Förvirrad angående dosering alvedon/ipren
Hej hej!
Åkte in med vår ettåring till barnakuten igår då hans höga feber inte gick ner trots att vi gett alvedon. När han kom in hade han 40,7.
De frågade givetvis vad vi gett honom hur tempen utvecklats etc. Både sköterskan och sedan läkaren sa att vi kunde ge mycket mer febernedsättande än vi gjort. Han blir ett år på månadag och är ingen tungviktare, 9,3 kg drygt när de vägde honom igår. Jag sa att jag följt anvisningarna i alvedonpaketet - 60 mg/gång för barn mellan 5-10 kg. De sa att doseringen vad gäller alvedon för hans vikt är 180 gram/gång (dvs 20 gram/kg), och att det även var ok att ge honom ipren nu. Fick en iprensupp när vi var inne igår.
Jag litar givetvis på läkaren, men jag tycker ändå det är märkligt. Har läst om flera gånger om både alvedon och ipren och på alla ställen stämmer den låga dosering vi gett. Funderar mest eftersom det är ganska stor skillnad på det som står i följesedeln och det som läkaren och sköterskan sa. Ska höra med apoteket idag, tänkte mest höra här ändå om det är någon annan med erfarenhet......