• Zemcia

hur få bort hunden från soffan?

Detta är ett stort problem i vårt hem just nu, hunden hoppar upp i soffan när vi inte är hemma eller när vi sover, detta är INTE ok vilket hon nånstans verkar fatta för hon hoppar ner så fort hon hör oss vakna eller sätter nyckeln i dörren, vissa gånger kommer vi på henne i soffan också. Detta är skitjobbigt för just nu löper hon och jag vill inteha en massa blod i min soffa. Den är visserligen svart men tanken på detta gör mig illamående...

HUR ska jag få henne och fatta?! Det gör mig seriöst galen för jag vill inte låsa in henne i köket men det kommer snart komma till det. Men hon kan öppna dörrar så det kommer sluta med att hon river stora märken på dörren eller att hon öppnar och tar sig ut.

Snälla kom med konstruktiva förslag på hur jag kan få henne att fatta. Det med att droppa citron och sånt i soffan kan ni glömma. hon gillar citron....

• Svar på tråden hur få bort hunden från soffan?
  • Zimlis

Lägg nått i soffan så hon inte kommer upp när ni ska iväg - ett par stolar el nått

Zchimla som FLs tomte - jag bjuder vad som krävs *även mutor*
  • Zemcia
    Zimlis skrev 2008-12-18 09:33:09 följande:
    Lägg nått i soffan så hon inte kommer upp när ni ska iväg - ett par stolar el nått
    hmmm... kan testas, dock är det risk att hon på nåt sätt välter stolen och att den flyger in i vårt glasbord.
    Ochegentligen vill jag veta hur jag ska lära henne att inte ligga i soffan för det är MIN soffa. Hon har sina platser som ingen rör och jag har min soffa och min säng som är off limits för henne.

Funderar på kanske aluminiufolie? Mindre projekt och mer ljud.
  • Karlsson

Precis lägg något i soffan så det blir obekvämt.

Ugnsplåtar, stolar eller liknande.

Tror även det finns att köpa typ gummimattor som det är gummipiggar på så det blir obekvämt. Eller varför inte köpa såna där gröna dörrmattor, fruktansvärt oskönt att ligga på

• Zemcia

Karlsson skrev 2008-12-18 09:36:57 följande:

Precis lägg något i soffan så det blir obekvämt. Ugnsplåtar, stolar eller liknande. Tror även det finns att köpa typ gummimattor som det är gummipiggar på så det blir obekvämt. Eller varför inte köpa såna där gröna dörrmattor, fruktansvärt oskönt att ligga på
    spännande förslag, ska ta upp det med sambon, de kan ju ligga under soffan och gör ingen skada om hon råkar dra ner en av dem...
  • Zimlis
    Zemcia skrev 2008-12-18 09:36:57 följande:
    hmmm... kan testas, dock är det risk att hon på nåt sätt välter stolen och att den flyger in i vårt glasbord. Ochegentligen vill jag veta hur jag ska lära henne att inte ligga i soffan för det är MIN soffa. Hon har sina platser som ingen rör och jag har min soffa och min säng som är off limits för henne.Funderar på kanske aluminiufolie? Mindre projekt och mer ljud.
    Allt är värt att testa. Min hund har ju lyxen att vi har en gammal sliten 2-sitssoffa som hon _får_ vara i - men vi har ju en soffa i vardagsrummet som är totalförbjudet för henne och hon vet det och låter den vara.
  • Birgitta2

Vissa hundar är lite av ögontjänare. Min gamla schäfer fick INTE vara i sängen. Men alltid när vi gick ut lade hon sig där. Alltid. Men vi såg det aldrig. Vi såg bara den fördjupning som var där efter henne.

Hade jag varit du hade jag helt enkelt lagt några gamla lakan i soffan nu när hon löper, så soffan skyddas, och inte hetsat upp mig mer för det. Vill man hindra henne helt, med stolar etc så är det kanske en bra idé.

• LabLover

Jag har två hundar på 10,5 och 6,5 år och jag kan ju säga att jag har testat det mesta.

