• Adelisa

Vad innebär det idag att vara "gudmor/far och fadder"?

Vad betyder det egentligen?

Är det faddrarna som förr i tiden skulle ta hand om barnet i fall något hände med föräldrarna? Och vad är då gudfaderna roll?

Ska man ha en gudmor och en gudfar?

Egentligen skulle jag ju vilja att min mamma var gudmor. Och sambons syster och hennes man faddrar. Alternativs att min lillebror var gudfar och de var faddrar.
    Jag vill ju inte alls ha hans föräldrar. Det känns lite speciellt med första barnet. Sen om man får fler kan ju kanske farmor då vara gudmor.. Klöddigt..

Hjälp mig reda ut detta please?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-30 09:07:32:
    Är det någon som har koll???

Det är väl lite vad man gör det till.

• Svar på tråden Vad innebär det idag att vara "gudmor/far och fadder"?
  • Linsen

Fadder är det som förr var gudmor/gudfar.

• HaJoMi

Vad jag hört kallas alla faddrar idag, men gudmor/far kan vara den som bär den lille/-a.

Nu är faddrarnas ansvar att leda barnet i den kristna tron, uppmärksamma dopdagen, födelsedag och andra högtidsdagar mm.

Du kan ha fler än två faddrar till ditt barn - vi hade t ex tre.

Hoppas detta redde ut lite iallafall =)

• Adelisa

Linsen. så man har inte både och???

Det hade vi på mitt eget dop.

Minmormor var min gudmor, bar fram mig till dopet. En av mina farbröder och hans fru var faddrar.

• Pico

Gudföräldrar och faddrar är samma sak. Enligt den gamla traditionen är att det var gudföräldrarnas uppgift att se till att barnet fick sin kristna undervisning och att ta hand om barnet om föräldrarna dog. I dag handlar det ju inte om det utan är ju mest en symbol. Uppgiften som fadder idag är mest praktiska som att komma ihåg barnets födelsedag. "Ansvaret" som gudförälder avslutas när barnet konfirmeras, enligt gamla traditionen.

• Linsen

Vad jag förstod så är det fadder det kallas numera. Förr hade man gudmor/gudfar som var den som skulle ta hand om barnet om nåt hände föräldrarna.
    Fadderns uppgift är egentligen att ta hand om barnets kristna uppfostran.
    Vår son har min syster som fadder och det var hon som fick bära fram barnet. Vi kallar henne gudmor, precis som att jag och maken är faddrar till makens brorsdotter och kallas för hennes gudföräldrar.

• Li78

i mina dop papper står det Gudföräldrar/faddrar med snedsträck imellan. det måste ju betyda att det är samma sak med olika namn. Gudföräldern har bara i uppgift att introdusera barnet i den kristna tron och uppmärksamma barnets dopdag. sen kan man ju själv ta på sig ansvaret om man vill att ge något extra vid tex födelsedagar och andra händelser. Så här har jag uppfattat allt iaf...

• Linsen

Så här står det i fadderbrevet:
    "... Det är nu er uppgift som föräldrar och faddrar att vara förebilder och förebedjare för det och tillsammans med församlingen leda det på trons väg genom livet."

• LottaRos

Gudföräldrar o faddrar är samma sak numera. Man väljer själv vad man vill kalla det, men i papprena heter det fadder. Vi har fått "FADDERBREV" för vårt gudbarn/fadderbarn som vi är gudföräldrar/faddrar åt.

Men jag tror att man kan ha hur många faddrar man vill i princip så det går säkert alldeles utmärkt att ha både din mor o de andra som faddrar. Säger NI gudmor om henne o faddrar om de andra så har ni visat en skillnad, det bestämmer ju ni.

Svar på tråden Vad innebär det idag att vara "gudmor/far och fadder"?