• paramore

Julfrimärken som vanliga märken?

visst kostar julfrimärkena och vanliga frimärken samma?
    de är väl bara nått om de som har julfrimärken på sej kommer fram till jul.

jag postade 4stycken almenackor igår men min mamma hade köpt "valiga" frimärken till dom, men jag satte dit julfrimärken istället eftersom dom går ju inte att använda sen?

jag satte dit två julfrimärken istället för två vanliga, gjorde jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Julfrimärken som vanliga märken?
  • paramore

eller nej va skrev jag. menade visst är julfrimärken billigare än vanliga? haha de va ju de hela inlägget gick ut på, om portot blir mindre eftersom jag gjorde sådär

• Millan83

hehe ja, det blir ju billigare! å kommer fram till jul om det är postat före 16e tror jag! så det beror ju på..

• Anna Svenssonliv

men vad posten krånlar till det! så ett julkort med vanligt frimärke som dessutom är dyrare kommer inte fram innan jul om det postas idag?

om det är ett vanligt vykort då, lyckas det komma fram på en vecka? eller ett vanligt brev? tänk om det är ett viktigt meddelande men att man skrivit det på ett julkort, tar det över en vecka att leverera då eller? väldigt skumt tycker jag.

postade ett brev till usa för en vecka sen. hoppas det hinner fram innan jul. vanliga frimärken

• Ailajk

saken med julfrimärken är att de är lite billigare samt att posten har 3 dagar på sig att leverera dem. Alltså så finns det ingen garanti att det kommer fram like snabbt som vanliga frimärken. Har du postat med vanligt märke så "ska" det levereras i tid.

Har själv jobbat på posten under en jul, självklart försökte man få ut alla förbannade små julkort direkt =) , men oftast hann man inte utan de fick ligga en dag eller två. Sen sista dagen innan jul så jobbade man lite extra för att få ut alla vi fått in så att inga låg och väntade över julhelgen. Vilket var snällt av posten tycker jag eftersom detta var julpost som postats "för sent" egentligen.

Julfrimärken kan väl liknas med B-post. Billigare men långsammare

• Pysselgalningen

Julfrimärken = B post & då har posten 3 dagar på sig
    vanliga frimärken = A post och ska lämnas ut dagen efter om man lagt på lådan i tid.

• Scraptroll

ts: julfrimärken går att använda efter jul också. Så stod det iaf på baksidan på mina. Efter jul så fungerar de som vanliga frimärken

• Anna Svenssonliv

aha, tack för info!

Svar på tråden Julfrimärken som vanliga märken?