• lisarädisa

15-månaders vaknar mitt i natten och vill inte somna om

Vår tjej, 15 månader, har hela sitt lilla liv sovit så gott på natten. Nu har hon dock börjat vakna på nätterna, inte varje natt, men kanske varannan eller var tredje. Hon somnar vid 21-tiden och vaknar sedan vid 01-02 och storgråter. Gråten upphör dock om vi sjunger och läser sagor för henne - problemet är bara att hon inte vill somna om sedan. Så fort man försöker lägga henne eller bara släcka lampan och vara tyst så kommer stora illvrålet. Det kan ta två-tre timmars sjungande och sagoläsning innan hon till sist däckar (och då sover hon oftast nån timme längre på morgonen). Även om det inte är så här varje natt så är det jobbigt att vara vaken flera timmar mitt i natten. Känner nån igen sig? Gjorde/gör ert barn likadant? Har ni några tips på bra strategier för att få henne att somna om?

• Svar på tråden 15-månaders vaknar mitt i natten och vill inte somna om
  • Emma86

Min 11 månaders vaknar också varje natt och vill inte somna om.... men honär pigg och glad då.. förstår inte varför hon gör så... man blir ju så trött

• Söta Pyret

Min 14 månaders son har nu i ca 3 månader vaknat mitt i natten o inte somnat på ca 1-2 timmar varje natt. Hoppas att detta är ngt som går över med tiden... Jag har inga tips att ge men du är inte ensam.

kram till dig o till alla andra som har barn som inte vill sova på natten.

• MuminMy

Det är ganska vanligt i den åldern, det brukar gå över efter några veckor, prova med en nattlampa och se om det hjälper Eller flytta in hennes säng i ert rum om det fungerar.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lisarädisa

Ja då får man bara hoppas att det går över! I natt sov hon i alla fall länge, elva timmar i sträck (20-07) - fantastiskt skönt. Och man märker ju att hon är så himla mycket nöjdare och gladare när hon har sovit bra. Kram på er alla sömnlösa små och stora!

• ElviraSofia

Vår dotter är så (13 månader) ibland kommer det högst två nätter i rad då hon sover jättebra, jag blir ju tokig snart då jag är ensam med henne jämt och aldrig får sova

Just nu är hon ättevaken och härjar här brevid, det är inte ens mening att försöka vara lugn och så...

• morsan2007

Ja, då har ni en till här. Vår lillprins har varit sådan så länge jag kan minnas. Han blir 15 månader snart, och han har sina kvällar mest jämt när han vaknar antingen kl 23 och är vaken 2 timmar eller kl 04 och är vaken 2 timmar. Upp o leka ska han, och försöker man lägga ner honom i sängen, släcka lampan och bara sova så slutar det med gallskrik, och det är jättejobbigt, när man vet att han ska upp 7 och gå till dagis. Han har alltid varit sån, så jag vet inte hur det är att få sova från 20-07. Vet bara att, tack gode gud att vi är två som kan turas om..... Har inget bra råd att ge, men som trådstartaren och andra, är jag glad för förslag. Välling äter han 1-2 gånger per natt.

• tristania

Ni är inte ensamma....här finns en till. 14 månader och vaknar efter att han sovit 2 timmar för natten, och vill inte somna om...Vi har nattlampa, men det hjälper inte. Vi får verkligen hoppas att det går över.

• Elisabemp

Vi har börjat göra skillnad på dag och natt. Om jag går in på natten så kör jag samma procedur. Inget prat, inte tända nån lampa (det är ju natt) lägg ner honom, stoppa om honom och gå ut. Samma om och om igen tills han somnar. Ibland välling igen, i mörkret inne i hans sovrum och sedan stoppar jag tillbaka honom i sängen igen och stoppar om honom. Absolut inga sagor eller sånger. Då blir det ju roligt att vara vaken ;) Det funkar jättebra.

• Elisabemp

min son är 16mån föresten

Svar på tråden 15-månaders vaknar mitt i natten och vill inte somna om