• suuri

Hur mycket får man från alfakassan efter skatt? grundnivån alltså.

Och hur länge behöver man jobba för att få det?

• Svar på tråden Hur mycket får man från alfakassan efter skatt? grundnivån alltså.
  • Maria40

Gissar, tror jag hörde på nyheterna idag att "alla" har rätt till grundnivån, om jag kommer ihåg rätt ca 7.000 kr före skatt. Med grundnivån förstod jag de som inte har varit med i någån a-kassa.

• Anonym (krångligt)

Ja, men detta har jag verkligen inte förstått mig på!
    Vad ligger grundnivån på?

För jag har dumt nog aldrig varit med i a-kassan och fick itne behålla min tjänst efter mammaledigheten. Sen hade dom på Alfakassan tydilgen räknat ut att jag jobbat i snitt 34 h i veckan och skulle få 283 kr per dag tror jag det var.

Jag skickade in lapparna, och ska få pengar imorn. Då ser jag att jag "bara" ska få 3700 kr för 4 veckors arbetslöshet. Är inte det väldigt lite??

• suuri

va har alla rätt till grundnivån nu?

• luckyme83

man måste ha ett arbetsvillkor innan man får stämpla...om man ej har varit med i a-kassan i ett år så får man grundnivån som ligger på 320 kr om dagen innan skatt...

• Anonym (krångligt)

Kom på nu att min kompis nämnde ngt om att grundnivån ligger på 320kr/dag eller om det var 340kr/dag? Och hur får man den?
    Jag har ju inte gjort på ngt konstigt sätt, utan bara ansökt 'som vanligt', undra då varför jag får mindre än grundnivån?

Får nog ringa och ta ett snack med dom imorn...

• suuri

men varför står det max 320 kr dag? har man inte rätt till den om man uppfyller arbetsvillkoret?

• luckyme83

suuri skrev 2008-12-17 22:57:25 följande:

men varför står det max 320 kr dag? har man inte rätt till den om man uppfyller arbetsvillkoret?
    alltså grundbeloppet kan inte bli mer än 320 kr per dag..eftersom man inte varit medelm i a-kassan mer än ett år...när man sen varit medlem ett år, görs automatiskt en ändring då de kollar hur mkt man tjänat, då får man inkomstrelaterad ersättning
  • Familjam

Är man inte medlem i alfakassan men får grundbeloppet drar de 12kr i avgift per dag. 12*20=240 kronor så det får du räkna bort.
    sedan betalar man inkomstskatt också. det låter onekligen väldigt pluttigt men jag tog fram miniräknaren här hemma och det kan tyvärr stämma...

alfa.gotlandica.se/main.asp&Content=CategoryID&levelID=800&CategoryID=800&smallmenu=1

• Familjam

Anonym (krångligt) skrev 2008-12-17 22:32:59 följande:

Ja, men detta har jag verkligen inte förstått mig på! Vad ligger grundnivån på? För jag har dumt nog aldrig varit med i a-kassan och fick itne behålla min tjänst efter mammaledigheten. Sen hade dom på Alfakassan tydilgen räknat ut att jag jobbat i snitt 34 h i veckan och skulle få 283 kr per dag tror jag det var. Jag skickade in lapparna, och ska få pengar imorn. Då ser jag att jag "bara" ska få 3700 kr för 4 veckors arbetslöshet. Är inte det väldigt lite??
    glömde citera men mitt senaste inlägg var ett svar på detta inlägg
  • Jenely82

Det är ju 7 dagars karens oxå de första 7 dagarna så då får man ej betalt. Skickat in min ansökan för ca 3 veckor sen och skickat in första stämpelkoretet. Det 2:a ska jag skicka på söndag men ej fått svar än hur mycket jag kommer få från dem per dag.
    Är ej med i nån A-kassa
    Anonym (krångligt) skrev 2008-12-17 22:51:21 följande:

Kom på nu att min kompis nämnde ngt om att grundnivån ligger på 320kr/dag eller om det var 340kr/dag? Och hur får man den?Jag har ju inte gjort på ngt konstigt sätt, utan bara ansökt 'som vanligt', undra då varför jag får mindre än grundnivån?Får nog ringa och ta ett snack med dom imorn...
  • Anonym (krångligt)

Tack för hjälpen!

Jag är inte heller med i ngn a-kassa. Men jag kunde tydligen fortsätta på mina dagar hos Alfakassan sen jag fick pengar från dom för några år sedan. Så jag slapp dom där 7 dagar karens. Hade uttnyttjat 21 dagar av mina 300 så jag kunde som sagt bara fortsätta nyttja resterande dagar.

Men jag ahr räknat, och det verkar ju tyvärr stämma! Kontsigt bara att jag får inkomstrelaterad ersättning istället för grundbeloppet. Men det är väl kanske som ngn skrev innan att har man varit med i ett år så ändras det automatiskt? Men vad menas "vara med"? Jag har ju aldrig betalat ngt till dom, utan fått ersättning ett fåtal dagar bara.

Synd bara att jag får inkomstrelaterad ersättning, för det förlorar jag ju 50 kr om dagen på, innan avgifterna och skatten är dragen...

• Familjam

Ja. det är jättetråkigt att det är så.
    "Vara med" betyder att du betalar en medlemsavgift till valfri akassa medan du arbetar. (företrädelsevis ditt fackförbunds akassa men du kan även välja att vara med i alfa kassan om du vill)

• Anonym (krångligt)

Familjam skrev 2008-12-18 16:45:49 följande:

Ja. det är jättetråkigt att det är så."Vara med" betyder att du betalar en medlemsavgift till valfri akassa medan du arbetar. (företrädelsevis ditt fackförbunds akassa men du kan även välja att vara med i alfa kassan om du vill)
    Ok, men det har jag aldrig gjort, och gör inte nu. Får nog ringa till dom då kanske och se hur dom räknat.
    Tack för hjälpen!
  • Anonym (afla assaka)

Hittade denna tråd och blev nyfiken på vad som gäller idag! Ersättningsnivån? Hur länge ska ha varit med för att ha rätt till ersättning? 

Svar på tråden Hur mycket får man från alfakassan efter skatt? grundnivån alltså.