När gamla hunden var ung testade jag t o m att lägga råttfällor i soffan Galet, jag vet...

Nu har jag gett upp. Lägger alltid upp två ihopsatta kompostgaller i soffan så att de inte ska ligga där. Sätter alltid undan kattmaten också. Vissa beteenden är svåra att bryta när de börjat.

Lycka till!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Zimlis
    Birgitta2 skrev 2008-12-18 09:42:29 följande:
    Vissa hundar är lite av ögontjänare. Min gamla schäfer fick INTE vara i sängen. Men alltid när vi gick ut lade hon sig där. Alltid. Men vi såg det aldrig. Vi såg bara den fördjupning som var där efter henne.Hade jag varit du hade jag helt enkelt lagt några gamla lakan i soffan nu när hon löper, så soffan skyddas, och inte hetsat upp mig mer för det. Vill man hindra henne helt, med stolar etc så är det kanske en bra idé.
    Ja det gör min usling med OM jag glömt stänga in dit - få skylla mej själv då mao

Min hund har en annan fix idé: Hon hämtar strumpor ur min garderob om jag glömt stänga, hon tar ett par som hon lägger och bara har i sin korg (aldrig bitit på dem el nått)
    De roliga är att under alla dessa år (8 år snart) så har jag _aldrig_ kommit på henne - men det är mååånga ggr jag hittat strumpor i hennes korg
  • Zemcia

LabLover skrev 2008-12-18 09:47:38 följande:

Jag har två hundar på 10,5 och 6,5 år och jag kan ju säga att jag har testat det mesta. När gamla hunden var ung testade jag t o m att lägga råttfällor i soffan Galet, jag vet... Nu har jag gett upp. Lägger alltid upp två ihopsatta kompostgaller i soffan så att de inte ska ligga där. Sätter alltid undan kattmaten också. Vissa beteenden är svåra att bryta när de börjat. Lycka till!
    jisses, jag ger dock inte upp. man over dog här alltså.
    ska testa förslagen.

Vet inteens hur hon började med det. Hon får inte vara i soffan för oss, vi har aldrig låtit henne hoppa up heller. Visserligen förstår jag henne för det är en riktigt skön soffa men det är trots allt inte hennes plats. Det är också meningen att folk ska kunna sova i den soffan, vilket de inte kan för det är fullt med hundhår där nu...
  • Tant Greta
    LabLover skrev 2008-12-18 09:47:38 följande:
    Jag har två hundar på 10,5 och 6,5 år och jag kan ju säga att jag har testat det mesta.När gamla hunden var ung testade jag t o m att lägga råttfällor i soffan Galet, jag vet...Nu har jag gett upp. Lägger alltid upp två ihopsatta kompostgaller i soffan så att de inte ska ligga där. Sätter alltid undan kattmaten också. Vissa beteenden är svåra att bryta när de börjat.Lycka till!
    Råttfällor?Förvånad
    Aj.
  • Nikitastar

Kan ni inte sätta kompostgaller för dörren till vardagsrummet? Även om de öppnar dörrar så tycker de ofta att skramlet när kompostgallret far i backen e så pass läskigt så de håller sig innanför...
    Tror tyvärr att det hjälper föga att du "lägger beslag" på soffan, om hon är en sån som passar på när ni e borta.

• LabLover
    Zemcia skrev 2008-12-18 09:52:49 följande:
    LabLover skrev 2008-12-18 09:47:38 följande: jisses, jag ger dock inte upp. man over dog här alltså.ska testa förslagen. Vet inteens hur hon började med det. Hon får inte vara i soffan för oss, vi har aldrig låtit henne hoppa up heller. Visserligen förstår jag henne för det är en riktigt skön soffa men det är trots allt inte hennes plats. Det är också meningen att folk ska kunna sova i den soffan, vilket de inte kan för det är fullt med hundhår där nu...
    Eh, jo. Det är man over dog här också men har man testat allt man kan komma på så är det enklare att hindra dem på det sättet än att ständigt städa soffan. Kanske dåligt ordval ge upp. Hunden tror ju inte att den bestämmer bara för att det ligger ett kompostgaller i soffan!
    Tant Greta skrev 2008-12-18 09:52:59 följande:
    Råttfällor?Aj.
    Det fungerade som sagt inte. Jag räknade med att smällandet skulle skrämma henne men så fort fällorna hade smällt ihop så la hon sig där ändå

