• Rilles Tilda

Får era barn se på TV?

Jag funderar på det här med att små barn ser på TV:n.

Min son (nu 3 månader) vill ju gärna sitta i mitt knä på kvällarna och det är så svårt att hela tiden tänka på att han inte skall titta på TV:n. Eller att i en liten lägenhet ha han liggandes på golvet utan att han ser TV:n när vi kollar på den.

Jag har hört att det kan vara skadligt för deras hjärna på grund av att det blir för mycket intryck.

Hur mycket förstår små barn av det som händer på TV:n??

Hur gör ni? Vid vilken ålder lät ni era barn se på TV:n?
    Vad har ni läst/hört i detta ämne??

Egentligen skulle jag vilja vänta så länge som möjligt, till 2 år eller så. Men det är just det här med det oplanerade tittandet när vi vuxna vill se något.

• Svar på tråden Får era barn se på TV?
  • jenny b

alla min tre har suttit med sen födslen & jag märker inget särskilt på dom...

ok 5åringen är trotsig men det är nog inte tvtittandets fel, 3 åringen är ganska bestämd, tror inte det beror på tv det heller...

• Johanna77

Jag hade aldrig kunnat vänta tills min pojk va 2 år. Han älskar Byggare Bod...så de fick han se en liten stud om dagen......nu när han e 3 kollar han lite mer på tv....

• SunnyBunny

Jag har inte läst nåt om just TV, och min dotter har vart intresserad av burken sen hon va mkt liten. Nu går det lixom inte och hindra henne och sitta framför den ellr stå och titta då vi har två stora plasma tvapparater i lägenheten. Hon är bara 11 månader. Hon älskar alla barnprogram med färger och ljud. Hoppas det inte är nån fara för hon har kollat mkt på TV...

• finafisken

Jag har hört att tvn ger för många intryck, -ljud, ljus mm som små barns hjärnor inte kan sortera och hålla isär. Det kan ochså påverka/bidra till ADHD. risken är större hos pojkar än hos flickor. Visst har jag min lilla son framför tvn ibland, men vet om riskerna och har han vänd mot mig om det går.

• viseversa

japp varge morgon kollar hon på bollibompa medans jag tar hand om lillasyster och ger henne mat så hon är nöjd och glad.

• jenny b

finafisken skrev 2008-12-18 10:34:29 följande:

Jag har hört att tvn ger för många intryck, -ljud, ljus mm som små barns hjärnor inte kan sortera och hålla isär. Det kan ochså påverka/bidra till ADHD. risken är större hos pojkar än hos flickor. Visst har jag min lilla son framför tvn ibland, men vet om riskerna och har han vänd mot mig om det går.
    det finns någon enskild studie som säger att risken för ADHD kan öka, är inget fastslaget
  • LovelyMeLovelyYou

Min dotter sitter hos mig, och TV:n ä i princip alltid i gång eftersom jag behöver "sällskapet" den ger. Hon är snart 10 månader och galen i reklam och musik, kan inte hindra henne från att titta på TV även om jag vill det eftersom vi spenderar mycket tid i vardagsrummet.

Tror faktiskt att man kan det med en nypa salt, det som sägs om TV-tittande och barn. Jag tittade mycket på TV från tidig ålder och har inga problem.

• Shea 1

Jag har försökt undvika tv för min son just pga mängden intryck.

Jag har pluggat mycket specialpedagogik och aldrig läst i någon bok/forkningsrapport kopplingen mellan adhd och tv-tittande, det vore intressant att veta vart du läst det (jag har läst om det förut här på fl). Mina böcker kan ju vara inaktuella.

finafisken skrev 2008-12-18 10:34:29 följande:
  • linhen

Jag funderade över såna här saker med mitt första barn och i viss mån med andra. Trean är ju hyfsat svår att hålla borta - jag har nog inte satt honom framför TV:n själv men om jag kollar eller syskonen så har han varit med.

Svar på tråden Får era barn se på TV?