• Little Ms Chatterbox

Inredning i eget rum till bokstavsbarn?

Vi ska renovera sonens rum, behöver tips på saker som barn med speciella behov kan tänkas gilla. Han provsatt en hängmatta på elevhälsan när han var där och träna och blev eld och lågor så en sån får det nog bli och sen ska vi bygga en högsäng, ca 130 cm hög. Det blir koja under. Vi kommer göra sängen av en "halvBilly" (IKEA) och en byrå han redan har som är ug. lika hög.
    Finns det vissa saker som man rekomenderar mer än andra när det gäller bokstavsbarn? Färger/kontraster? Symetri, inredning för övrigt? Skiljer det mellan diagnoserna?
    Vår son har inte någon diagnos än, har fått kallelse och ska till bup snart, blir nog utredning. Han är inte våldsam och har rivit rummet eller så utan det är mer så att en bård med Björne inte riktigt passar en kille på 6 år och han har aldrig riktigt trivs på sitt rum, sällan han är där och leker så det behövs förändring, till det bättre.

Tacksam för tankar, tips, idéer och länkar

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
  • Svar på tråden Inredning i eget rum till bokstavsbarn?
  • JA77

Spelar inredningen/möbler någon roll bara för att han har en bokstavsdiagnos?

• Teskedsmamman

Barn som är aktiva skall ha en hallonrosa, grön eller blå färg i rummet... Den hallonrosa och blå färgen är passiviserande och lugnande på ett aktivt sinne. Den gröna lugnar också bra och stillar el aktiv tanke...

Vi har funderat på grön/blått i bonusdotterns rum, själv vill hon ha svart men det är ingen terapeutisk färg...

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #3
    Just nu är det 2 blå färger, ganska intensiva, men varma. Lite åt det kornblå hållet. Delas på mitten av väggen med en bård med Björne på. Ibland vill han byta ut den men han har verkligen svårt för förändringar så han vill hellre behålla den än byta ut den till något som passar honom bättre. Vi hade tänkt om det gick att få tag på en bård med planeterna och solsystemet på, det skulle verkligen passa bra mot det blåa.
    Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • mandolin76

Bra förvaring och dold förvaring dvs, lådor, skåp med dörrar etc. Jag har jobbat endel med bokstavbarn och med vuxna med bokstavsdiagnoser samt autism. det jag märkt är att många inte klarar av för mycket intryck samtidigt. Om man tex ser alla grejor på en gång så blir det så mycket att man inte kan leka med något.

• JA77

Teskedsmamman skrev 2008-12-17 23:43:05 följande:

Barn som är aktiva skall ha en hallonrosa, grön eller blå färg i rummet... Den hallonrosa och blå färgen är passiviserande och lugnande på ett aktivt sinne. Den gröna lugnar också bra och stillar el aktiv tanke...Vi har funderat på grön/blått i bonusdotterns rum, själv vill hon ha svart men det är ingen terapeutisk färg...
    Är det vetenskapligt bevisat? Det låter väldigt mumbojumbo!
  • gohappy

Om du varit i ett bältesrum på psyket så är dom blåa rakt igenom!

Dom 4 finaste underverken har jag äran att vara mamma till.
  • Teskedsmamman
    JA77 skrev 2008-12-18 00:27:53 följande:
    Teskedsmamman skrev 2008-12-17 23:43:05 följande: Är det vetenskapligt bevisat? Det låter väldigt mumbojumbo!
    Det är t ex vetenskapligt bevisat att rött höjer pulsen, att gult + orange får oss att t ex äta mera, gissa varför mcdonalds hade mycket rött, gult och orange i sina inredningar i början. Dock orsakade all röd färg även att det blev mer slagsmål så man gick vidare till en mer neutral färgsättning, men du hittar ändå ganska mycket av framför allt det oranga i olika nyanser på en mcdonalds.

Jag kan inte svära på det, men jag är ganska övertygad om att jag någonstans har läst en veteksaplig artikel om färgernas betydelse...

Så nej, det är inte mumbojumbo, färger har en stor betydelse i vårt liv.
  • Teskedsmamman

Kanske inte den mest optimala sidan men det bästa jag hittade i en snabb sökning
    www.viivilla.se/inredning/valj-ratt-farg-nar-du-malar-om.aspx jag gjorde en sökning på Karl Rydberg på google

Färgterapi
    Färgterapi används främst mot depressioner.
    Karl Ryberg på Monocrom i Stockholm har tagit fram en metod med laser och hologram. Man sitter som i ett stort vitt "ägg", ljuset kommer snett bakifrån och landar på "ägget" som ger en effekt av att man har en vit kåpa på sig. Vilket innebär att man inte blir direkt bestrålad - meningen är att man bara ska få in ljuset via ögonen.

Pågående forskning visar på att man med hjälp av färger kan påverka kroppen ner i minsta cell. Våra celler och atomstrukturer reagerar olika på olika färgnyanser. Röda färger anses t ex hjälpa mot ärrbildning, ultraviolett ljus mot karies och psoriasis och blått ljus mot gulsotssjuka spädbarn. Dessa metoder används redan i dag på sjukhusen.

Referenser
    Det finns en mängd forskning om färgernas påverkan, en del daterad så långt bak som till 1700-talet- tyvärr är forskningen inte samordnad, utan uppdelad
    på olika användningsområden som byggindustri, mode/textil, psykologi/medicin, menar Karl Ryberg på Monocrom.

Berit Bergström, fd handläggare på Färgvetenskapliga Institutet, nu VD för
    Färgskolan i Stockholm, säger att det är helt klart att färger påverkar -
    färger har en avgörande roll för vårt välbefinnande, men upplevelsen av en färg kan också vara personlig, beroende på tidigare erfarenheter.

Docent Rikard Küler på Miljöpsykologiska Enheten på Lunds Universitet har i en avhandling fastställt att röda rum jämfört med blå rum, gör oss mer
    aktiva och ökar hjärtverksamheten.

Sverige är ett av de länder som hunnit längst inom färgforskning, för några år sedan ordnades en internationell konferens i Göteborg "Colour and psychology", med 140 forskare från hela världen.

• Kattflickan

TS: Testa att googla på "Snoezelen".

Svar på tråden Inredning i eget rum till bokstavsbarn?