• Theresé och Mini

Måste vi betala...??

Om jag vill att vår dotter ska döpas i en annan kyrka på ett helt annat ställe?
    Tycker kyrkan här i södertälje är så fantastiskt ful! Vem i hela friden kom på att sätta döskallar på en kyrka?!
    Vi vill ha dopet uppe i Hälsingland, men min sambos mamma säger att det kommer kosta...??

• Svar på tråden Måste vi betala...??
  • mon

Nej det behöver ni inte, dock måste ni nog vara medlemmar i svenska kyrkan. Det finns ju fler än en kyrka i S-te den i Östertälje är det väl inga döskallar på?

• Theresé och Mini

Den rackaren vet jag inet ens vart den ligger. Men under de åren jag bott här nere så har jag inte sett en endaste fin kyrka så jag tvivlar starkt på att den är så tjusig även om den är utan döskallar

• Mamma4

Jo, det kan kosta. ca 1000kr om ni ska döpa i en anna församling. Kram

• mon

Nej det finns nog inga fina kyrkor där vad jag vet!
    I Salem däremot har de en fin stenkyrka, i Gnesta har de två fina kyrkor, vi gifte oss i den ena(Frustuna), dottern vår är döpt i Brunnsängs kyrka som nog är S-te fulaste kyrka!!

• mon

Konstigt. När vi gifte oss var de så att man fick betala om man gifte sig i en annan församling, år 2003 togs det bort, det vr det enda som var avgiftsbelagt då.

• Theresé och Mini

mon:
    ja jag vet, den ser jag varje gång jag tittar ut genom vardags rummet *uäck* Riktigt ful!
    Får nog bli hälsingland ändå, får kolla upp de där om det kostar något extra.

• Mamma4

Vi döpte sonen i okt 2003 och kostade det pengar om vi ville ha en annan församling.

• Mumin

Det är olika överallt! Helsingborgs församligar har avtal med varandra så att det inte kostar oss någonting om vi gifter oss eller döper våra barn i en annan församling. Vår församling betalar för oss alltså.

• Josse

Det kostar pengar vid vigsel 1800:- dop vet jag inte, OM inte församlingarna ingått gemensamt avtal precis som mumin skriver då kostar det ingenting.

• joan80

Vi behövde inte betala när vi döpte sonen i en annan församling...

• Kagi

Jag vet inte hur det är med dop, däremot att man ofta får betala för bröllop. Däremot har jag en känsla av att man har större chans att få dop (eller bröllop) gratis om man har någon anknytning till kyrkan. Om man själv eller ens man är döpt eller konfirmerad där, t ex, eller om man bott länge i församlingen. En kompis fick gifta sig utan kostnad i en kyrka just p g a att hon vuxit upp i församlingen och konfirmerats i den kyrkan.

Även i Göteborg finns ett sådant där avtal som gör att vi får gifta oss gratis i vilken kyrka vi vill. Gissar att det är likadant med dop, om det normalt kostar något.

• JsN

När det gäller bröllop så ingår SAMTLIGA församlingar i "clearingsystemet" vilket innebär att oavsett i vilken församling man bor i så är det gratis att gifta sig i vilken kyrka som helst. Detta gäller dock inte stiftelsekyrkor och endast om minst en i paret är medlem i svenska kyrkan. Församlingen som man gifter sig i debiterar församlingen man bor i för kostnaderna.

Enligt uppgift jag har fått så gällde detta för dop långt innan det gällde för bröllop, men det ska iaf vara så nu.

Så prata både med församlingen där ni vill att dopet ska hållas och vid behov med er hemförsamling!

• 5 barn Waldenryd

JAg vet att när jag skulle döpa min yngsta i en annan kommun eller stad skulle det josta mig 2000 kr och det är inte värt det.
    Men prata med dem och kolla upp priserna för det verkar som det varjerar.

En kyrka som jag tycker är fin är ju Tveta kyrka men tyvärr ligger ett hönseri där. Annars håller jag med dig om kyrkerna i Södertälje jag är själv uppvuxen där. Hoppas att ni hittar något

• Lotten

Jag ska döpa min dotter på en annan ort och jag behövde inte betala nånting så länge jag var medlem i svenska kyrkan och jag har pratat med båda församlingarna.

• gosemamman

Mina barn är döpta i två olika församlingar (ingen var vår egen) och vi behövde inte betala. Detta var 2000 och 2001. Har för mig att de tog bort avgiften 1999, men det kanske är olika på olika ställen.

• Linda m Gabriel 2aug

Vi behövde inte betala, vi bor i norrköping och skulle döpa honom i sthlm-Haninge. Ring till den församlingen ni har tänkt er

• Alli

Sonen är döpt i en församling i Hälsingland (Bjuråker), det kostade ingenting. (Vi bor inte där).

• Åsa M

Vi döpte våran son i Mariefreds kyrka och det kostade oss ingenting. det ända som kostade va hyra av försammlingshemmet, hade mamma som bor i Mariefred bokat det så hade det varit gratis. Men som sagt va kyrkan kostade ingenting. Och mariefred ligger ju inte så långt ifrån Södertälje, jättefin gyrka och sen är ju staden superfin också om man hade tänkt att ha bjudning efteråt.

• vivianne

Enligt svenska kyrkans hemsida (vanliga frågor om dop, direktlänk fungerade tyvärr inte) är dopet kostnadsfritt. Det stod också att man kunde välja församling...

Svar på tråden Måste vi betala...??