Ett annat tips är att lura henne. En kompis gjorde så att hon lämnade bakdörren olåst (separat trappuppgång) och gick ut som vanlgit. Smög sedan in genom bakdörren och skrämde hunden rejält så att hon aldrig mer la sig i soffan. De bodde på 4:e våningen och hon kunde alltid se hur hunden satt i soffan och tittade ner på henne på gatan genom fönstret. Då spelar det ingen roll hur snabbt man springer upp för trappaorna för att ta hunden på bar gärning.
  • Woodcock

Mitt svar får bli att hon kommer aldrig att fatta. Tyvärr. En hund kan inte skilja på rätt och fel, i samma bemärkelse som vi människor alltså. Den vet att vi människor av någon anledningen inte vill att den ska vara i den sköna soffan, men så fort vi gått så - ja, du vet vad som händer. Min gör likadant. Och jag har lagt ett lakan de gånger jag vill hon ska ha större utrymme, andra gånger har hon fått stanna på ovanvåningen och satt upp en grind ner till där den sköna sköna soffan finns...

Men ett tips ska du i alla fall få. Lite bökigt dock... Kräver någon sorts walkie talkie. Den ena lägger du t ex på soffbordet och den andra har du. Sedan går du hemifrån, men smyger dig fram till ett fönster så du kan se hunden (kräver dock markplan eller stege) och så fort hunden hoppar upp i soffan ryter du NEJ eller vilket annat ord du nu har på något som inte är OK. Förhoppningsvis hoppar hunden ner igen och tror att du är allsmäktig som kan vara överallt trots att du inte syns, hörs eller "luktas". Får gissningsvis göras flera gånger innan hunden fattar.

Lycka till!

• Birgitta2

Woodcock skrev 2008-12-18 10:29:26 följande:

Kräver någon sorts walkie talkie. Den ena lägger du t ex på soffbordet och den andra har du. Sedan går du hemifrån, men smyger dig fram till ett fönster så du kan se hunden (kräver dock markplan eller stege) och så fort hunden hoppar upp i soffan ryter du NEJ eller vilket annat ord du nu har på något som inte är OK. Förhoppningsvis hoppar hunden ner igen och tror att du är allsmäktig som kan vara överallt trots att du inte syns, hörs eller "luktas". Får gissningsvis göras flera gånger innan hunden fattar.Lycka till!
    Det där var ju ett kanontips. Om man nu bor i hus förstås. För oss, som bor 2 tr upp blir det lite svårt. Men vilket bra tips!
  • LabLover
    Birgitta2 skrev 2008-12-18 11:00:52 följande:
    Woodcock skrev 2008-12-18 10:29:26 följande: Det där var ju ett kanontips. Om man nu bor i hus förstås. För oss, som bor 2 tr upp blir det lite svårt. Men vilket bra tips!
    Ja, riktigt bra tips!
  • Lillafrökenfräken

Karlsson skrev 2008-12-18 09:36:57 följande:

Eller varför inte köpa såna där gröna dörrmattor, fruktansvärt oskönt att ligga på
    Haha! Morföräldrarna har såna på landet, Luxor älskar att ligga på den när vi äter *S*
  • köttbullelydnad

Stäng för med gind till rummet när ni går hemifrån?

• Woodcock

Tipset om walkie talkie är stulet rakt av från Jeppe Stridh.... Men visst är det bra!

• Zemcia

Woodcock skrev 2008-12-18 17:27:09 följande:

Tipset om walkie talkie är stulet rakt av från Jeppe Stridh.... Men visst är det bra!
    jeppe? honom har min vovve gått hos med finfina resultat. Ska nog testa det.
Svar på tråden hur få bort hunden från soffan?