• Flickan och kråkan

Förvirrad angående dosering alvedon/ipren

Hej hej!

Åkte in med vår ettåring till barnakuten igår då hans höga feber inte gick ner trots att vi gett alvedon. När han kom in hade han 40,7.

De frågade givetvis vad vi gett honom hur tempen utvecklats etc. Både sköterskan och sedan läkaren sa att vi kunde ge mycket mer febernedsättande än vi gjort. Han blir ett år på månadag och är ingen tungviktare, 9,3 kg drygt när de vägde honom igår. Jag sa att jag följt anvisningarna i alvedonpaketet - 60 mg/gång för barn mellan 5-10 kg. De sa att doseringen vad gäller alvedon för hans vikt är 180 gram/gång (dvs 20 gram/kg), och att det även var ok att ge honom ipren nu. Fick en iprensupp när vi var inne igår.

Jag litar givetvis på läkaren, men jag tycker ändå det är märkligt. Har läst om flera gånger om både alvedon och ipren och på alla ställen stämmer den låga dosering vi gett. Funderar mest eftersom det är ganska stor skillnad på det som står i följesedeln och det som läkaren och sköterskan sa. Ska höra med apoteket idag, tänkte mest höra här ändå om det är någon annan med erfarenhet......

• Svar på tråden Förvirrad angående dosering alvedon/ipren
  • Maria och Måns

Jag jobbar på apotek och i egenvårdssyfte är det enligt anvisningen på förpackningen som gäller men om läkaren säger något annat är det det som gäller, många kommer in och undrar liksom du på apoteket vilket är ett dilema för både oss och föräldrarna när gäller vilken dos? För mycket av alvedon kan ju ge bestående leverskador och för mycket ipren kan ju ge magbiverkningar som inte är så trevliga men att vid extremt hög feber vid ett visst tillfälle ge högre doser under en period skadar enligt sjukvården inte men att alltid använda sig av den högre dosen skulle inte jag göra till mitt barn därhemma. När mitt barn är sjukt därhemma brukar jag varva alvedon och ipren så kan man ta "fulldos" enligt förpackningarna. Brukar fungera för oss:

• chiddo

Hej!

Jag har en son som ofta har problem med hög feber, vad läkare har sagt till mig att följa doseringen på förpackningen på alvedon och ge det var 6:e timme, men om febern inte går ner så tar man ipren också samtidigt enligt dosen på den förpackningen, eftersom det är två olika ämnen. Brukar alltid fungera.

• Flickan och kråkan

Maria och Måns skrev 2008-12-18 11:35:27 följande:

Jag jobbar på apotek och i egenvårdssyfte är det enligt anvisningen på förpackningen som gäller men om läkaren säger något annat är det det som gäller, många kommer in och undrar liksom du på apoteket vilket är ett dilema för både oss och föräldrarna när gäller vilken dos? För mycket av alvedon kan ju ge bestående leverskador och för mycket ipren kan ju ge magbiverkningar som inte är så trevliga men att vid extremt hög feber vid ett visst tillfälle ge högre doser under en period skadar enligt sjukvården inte men att alltid använda sig av den högre dosen skulle inte jag göra till mitt barn därhemma. När mitt barn är sjukt därhemma brukar jag varva alvedon och ipren så kan man ta "fulldos" enligt förpackningarna. Brukar fungera för oss:
    Det var så jag tänkte med. Jag kan förstå att man ger högre dos när man åker in akut pga riktigt hög feber, men läkaren gav mig intrycket (sa mer eller mindre) att jag läst fel och att jag normalt sett borde/skulle ge mer. Även sköterskan som vi träffade först reagerade på den "låga" dosen vi gett. Har kollat flera ställen nu och jag har ju inte läst fel.

Det är ju mest så att jag funderar hur man gör i mer "normala" sammanhang. Hög feber, men inte akut. Vill absolut inte överdosera i onödan, så att säga. Låter som ditt tips är bra. Det sa dem även på barnkliniken - att det kan vara bra att varva ipren och alvedon.
  • Flickan och kråkan

chiddo skrev 2008-12-18 11:36:57 följande:

Hej! Jag har en son som ofta har problem med hög feber, vad läkare har sagt till mig att följa doseringen på förpackningen på alvedon och ge det var 6:e timme, men om febern inte går ner så tar man ipren också samtidigt enligt dosen på den förpackningen, eftersom det är två olika ämnen. Brukar alltid fungera.
    Det var läskigt tyckte jag när febern blev så hög. Första gången för oss. Jaha, kan man ta full dos ipren och full dos alvedon samtidigt? Blir inte det för mycket då eller fungerar det just för att det är olika verksamma ämnen?

