• gavagai

pocketblöjor kontra allt-i-ett-blöjor?

Vi har äntligen kommit igång med att använda tygblöjor igen till Mika 10 månader. Vi gjorde det i början , men kom av oss i och med att vi flyttade. Nu har hon varit dålig i magen (diarré) och därför blivit irriterad i underlivet, så vi började med tygblöjor igen för att minska irritationen. Det verkar funka.

Men, vi har bara vikblöjor hemma, och jag skulle vilja ha ett lite enklare alternativ. Har tittat på pocketblöjor och allt-i-ett-blöjor, ch undrar va ni tycker om dem. Vad är egentligen fördelen med pocketblöjor t.ex.? De verkar ju vara som allt-i-ett-blöjor men i två delar så att säga. Man kan ju variera inlägget i och för sig, men i swaddlebees allt-i-ett-blöjor kan man ju också ha ett extrainlägg, så det borde väl bli enklare ändå? Jag undrar också om någon av er möjligen använder swaddlebees pocketblöjor. De har visst bytt från fleece till velour i sina blöjor, och jag har hittat utförsäljning av fleece-typen. Någon som vet om det är någon större skillnad mellan dem i praktiken? Det står att swaddlebees pocketblöjor ska bytas varje 1 1/2 - 2 timmar. Vet inte om det är jag som ärovanligt lat, men måste man verkligen byta så ofta? Vad är er erfarenhet?

Många frågor, men jag känner mig entusiastisk att börja med det här nu. Jättekul om någon vill svara!

• Svar på tråden pocketblöjor kontra allt-i-ett-blöjor?
  • milimina

skillnaden är att pockets torkar mycket fortare eftersom de är i flera delar. vi har haft swaddlebees (swb) all-in-one (aio) och de tar fruktansvärt lång tid att torka... var alltid tvungen tumla dem, pocketsen hängtorkar över natten (vi har fuzzi bunz/fb).

ja man kan ha extra inlägg i swb aio men de håller ändå inte lika länge som fb med dubbla inlägg. det stämmer nog ganska bra att swb inte håller mer än 1½-2h med ett inlägg, våra aio höll ca 3h med booster i, sen började de läcka. swb är smala i grenen vilket gör dem smidigare för barnet men uppsugningen blir sämre. vi hade dem runt när junior började gå och då var de toppen pga smidigheten, men jag skulle aldrig vilja byta tillbaka igen nu. en fb med 2 inlägg håller lätt 4-5h och då kissar junior mycket!

save the cheerleader - save the world
  • HoneyJ

Jag använder pocketblöjor på sonen, fuzzi bunz. Gillar dem skarpt. :) Kan rekommendera dem! Då är det ju bara att fylla på med så mycket uppsugande material man behöver. För oss räcker det inte med fuzzins egna inlägg, utan jag har även med ett litet stycke uppsugande tyg. Då håller blöjan 3-4h. Tvättar dem på kvällen varannan dag och följande morgon är de torra. Swaddlebees har jag inte prövat.

• Safireee

Vi har provat swaddlebees aio men gillade dem inte för att de var så smala i grenen och inte höll så länge. De torkade på två dagar istället för en natt.

Nu kör vi Fuzzi Bunz och Bumgenious pocket och det funkar bra! Utan extra inlägg håller det ungefär 2h men om vi slänger i det extra lilla inlägget som kommer med Bumgenious så håller det 3-4h. Rekommederar verkligen dessa två blöjor. Har provat några andra sorter (Wonderoos, Grow Hour, Peapod) men sålt av dem igen eftersom de inte varit lika bra.

• Tygtiiger

Pockets skulle jag säga, men prova lite olika märken så ni hittar ett som sitter bra. Jag gillade fuzzi bunz på sonen men saknade benflärparna som är på tex imses blöjbyxor, när han bajsade löst fick man byta snabbt om det inte skulle läcka på sidan. Wonderoos gillade vi inte alls, men de har bytt modell nu.

Just för pockets tyckte jag det var jättebra med blöjor i storlek, inte one-size. Passformen blir a och o när allt ska vara i ett och vi fick inte till det med onesize.

Torktiden är fantastisk på pockets. Och när man har fyllt dem i förväg är de lika smidiga som allinones. Funkade kanon som dagisblöja.

Svar på tråden pocketblöjor kontra allt-i-ett-blöjor?