vågade inte uttrycka sig om något suck

Svar på tråden metallukt från jyckens käft?