Iprenen gjorde ju susen igår, gick ner till 38 på någon timme eller två. Fick en hel dock, enligt följesedeln ska han ju bara ha en halv.
  • Maria och Måns

Jag vet ej vart gränsen går för paracetamol (alvedon) förgiftning men att alltid ge dubbel dos skulle jag aldrig göra, vill inte riskera leverskada jag brukar ge alvedon som det står dvs 4 gånger per dygn och om febern stiger emellan ger jag ipren de påverkar inte varandra alls och är 2 helt olika läkemedel, samt att jag alltid ger ipren till natten då det är lite "vassare" på min son jag har även ett nedkylt rum samt lite kläder på sonen...

• Flickan och kråkan

Nu har jag fått ordning och reda på det här. Vi var inne på barnkliniken nu igen, eftersom han fortfarande har hög feber. Enligt läkaren är 10-15 mg alvedon/kg det som är gäller. Förpackningarnas rekommendationer går på 10 mg/kg. Problemet är att de spänner över rätt många kg. Det är ju viss skillnad på ett barn som väger 5 kg och ett på lite över 9 kg, men som båda tar suppen för barn på 5-10 kg. Självklart är det bästa att ta den låga doseringen om man klarar sig med det sa han, men feber på närmare 41 grader är ingen höjdare. Min pojke väger drygt 9 kg och därmed är det inte minsta problem att ta 125-grammarna som är för barn på 10-15 kg. Även om man går på den lägsta doseringen så blir ju 9 kg 90 mg, dvs 1½ alvedon à 60 mg. Räknar man på 15 mg som inte heller är något problem så blir det 135mg för ett barn som väger 9 kg.

Frågade också om antalet dagar. Alvedon ska ju inte tas i mer än 2 dagar står det i bipacksedeln. Han sa att man kunde ta mycket längre. Rekommendationen handlade mer om att man ska söka läkarhjälp om febern består så länge och inte bara självmedicinera. Man skulle behöva ta full dos i ett par veckor för att det skulle bli riskabelt. Självklart ska man inte ta mer eller längre än vad som behövs, men man kan ju få riktigt hög feber som vi nu, som inte riktigt vill ge med sig i första taget.

Maria och Måns:

Han sa samma sak vad gäller att varva alvedon och ipren. Går febern inte ner efter alvedon kan man ta ipren mellan så det blir 3 timmar mellan medicinering istället för 6 som varje preparat i sig behöver.

• Flickan och kråkan

Vad gäller ipren förresten finns det ju bara en styrka för barn så där ska man följa det som står. Att min pojke fick en hel när vi åkte till akuten var nog för att det var viktigt att få ner hans stigande och riktigt höga feber rätt omgående. Litar på sjukvårdspersonalen att de vet vad de gör när det gäller sådant, och att de kan ge mer vid ett enstaka tillfälle.

Tack för alla goda tankar.

• Lindisgbg

När jag var hos barnläkaren med min son nyligen då han hade öroninflammation så sa läkaren att det är bättre att ge en hel ipren morgon och kväll än en halv 4 ggr per dygn. Han är snart 10 månader, dygnsdosen blir dock den samma.

Stolt mamma till Casper och Alexander mammasbusungar.blogspot.com/
  • Flickan och kråkan

Lindisgbg skrev 2008-12-19 17:23:54 följande:

När jag var hos barnläkaren med min son nyligen då han hade öroninflammation så sa läkaren att det är bättre att ge en hel ipren morgon och kväll än en halv 4 ggr per dygn. Han är snart 10 månader, dygnsdosen blir dock den samma.
    Tack

Djungeln börjar glesna
  • LHUF

åh vad bra att få lite klarhet i det här. Vi var också inne med vår dotter med hög feber och dom gav oss en större alvedon . kändes konstigt men hon berättade också hur dom  tänkte..  

skall spara denna info till framtiden
    Tilde 080319
Svar på tråden Förvirrad angående dosering alvedon/ipren